Dieta wegańska a indeks glikemiczny i ograniczanie cukru [Porada eksperta]

2016-04-17 18:36
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Od niemal roku jestem na diecie wegańskiej. Ten styl odżywiania bardzo mi odpowiadał, czułam się lekko i pełna energii. Niestety ostatnio z braku czasu zaczęłam korzystać z dostępnych w sklepach wegańskich półproduktów. Szybko poczułam wahania nastrojów, spadki energii i często potrzebę podjadania czegoś słodkiego. Myślę, że ma to związek ze zwiększeniem ilości cukru w mojej diecie. Chciałam go wyeliminować, żeby poczuć się lepiej. W tym celu zamierzałam się posłużyć tabelami z indeksem glikemicznym. Niestety widzę, że większość produktów, których używam do przygotowywania dań wegańskich (takich jak płatki owsiane, kasza bulgur lub jęczmienna, kokos, gotowane marchewka, buraki, seler, czy fasola z puszki) ma wysoki indeks glikemiczny. Czy cukier zawarty w tych składnikach wpływa tak samo negatywnie na moje samopoczucie jak cukier zawarty w gotowych sosach, pastach czy czekoladzie lub batonikach zbożowych? Jak ograniczyć spożywanie cukru będąc na diecie wegańskiej?

Faktycznie dieta wegańska jest jednocześnie dietą o wyższym udziale węglowodanów. Warto przy wyborze składników kierować się ich naturalnością, tzn. na tyle na ile to możliwe nie kupować półproduktów. Niestety w gotowych daniach znajdzie Pani dodatki, takie jak maltodekstryna, skrobia modyfikowana, fruktoza, syrop glukozowo-fruktozowy itd. Cukry występujące naturalnie w produktach, czyli skrobia, ale także cukry proste, jak glukoza i fruktoza w owocach, są lepiej metabolizowane, gdy spożywamy je wraz z towarzyszącym im naturalnie włóknem pokarmowym oraz kwasami organicznymi. Ważniejszym wskaźnikiem niż sam indeks produktów, takich jak kasza, płatki owsiane, owoce itd., jest ŁG - ładunek glikemiczny. Wartość IG można obniżyć poprzez wybieranie produktów nieprzetworzonych, nierozgotowywanie potraw, nierozdrabnianie, chłodzenie przed spożyciem, dodawanie tłuszczu, czyli oliwy, orzechów, pestek nasion. Proszę starać się jeść kaszę, strączki i orzechy w jednym posiłku, nie przesadzać z owocami, oczyszczoną mąką, dżemami, daktylami, sokami owocowymi itd. Wtedy węglowodany z buraka, bulguru czy fasoli naprawdę Pani nie "zaszkodzą".

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.