Duża nadwaga po ciąży [Porada eksperta]

2013-04-28 20:04 Elżbieta Grzych-Tuleja

Witam, mam 25 lat. Dokładnie 5 late temu urodziłam syna i mam straszny problem z nadwagą. Przed ciążą ważyłam maksymalnie 50 kg, mogłam jeśc wszystko: fast food, pić napoje typu cola, oranżada, jeść sosy, makarony i nie tyłam. Natomiast od 5 lat mam 15 kg nadwagi i nie wiem jak się jej pozbyć, jem mniej a i tak waga stoi w miejscu. Prosze o poradę, co mogę jeść, a czego unikać. Jakie produkty mogę ze sobą łączyć, a jakich nie. Powoli popadam w depresję, chowam się w domu, nie wychodzę do ludzi, Proszę o pomoc, bo już nie daję rady ze sobą. Dodam, że choruję na astmę, ale wyniki badań mam bardzo dobre. Przy wzroście 158 cm ważę 68kg. Dziekuję za odpowiedź

Witam! Jednym z ważniejszych elementów mających wpływ zarówno na utrzymanie masy ciała, jak i na jej obniżenie, jest regularność spożywania posiłków. Koniecznie powinna Pani zadbać o to, aby w Pani jadłospisie znalazło się 4 lub 5 posiłków. Pierwszy powinien być zjedzony w pierwszej godzinie po wstaniu, a ostatni nie później niż 2 godziny przed snem. Każdy z Pani posiłków powinien być też odpowiednio zbilansowany. Nie powinno więc zabraknąć w nich chudego mięsa, ryb i nabiału, ale także produktów węglowodanowych, szczególnie polecane będą produkty pełnoziarniste, które ze względu na niższy indeks glikemiczny i sporą zawartość błonnika pokarmowego dają uczucie sytości na dłużej. Odpowiednia porcja warzyw dostarczy niezbędnych witamin i minerałów. Proszę natomiast uważać na owoce - ze względu na zawartość cukrów prostych, nie powinny być zjadane w nieograniczonych ilościach. Z jadłospisu powinny też zniknąć na jakiś czas tłuste mięsa, tłusty nabiał czy tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. Warto też zadbać o wielkość porcji. Wbrew pozorom nie powinny one być jak najmniejsze, ale dobrane odpowiednio do zapotrzebowania organizmu. O tym, ile energii potrzebuje organizm decyduje m.in.: wiek, wzrost, masa ciała czy płeć, ale również stopień aktywności fizycznej. Powszechnie dostępne są różne wzory dzięki którym można wyliczyć zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Można je również poznać, ważąc się na specjalnych wagach dostępnych w gabinetach dietetycznych. Warto skorzystać z pomocy specjalisty, który nie tylko pomoże dobrać odpowiedni plan dietetyczny, dobrany do Pani trybu życia, ale także będzie służył pomocą i radą w trakcie całej kuracji. Jeśli problem masy ciała jest dla Pani bardzo ważny i absorbujący, warto też skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty, który pomoże odkryć swoje własne zalety i dobre strony. Istotne jest, by masa ciała, nie ważne mniejsza czy większa, nie przesłoniła Pani jasnych stron rodzicielstwa i nie odebrała radości życia. Życzę powodzenia!

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Elżbieta Grzych-Tuleja

Dietetyk, doktor nauk rolniczych z zakresu technologii żywności i żywienia Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Specjalizuje się w leczeniu nadwagi i otyłości dzieci i młodzieży oraz dorosłych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE