Duży apetyt a fast foody [Porada eksperta]

2016-08-16 19:35 Agnieszka Ślusarska

Mam 12 lat, ważę 61,5 kg, mam 161 cm wzrostu i chcę schudnąć. Tak wiem, że moje BMI jest dobre, ale ja się źle czuję ze swoją wagą i ciałem. W ciągu roku szkolnego, gdy wstaję o 6 i idę do szkoły, nie jem nic. Jestem zazwyczaj w szkole do 15 i do tej pory też nic nie jem, ale potem to wszystko "nadrabiam" w domu. Zjem obiad, a za 15 minut zjem np. parówkę, potem drugą i trzecią. Potem jem jeszcze jakąś kanapkę albo dwie. Następnie zjadam coś słodkiego itp. Czasem, jak wyjdę potem jeszcze z koleżankami, to zjem jakieś lody, chipsy, popcorn i wypiję colę. Wracam do domu ok. 21 i jem płatki czekoladowe z mlekiem, a na koniec kanapkę. W wakacje potrafię jeść więcej. Praktycznie w ogóle nie uprawiam sportu. Tylko spaceruję z koleżankami. Wiem, że za dużo jem i za mało się ruszam. Ale chcę to zmienić, tylko nie wiem, jak i od czego zacząć.

Powinnaś wprowadzić w miarę regularne posiłki, czyli jedzone co 3-4 godziny. Zaczynaj od śniadania jedzonego w ciągu godziny od wstania. Do szkoły koniecznie weź drugie śniadanie - może to być owoc z jogurtem naturalnym, kanapka z pieczywa pełnoziarnistego z wędliną i warzywami, czy koktajl owocowy z mlekiem/jogurtem.

Po powrocie ze szkoły zjedz obiad, może to być porcja mięsa lub ryby, warzyw i ziemniaków/ryżu brązowego/kasz. Dobrze gdyby mięso nie było w postaci panierowanego kotleta smażonego na głębokim tłuszczu. Lepiej wybierać lżejsze potrawy: duszone, pieczone, grillowane z małą ilością tłuszczu. Po południu zjedz podwieczorek, a na dwie godziny przed snem kolację. Na kolację staraj się unikać jedzenia owoców (mają cukry proste, które odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej). Spożywaj kolacje warzywno-białkowe. Takie rozłożenie posiłków w ciągu dnia spowoduje, że nie będziesz miała wahań cukru we krwi i napadów głodu tym spowodowanych.

Zrezygnuj z jedzenia wysokoprzetworzonej żywności, żywności fast food, słodkich napojów i słodyczy. Wyklucz te wszystkie parówki, chipsy, cole, popcorn itd. One właśnie powodują, że po ich zjedzeniu ciągle masz ochotę na więcej i nie możesz przestać jeść.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE