Dieta przy grzybicy dla chorych na drożdżycę

2014-09-03 10:06

Czy dieta antygrzybicza jest wskazana? Kłopoty ze snem, zaparcia, nieodparta ochota na słodycze, niestrawność, metaliczny posmak w ustach... To może być drożdżyca. Zmień więc dietę, a łatwiej pokonasz mikroby i szybciej odzyskasz siły. Co sprawia, że dieta przy grzybicy jest skuteczna?

Dieta przy grzybicy jest zalecana przez wielu specjalistów. Winowajcą jest grzyb z rodzaju Candida, będący naturalnym i całkowicie niegroźnym składnikiem prawidłowej flory jelitowej. Problem pojawia się, gdy drobnoustrój zaczyna się zbyt intensywnie rozmnażać, zaburzając naturalną równowagę w organizmie. Najpierw „rośnie w siłę” w jelicie, perforując jego ścianki. Potem błyskawicznie rozprzestrzenia się po całym organizmie wraz z krwią, czerpiąc energię i składniki pokarmowe, zwłaszcza witaminy z grupy B. To zaś wywołuje ich niedobory w organizmie. Dlatego niezbędnym elementem kuracji jest dobrze zbilansowana, urozmaicona dieta, która uzupełni niedobory składników pokarmowych.

Dieta przy drożdżycy - najlepsze efekty daje lekkostrawne menu

Taka dieta nie obciąża podrażnionych jelit, zapewnia korzystne warunki do wzrostu prawidłowej flory bakteryjnej. Wspomaga pracę układu odpornościowego i regenerację organizmu. Należy jeść regularnie małe posiłki, które dostarczają systematycznie potrzebną energię i składniki pokarmowe do walki z drożdżami. Potrawy najlepiej gotować w wodzie lub na parze, unikając smażenia, pieczenia i duszenia z dodatkiem tłuszczu. Powinny mieć łagodny smak, najlepiej, by były doprawione świeżymi ziołami: natką, koperkiem, tymiankiem, bazylią.

Trzeba natomiast unikać dań tłustych, ciężko strawnych, które obciążają nadwerężone jelita.

Dieta przy grzybicy: ogranicz cukier

Drożdże lubią cukier, który jest dla nich niezbędnym źródłem energii. Jeśli nie dostają go dostatecznie dużo, dochodzi do niedocukrzenia organizmu, bo drobnoustroje wykorzystują wszystkie „cukrowe rezerwy”. Dlatego przy drożdżycy masz nieodpartą ochotę na zjedzenie czegoś słodkiego, odczuwasz wilczy głód i jesteś osłabiona. W takim przypadku niewskazana jest dieta wysokowęglowodanowa, bo sprzyja rozwojowi grzybów, nasilając dolegliwości.

W menu mogą się natomiast znaleźć umiarkowane ilości pieczywa razowego pieczonego na zakwasie (nie na drożdżach), brązowy ryż, grube makarony gotowane al dente, ziemniaki. Są one bogatym źródłem cukrów złożonych, które są wolno trawione i przyswajane oraz stopniowo dostarczają energię niezbędną dla organizmu. Ponadto uzupełniają niedobory witamin z grupy B.

Zrób to koniecznie

Twoi sprzymierzeńcy chleb razowy na zakwasie (bez użycia drożdży) ryż brązowy makaron sojowy chude mięso drobiowe ryby morskie cebula czerwona i żółta czosnek sok z cytryny pestki słonecznika migdały ziemniaki, marchewka, bakłażan, pietruszka, koper, dynia, świeże zioła mleko kozie lub owcze.

Do diety antygrzybiczej włącz warzywa

Podstawą jadłospisu powinny być świeże, soczyste, dojrzałe warzywa. Najlepiej jeść 4–5 porcji (porcja to filiżanka) dziennie, dodając je do każdego posiłku. Mają one niewiele cukrów, za to dużo witamin i składników mineralnych wspomagających pracę układu odpornościowego oraz błonnik, który ułatwia oczyszczanie jelit z toksyn wytwarzanych przez drożdże. Szczególnie wskazane są: marchewka, bakłażan, cukinia, buraki, dynia, pietruszka, koper włoski, szpinak. Warzywa dobrze jest jeść na surowo, a przy dolegliwościach trawiennych obierać cienko ze skórki, ścierać na drobnej tarce lub krótko gotować, najlepiej na parze. Jedz też pomidory bez skórki, seler, por, cebulę i czosnek – mają właściwości grzybobójcze i zawierają oligosacharydy, które są pożywką dla probiotyków – dobrych bakterii zwalczających patogenne grzyby.

Probiotyki znajdziesz przede wszystkim w jogurtach. Pozwalają odbudować prawidłową mikroflorę bakteryjną po leczeniu antybiotykami, wzmacniają odporność i zapobiegają kolejnym inwazjom drożdży. Wybieraj jogurty naturalne, natomiast unikaj tych owocowych, które zawierają sporo cukru sprzyjającego rozwojowi drożdży.

Ryby pomogą w walce z grzybicą

W menu powinny się też znaleźć ryby morskie (najlepiej gotowane, duszone lub pieczone w folii bez tłuszczu). Jedz je 2–3 razy w tygodniu. Możesz także jeść niewielkie ilości chudego mięsa drobiowego (również zawiera kwasy omega-3). Chrup orzechy i migdały, używaj 1–2 łyżek dziennie oleju lnianego, rzepakowego lub oliwy. Zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 mają właściwości przeciwzapalne oraz wspomagają działanie układu odpornościowego. Woda na oczyszczenie Jeśli zmagasz się z drożdżycą, staraj się pić co najmniej 2–3 litry płynów dziennie. To ważne, bo intensywnie rozwijające się grzyby wytwarzają dużo toksyn. Woda wspomaga zaś oczyszczanie organizmu. Pij powoli, małymi łykami, by jak najlepiej nawodnić organizm. Najlepsze będą: niegazowana woda mineralna, bulion warzywny albo napary ziołowe z dziewięćsiłu pospolitego, kopru włoskiego, kwiatostanów lipy oraz melisy (1–2 łyżeczki ziół zalej szklanką wrzątku, parz minutę, przecedź).

Zasady diety zalecanej podczas leczenia grzybicy

Dieta antygrzybicza składa się z trzech etapów, każdy trwa 7–10 dni:

W pierwszym etapie kuracji trzeba zrezygnować z przetworów zbożowych i owoców. Podstawą menu są ziemniaki łączone z warzywami. Można jeść omlety (najlepiej z jajek ekologicznych lub przepiórczych). Dwa razy w tygodniu rybę morską, chudy drób lub cielęcinę, a także zupy warzywne: kartoflankę, selerową, dyniową oraz czerwony barszcz. Wskazane jest też mleko i jogurt z mleka owczego lub koziego, tofu, niesłodzone mleko sojowe.

W drugim etapie stopniowo wprowadza się jeden posiłek zawierający przetwory zbożowe, np. chleb orkiszowy na zakwasie. Dozwolona jest cebula, czosnek i warzywa kapustne.

W trzecim etapie wprowadza się dwa posiłki z przetworami zbożowymi oraz jogurt naturalny, sałaty, surowe warzywa i orzechy.

Tego nie rób

Unikaj mąka pszenna i produkty z niej wytwarzane (w tym chleb), cukier, drobne makarony, biały ryż, dżemy i soki owocowe, miód, ciastka, słodycze – zawierają cukry proste, które są błyskawicznie przyswajane i wykorzystywane do wzrostu drożdży czarna herbata, kawa, alkohol – mogą zwiększać niedobory witamin z grupy B i podrażniają przewód pokarmowy ostre przyprawy: ketchup, musztarda, ocet, majonez z dodatkiem musztardy lub chrzanu, marynaty – podrażniają śluzówkę jelita mleko krowie i jego przetwory – u niektórych osób mogą nasilać objawy, gdyż zawierają cukier mleczny (laktozę) mięso wieprzowe i jego przetwory – zawarty w nich tłuszcz obciąża przewód pokarmowy ryby wędzone – mają sporo soli i konserwantów, które utrudniają prawidłowe nawodnienie organizmu, a tym samym oczyszczanie z toksyn

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.