Dieta na stres - łagodzi skutki stresu i wzmacnia odporność na stres

Dieta na stres to nie wymysł - dzięki odpowiedniej diecie łatwo poradzisz sobie ze stresem. Czy wiesz, że winą stresu może być rozdrażnienie, kołatanie serca, bezsenność lub drganie powieki? Jadłospis bogaty w cynk, wapń, tryptofan, magnez i witaminę B złagodzi objawy stresu, uspokoi, poprawi pamięć i myślenie.

Dieta na stres pozwala nie tylko zmniejszyć objawy stresu, ale także zapobiec jego skutkom lub znacząco je złagodzić. Nie jest przy tym wymagająca: wystarczy pamiętać o tym, by w codziennym menu znalazły się produkty bogate w określone witaminy i składniki mineralne. Jakie to produkty? Co jeść, gdy jesteśmy zestresowani?

Spis treści

  1. Dieta na stres: witamina B
  2. Dieta na stres: flawonoidy
  3. Dieta na stres: magnez
  4. Jak zwalczyć stres? [WIDEO]
  5. Dieta na stres: węglowodany złożone
  6. Dieta na stres: cynk
  7. Dieta na stres: wapń
  8. Dieta na stres: tryptofan

Dieta na stres: witamina B

Wszystkie witaminy z grupy B wzmacniają system nerwowy. Witamina B1 reguluje wzrost komórek nerwowych, zapobiega depresji, wycisza, B2 dodaje energii, a B6 bierze udział w syntezie serotoniny, łagodzi stany lękowe, wspomaga wchłanianie magnezu.Gdzie szukać? Witamina B1 jest kaszach, fasoli, pestkach słonecznika, B2 w brokułach, kapuście, razowym pieczywie, awokado, B6 w wołowinie, drobiu i rybach. Urozmaicona dieta pokrywa zapotrzebowanie na tę witaminę.

Dieta na stres: flawonoidy

Flawonoidy to naturalne substancje, które nadają roślinom kolor. Chronią one komórki przed działaniem wolnych rodników. Mają wpływ na ośrodkowy oraz obwodowy układ nerwowy.Gdzie szukać? Najwięcej ich w świeżych owocach i warzywach: jabłkach, mandarynkach, pomarańczach, grejpfrutach, bananach, winogronach, papryce, ogórku, cykorii, selerze naciowym, cebuli, kapuście. Aby ich nie zabrakło, jedz 5 razy dziennie warzywa i owoce oraz pij świeżo wyciskane soki.

Dieta na stres: magnez

Magnez stabilizuje funkcje układu nerwowego i pracę mózgu. Od tego, ile go mamy, zależy dopływ energii do szarych komórek. Uspokaja, poprawia pamięć i procesy myślenia.Gdzie szukać? W kaszy gryczanej, fasoli, orzechach, grochu, szpinaku, bananach, żółtym serze, czekoladzie. Jeżeli zjesz kawałek czekolady, nie utyjesz, a poprawisz sobie nastrój. Kobiety potrzebują 350 mg magnezu, mężczyźni 370 mg. Jeśli zdrowo się odżywiasz, nie powinno ci go zabraknąć.

Jak zwalczyć stres? [WIDEO]

Dieta na stres: węglowodany złożone

Uwalniając się stopniowo do krwi, węglowodany złożone pozwalają utrzymać stężenie glukozy na stałym poziomie. Wtedy mózg produkuje odpowiednią ilość serotoniny (hormonu szczęścia), która uspokaja i poprawia nastrój.Gdzie szukać? W produktach pełnoziarnistych: pieczywie, makaronach (głównie z pszenicy durum), kaszach, ryżu, fasoli, ziemniakach. Jeśli włączasz je do posiłków, dostarczasz organizmowi tyle węglowodanów złożonych, ile potrzeba.

Dieta na stres: cynk

Cynk jest potrzebny do produkcji wielu enzymów i hormonów, w tym kontrolujących system nerwowy. Wchodzi w skład każdej komórki organizmu. Wpływa na czynność mózgu. Wzmacniając system nerwowy, pomaga radzić sobie ze stresem.Gdzie szukać? W owocach morza, chudym mięsie, drobiu, podrobach, fasoli, grochu, chlebie pszennym pełnoziarnistym, kiełkach pszenicy. Dzienne zapotrzebowanie (16 mg) to 20 dag wątroby albo jedna ostryga wędzona.

Dieta na stres: wapń

Jeżeli wapnia w organizmie jest za mało, komórki nerwowe stają się nadwrażliwe. Bierze udział w uwalnianiu neuroprzekaźników oraz produkcji hormonów żeńskich, które mają wpływ na stan psychiczny kobiety. Od niego zależy odporność na stres. Przyswajanie utrudnia nadmiar białka, kofeina i alkohol. Gdzie szukać? W nabiale, sardynkach, brokułach, soi, fasoli. Dużo go w serach żółtych, ale są kaloryczne, więc trzeba je jeść z umiarem. Dzienną normę (1000 mg) pokrywają 3 szklanki mleka i 10 dag sera białego.

Dieta na stres: tryptofan

Tryptofan to aminokwas potrzebny do produkcji neuroprzekaźników: serotoniny i melatoniny, które biorą udział w kontrolowaniu nastroju i snu. Pomaga radzić sobie ze stresem. Organizm nie potrafi go wytworzyć, trzeba go dostarczyć w jedzeniu.Gdzie szukać? W rybach morskich (głównie halibucie), nasionach dyni i słonecznika, orzechach ziemnych, jajkach, awokado, bananach, chudym mięsie, mleku, płatkach śniadaniowych. Jeśli twoja dieta jest urozmaicona, nie powinno go zabraknąć.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
olga
|

ja o wiele lepiej radzę sobie z różnymi stresami, odkąd zaczęłam brać kapsułki z żeńszeniem syberyjskim, który zwiększa odporność na stres. Postanowiłam się tak wspomagać, ponieważ powoli stres zaczynał mnie przytłaczać i utrudniał życie

Dietetyk
|

tak to można sobie wpisywac wszystko bez odniesienia do źrodeł..

Hela
|

Mnie wspomaga D-Vitum forte dla dorosłych, witamina D w dawce 4000 jednostek!!! Czekolada gorzka też pomaga :)) i banany, to pewnie z uwagi na dużą zawartość potasu.

ATEM
|

dieta na stres i odpowiednie ćwiczenia ,, leczenie ruchem to nowa dziedzina nauki i duże specjalizacje ,,tak samo jak leczenie dietą i leczenie ziołami ,,, wówczas skutecznie leczy ,,,,,,,, w polsce mamy wybitną wiedzę ,,,,,,,,, ale nie wykorzystujemy ,,,,, bilony ero czekają ,aż na 50 lat ,,zarezerwowali ,, kliniki nauka światowa odbuduje ,finsuje

Kaśka Rybicka
|

No własnie mało osób wie, że magnez ma właściwości uspokajające

jagodzianka
|

Gdy odczuwasz gwałtowne pogorszenie nastroju, zjedz banana lub kawałek twardej czekolady.

jeje
|

Ważne aby wypracować sobie dogodną technikę radzenia sobie ze stresem.

yazoo
|

Wszystko ładnie, a co pić? :) Stres trzeba oswoić, bo nie da się go całkowicie wyeliminować. Dlatego do mojego stresu dokładam codzienną porcję zielonego rooibosa z dodatkiem szyszek chmielu i kwiatu lawendy.