Dieta przy niedoczynności tarczycy [Porada eksperta]

2015-08-01 1:49
Porada dietetyka
Autor: Getty Images

Witam! Mam 17 lat i niedoczynność tarczycy stwierdzono u mnie gdzieś ponad rok temu, do endokrynologa chodzę od lutego zaczęłam przyjmować jodid 100 jedna tabletkę dziennie i teraz moje TSH jest w normie i mimo tego nadal nie mogę nic schudnąć, gdy jestem na diecie i ćwiczę, jadłam też sporo białka, jednak nie straciłam żadnego cm w żadnym miejscu. Bardzo proszę o pomoc, bo ja się zaczynam załamywać.

W przypadku niedoczynności tarczycy, tempo metabolizmu obniża się i mimo wyrównania hormonów, może być jeszcze obniżone, dlatego warto zadbać o odpowiednią dietę. Ważne, aby spożywać dziennie 5 posiłków, co ok. 3 godziny, o stałych porach (co pozwala unikać uczucia głodu, a także wpływa na prawidłowe utrzymanie metabolizmu). Należy także zadbać o to, aby najbardziej energetycznym posiłkiem w ciągu dnia był obiad, natomiast posiłki zjadane przed obiadem (śniadanie i II śniadanie) miały zbliżoną wartość energetyczną do obiadu, natomiast podwieczorek i kolacja – mniejszą. Podstawą diety w niedoczynności tarczycy powinno być białko, które poprawia szybkość metabolizmu oraz stymuluje wydzielanie hormonu wzrostu (wzrost spalania tkanki tłuszczowej). W związku z tym należy zwiększyć dzienne spożycie białka do 80-100 g dziennie. Jego źródłem powinno być chude mięso, ryby i nabiał. Ponadto proszę pamiętać o uzupełnianiu płynów – co najmniej 1,5-2 l, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Wskazane jest również wprowadzenie do jadłospisu ryb morskich takich jak: łosoś, dorsz, morszczuk, makrela, śledź, które są źródłem jodu niezbędnego w niedoczynności tarczycy. Proszę również włączyć pełnoziarniste produkty (chleb, bułki: żytnie, grahamki), kasze i ryż, warzywa (ok. 500 g – 5 szt.), owoce (ale ok. 150 g – 1 szt. i zjadane przed obiadem). Trzeba również ograniczyć spożycie produktów, które mogą ograniczać wchłanianie jodu, takich jak: kapusta, kalafior, brukselka, brokuły, jarmuż, rzepa czy soja, a także orzeszki ziemne. Warto też wprowadzić aktywność fizyczną w postaci ćwiczeń aerobowych takich jak: jazda na rowerze, bieganie – najlepiej 60 min. 3 razy w tygodniu co drugi dzień, co pozwoli zwiększyć metabolizm, a także zregenerować mięśnie. Doradzałabym także diagnozę tarczycy pod kątem autoimmunologicznego zapalenia tarczycy typu Hashimoto – wykonanie badania przeciwciał: anty TPO oraz anty TG, a także USG tarczycy oraz obserwowanie czy pojawiają się objawy niedoczynności.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.