DIETA - odpowiednia dieta na stres, nerwy i zły nastrój

2007-05-09 9:01

Pod wpływem stresu zwiększa się zużycie serotoniny odpowiedzialnej za nasz dobry nastrój. Dlatego warto jeść te produkty, które pomagają uzupełnić jej braki. Pamiętaj też o witaminach i minerałach wzmacniających system nerwowy.

Gdy czujesz się rozdrażniona lub apatyczna, to znak, że mózg jest głodny. Zostało udowodnione, że nie funkcjonuje on bez odpowiedniej dawki glukozy. Dobrze odżywiony działa sprawnie, m.in. produkuje serotoninę - neuroprzekaźnik, który znajduje się w każdej komórce układu nerwowego. To właśnie serotonina odpowiada za nasz nastrój, wytrzymałość na zmęczenie i ból. Trzeba więc dobrze karmić nasz mózg, a najlepiej mu służą:

  • Węglowodany złożone - pozwalają utrzymać stężenie glukozy we krwi na odpowiednim poziomie. Wtedy mózg działa sprawnie i produkuje potrzebną ilość serotoniny. Jedzmy więc warzywa, pełnoziarniste pieczywo, nieoczyszczony ryż, kasze i makarony z pszenicy tzw. durum.
  • Witaminy z grupy B - łagodzą napięcie, pomagają zwalczyć zmęczenie. Wiemy również, że uczestniczą (głównie wit. B6) w syntezie serotoniny. Znajdziemy je w drożdżach, produktach zbożowych, podrobach, rybach, ciemnym pieczywie, kiełkach oraz warzywach zielonych.
  • Magnez - uczestniczy w utrzymywaniu odpowiedniego napięcia w komórkach nerwowych. Jego dobrym źródłem są produkty zbożowe, nasiona, orzechy, warzywa zielone. Najlepiej wchłania się w obecności wapnia i wit. B6.
  • Wapń - regpuje nerwy i wpływa na poziom żeńskich hormonów, od których też zależy dobre samopoczucie kobiety. Występuje w mleku i jego przetworach
Tego nie rób

Unikaj:

  • Czerwonego mięsa i tłustych potraw, bo zalegają w żołądku i wywołują znużenie.
  • Mocnej kawy i herbaty oraz alkoholu, ponieważ niszczą wit. z grupy B.
  • Słodyczy (z wyjątkiem kakao i czekolady)- gdyż powodują skoki poziomu glukozy we krwi, a to sprzyja wahaniom nastroju.

Poziom serotoniny podniesie też jedzenie produktów zawierających tryptofan, aminokwas przetwarzany przez organizm w serotoninę. Należą do nich m.in. ryby (zwłaszcza halibut), nasiona dyni i słonecznika, jajka, awokado i banany.

Zrób to koniecznie

Gdy odczuwasz gwałtowne pogorszenie nastroju, zjedz banana lub kawałek twardej czekolady. Zawarte w bananach węglowodany dostarczą komórkom niezbędnej energii oraz witamin, w tym wielu z grupy B. Czekolada pobudza wydzielanie serotoniny, powoduje uczucie zadowolenia, dostarcza energii.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
malina
|

też brałam ostatnio ten Destresan Max - naprawdę skuteczny. Można zaoszczędzić trochę energii na ważniejsze sprawy niż złoszczenie się na wszystko i wszystkich:)

kitka
|

szukałam ostatnio coś "na egzamin i na stres" - takie 2 w 1:) Daestresan max ma oprócz standardowego magnezu i melisy jeszcze różeniec górski - super składnik blokujący stres i wzmagający koncentrację.

Minimini
|

Dieta powinna być ułożona indywidualnie, a nie byle jak. Najlepiej z takimi rzeczami zgłaszać się do dietetyka na przykład centrum Naturhouse w Warszawie na ul. Modzelewskiego 37. Specjaliści od żywienia powinni mieć kluczowe miejsce w naszym "zdrowym życiu". Ja nie wierzę w różne "przyspieszacze", które mają niby zdziałać cuda. Liczy się przede wszystkim dieta i ćwiczenia fizyczne = nie ma cudów.

Sylwia
|

Dieta, i ruch na świeżym powietrzu t podstawa, jednak czasami to nie pomaga , Maag nie wiem czy Twój lek nie jest zbyt mocny na ukojenie nerwów, bo to zdaje się na sen

Vanes
|

Mam świetna kolekcje "Mistrzowie Muzyki Klasycznej" z IMP przy której się relaksuję, odpoczywam i nabieram sił