Jak obniżyć poziom trójglicerydów u 9-latka? [Porada eksperta]

2014-06-03 12:50 Agnieszka Ślusarska

Mam syna w wieku 9 lat. Rok temu, po zrobieniu badań okazało się, że ma wysoki poziom cholesterolu, a niski poziom trójglicerydów. W tym roku udało nam się zbić cholesterol, a poziom trójglicerydów skoczył powyżej normy. Nie bardzo wiem, co może jeść, a czego nie może. Na chwilę obecną je kanapkę z sałatą, pomidorkiem, ogórkiem lub twarożek z rzodkiewką i woda. Jak skutecznie obniżyć poziom trójglicerydów we krwi?

Na poziom trójglicerydów wpływa przede wszystkim jedzenie produktów takich jak słodycze, czyli łodyczy czyli węglowodany proste, syrop glukozowo-fruktozowy, fruktoza, produkty o niskiej zawartości błonnika. Niestety synkowi warto całkowicie wykluczyć słodycze z diety - kompromisem może być tylko gorzka czekolada. Nie są wskazane także potrawy zawierające jednocześnie cukier, mleko i jajka.

Nie należy jeść:

- naleśników
- ciast i ciasteczek
-wafelków
- placków
- lodów
- gotowych produktów wysoko-przetworzonych (np. zupki, sosy, konserwy, pasztety, fast-foody, parówki, kiełbasy)
- słodzone soki i napoje gazowane, najgorsza jest cola
- potrawy smażone, szczególnie w głębokim tłuszczu, jeśli ich eliminacja z diety jest niemożliwa do smażenia można używać wyłącznie oleju z pestek winogron lub oleju z oliwek tłoczonego na gorąco
- jasne pieczywo, pączki, drożdżówki
- mleko i pełnotłusty nabiał
- podroby (móżdżki, serca, nerki, wątróbki)
- majonez, smalec, słonina, margaryna, masło krowie, oleje rafinowane.

Co wprowadzić do diety?

Warto wprowadzić do diety płatki i otręby owsiane. Może Pani je dawać synkowi w postaci owsianek z utartym jabłkiem, cynamonem lub seznowymi owocami, warto dodawać siemię lniane lub nasionka CHIA. Warto do posiłków dodawać świeże warzywa (pomidory, paprykę, marchew, seler, sałaty), owoce niskokaloryczne (jabłka, granaty, grejpfruty i inne cytrusy) oraz rośliny strączkowe (fasola, fasolka soczewica, cieciorka, groch), minimum 2 razy dziennie. Synkowi można podawać gęste zupy z soczewicy, fasoli, grochu lub z mieszanki jarzynowej świeżej lub mrożonej (np. brokuły, groszek, kalafior, marchew) z oliwą z oliwek, minimum 2-3 razy w tygodniu.

Na śniadanie warto podawać pieczywo pełnoziarniste żytnie, kaszę jaglaną i gryczaną, ryż (najlepiej brązowy).
Jako przekąskę można podawać nieprażone orzechy, nasiona i ziarna np orzechy, słonecznik, dynia.
Co najmniej 2 razy w tygodniu warto synkowi podawać ryby z warzywami. Tylko nie tuńczyka i sporadycznie łososia. Z mięs najlepiej białe mięso drobiowe (kurczak, indyk) oraz chuda wołowina i cielęcina.
Nabiał tylko naturalny i najlepiej do 2% tłuszczu (ale nie 0%). Do picia woda, herbaty bez cukru. Z soków tylko warzywne. Powodzenia

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE