Jak schudnąć, mając Hashimoto? [Porada eksperta]

2016-07-03 0:07 Agnieszka Ślusarska

Jestem po 2 operacjach raka piersi, a 6 miesięcy temu dowiedziałam się, że mam chorobę Hashimoto. Przytyłam 23 kilo. Co mam jeść? Jestem aktywna fizycznie, chodzę z kijkami, jeżdżę na rowerze.

To, co należy wziąć pod uwagę, przygotowując dietę, to niestety obniżone tempo metabolizmu, będące konsekwencją niedoboru hormonów produkowanych przez tarczycę.

Czego nie jeść przy chorobie Hashimoto?

Często korzystne jest wyeliminowanie z posiłków takich związków jak: kazeina, laktoza, gluten. Choć nie jest to konieczne we wszystkich przypadkach. Bardzo ważne natomiast jest unikanie żywności przetworzonej, produktów zawierających substancje tzw. antyodżywcze i goitrogeny. Są to związki, które dość znacznie hamują wchłanianie jodu przez organizm, a co za tym idzie ograniczają produkcję hormonów tarczycy. Substancje te znajdują się w roślinach krzyżowych i kapustnych, suchych nasionach roślin strączkowych, pędach bambusa, orzeszkach ziemnych, słodkich ziemniakach, szpinaku, gruszkach, truskawkach, a także w mocnych naparach kaw i herbat.

Warto jednak zwrócić uwagę, że obróbka termiczna (przede wszystkim gotowanie w wodzie) znacznie zmniejsza zawartość niekorzystnych związków w wymienionych wcześniej produktach.

Zasady diety przy chorobie Hashimoto

Dieta przy chorobie Hashimoto powinna być bogata w cynk, selen, żelazo, kwasy tłuszczowe n-3 i witaminę D3. W związku z często pojawiającymi się zaparciami i wzrostem masy ciała warto zadbać o błonnik pokarmowy (warzywa i owoce głownie surowe) oraz opierać się na produktach o niskim indeksie glikemicznym. Dieta powinna także być bogata w witaminy i składniki mineralne oraz białko. W diecie Hashimoto głównym pokarmem jest dobrej jakości mięso, ryby, do tego warzywa w dużej ilości, strączki, owoce, jaja, zboża bezglutenowe. Zboża zawierające gluten to pszenica, jęczmień, żyto, owies. Z kolei kazeina i laktoza, znajdują się w nabiale, czyli produktach pochodzenia mlecznego. W diecie powinny się znaleźć komosa ryżowa, amarantus, kasza gryczana. Zamiast zwykłego mleka i jego pochodnych można spożywać te pochodzenia roślinnego na przykład kokosowe, migdałowe, ryżowe.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE