Jak mogła bym przybrać na wadze? [Porada eksperta]

2013-04-07 14:20 Agnieszka Ślusarska

Dzień dobry. Mam pytanie, jak mam przytyć? Czy mogłaby mi pani ułożyć jakąś dietę? Mam 14 lat i ważę 39 kg mój wzrost to 162.

Witaj Ewelino. Niestety zwiększanie wagi u osób z szybką przemianą materii bywa trudniejsze niż chudnięcie u osób z wolnym metabolizmem. Aby zwiększanie wagi było bezpieczne, realne wzrosty powinny oscylować w granicach 0,3-0,5 kg na tydzień. Twoja dieta powinna być bogatokaloryczna, oparta o 5-6 posiłków jedzonych co 2,5-3 godziny. Powinnaś codziennie spożywać źródła pełnowartościowego białka (nabiał, ryby, chude mięso i wędliny, jaja). Warto korzystać z nabiału. Można przygotowywać koktajle owocowe z maślanki, kefiru czy jogurtu czy budyń na mleku. Warto wzbogacać zupy oliwą z oliwek. Posiada ona dobroczynne kwasy dla naszego organizmu. Dosyć kaloryczne, ale i wartościowe są owoce, zwłaszcza banany, awokado, melony, winogrona, oraz owoce suszone i orzechy. Można też dodawać siemię lniane, orzechy, pestki dyni czy słonecznika. Można posypywać nimi dania lub dodawać do zupy krem (zmiksować - wtedy są niewyczuwalne a zwiększają wartość odżywczą), 100g orzechów ma aż 600 kcal. Nie powinnaś z kolei przesadzać z pokarmami o dużej zawartości tłuszczu zwierzęcego, wędzonymi, smażonymi, wzdymającymi - długo zalegają w żołądku i zmniejszają apetyt. Najlepsze będą posiłki duszone, gotowane oraz pieczone. Tłuszcz roślinny najlepiej dodawać na zimno tzn. do sałatek lub przygotowywać na jego bazie sosy do kaszy czy mięs. Proszę zwrócić uwagę na produkty pełnoziarniste. Polecałabym pieczywo żytnie, grube kasze, płatki owsiane, ryż brązowy i makaron razowy. Proszę dodawać produkty zbożowe do niemal wszystkich dań. Można nawet wkrajać chleb do zupy, zrobić grzanki, do sałatek dodawać ryż i makaron pełnoziarnisty, posypać kalafiora bułką tartą. Jeżeli chodzi o płyny to radziłbym przygotowywać koktajle na bazie owoców, pić soki przecierowe oraz soki wyściskane z owoców. Będzie to dodatkowa porcja zdrowych kcal. Pamiętaj, że jeżeli chcesz przytyć nie oznacza to, że masz jeść rzeczy tłuste jak hamburgery lub golonka. Przeciwnie! Spowoduje to zły skutek bo z czasem zaczniesz chorować na serce i krążenie. Przytyć oznacza jeść zdrowe wartościowe jedzenie w większej ilości i częściej.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE