Dieta przy nadczynności tarczycy [Porada eksperta]

2013-04-07 19:50 Agnieszka Ślusarska

Mam 27 lat 3 miesiące temu stwierdzono u mnie nadczynność tarczycy oraz poporodowe zapalenie tarczycy. Przy wzroście 155 ważę 65 kg i ciągle przybieram na wadze pomimo, że jem mniej niż normalnie. Jaką dietę powinnam stosować, żeby zejść z wagi?

Agnieszko,
poporodowe zapalenie tarczycy jest odmianą choroby Hashimoto i może być przyczyną zarówno nadczynności jak i niedoczynności tarczycy. Zwiększanie masy ciała zazwyczaj wiąże się z niedoczynnością, choć bardzo rzadko dotyczy także nadczynności. W związku z tym nie wiem, czy należysz do tego nielicznego grona, czy nie nastąpiła literówka. Niestety podstawą jest farmakologiczne wyrównanie czynności tarczycy czym powinien zająć się endokrynolog. Podczas przyjmowania preparatów hormonalnych (l-tyroksyny) powinnaś zwrócić uwagę na czas i rodzaj spożywanych produktów. Do pokarmów utrudniających wchłanianie l-tyroksyny należą produkty bogate w błonnik oraz niektóre leki np. preparaty żelaza. Spróbuj także jeść regularnie (czyli co około 3-4 godziny) 5 posiłków dziennie. Komponuj posiłki tak, by jeść około 1200 kcal/dziennie. Powinny się w nich znaleźć produkty ze wszystkich grup tzn. dostarczające białka, tłuszczu i węglowodanów.
Agnieszko, jeśli masz niedoczynność tarczycy i karmisz piersią, to potrzebujesz ok. 180-200 mikrogramów jodu dziennie. Najlepszym źródłem jodu są niewątpliwie ryby morskie i owoce morza. W innych produktach żywnościowych jest go znacznie mniej, dlatego też aby uzupełnić niedobory joduje się sól kuchenną, wzbogaca w jod gotowe produkty, stosuje preparaty zawierające jod. Źródłem jodu mogą być również niektóre gatunki wód mineralnych. Warto sprawdzić na etykiecie, czy dana woda mineralna zawiera jod, i wprowadzić ją do codziennego jadłospisu. Niektóre produkty spożywcze zawierają substancje wolotwórcze, które mogą ograniczać przyswajanie jodu z żywności. Należą do nich: kapusta, kalafior, brukselka i soja, również rzepa i brukiew. Dotyczy to przede wszystkim warzyw surowych. Gotowanie zmniejsza ich zawartość. Natomiast jeżeli masz jednak nadczynność kupuj sól kamienną lub niejodowaną np Salvita. Pozdrawiam

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE