Dieta na serce: najlepsze kolory dla twojego serca!

2012-10-31 9:05 Anna Jarosz - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" |redakcja poradnikzdrowie.pl | Konsultacja: dr Agnieszka Jarosz, Instytut Żywności i Żywienia w Warszawie

Dieta na serce nie musi być nudna! Oto kolory dla serca - składniki, które powinny znaleźć się w diecie wszystkich, którym zależy na dobrej kondycji serca i naczyń krwionośnych.

W diecie dla chorych i dbających o serce powinny znaleźć się produkty bogate w błonnik, czyli warzywa, owoce, gruboziarniste pieczywo, kasze, ryż niełuskany, a przede wszystkim rośliny strączkowe. Okazuje się, że niedobory błonnika w diecie mogą być groźniejsze dla układu krążenia niż mięsna dieta. Udowodnili to naukowcy ze szwedzkiego uniwersytetu w Lund, badając kilka tysięcy osób.

Dieta na serce: błonnik to podstawa dobrej diety

Aby chronić serce, powinniśmy dziennie dostarczyć organizmowi minimum 25 g błonnika. Żeby to osiągnąć, trzeba zjeść po 10 dag ugotowanej grubej kaszy jęczmiennej, białej fasoli, suszonych fig i szpinaku oraz jedno jabłko ze skórką.

Dieta na serce: czerwone wino

Zawarty w czerwonym winie resweratrol chroni tętnice przed cholesterolem i sprawia, że we krwi podnosi się poziom dobrego cholesterolu. Czerwone wino korzystnie wpływa na układ krążenia, pod warunkiem jednak że nie przesadzimy z jego ilością. Większa dawka alkoholu może doprowadzić do niewydolności serca. Osoba zdrowa może sobie pozwolić raz dziennie na lampkę czerwonego wina. Alkohol rozszerza nieco tętnice, ale tylko zdrowe. Te, które są zarośnięte przez blaszkę miażdżycową, nie nabiorą elastyczności.

Dieta na serce: graj w zielone!

W utrzymaniu cholesterolu w ryzach pomogą zioła o działaniu żółciopędnym (korzeń mniszka, cykorii podróżnika, czarnej rzodkwi, liść mięty pieprzowej). Jeśli wątroba produkuje więcej żółci, zużywa więcej cholesterolu, więc mniej go trafia do krwi. Cenne są też sterole roślinne (oleje roślinne i nasiona roślin oleistych - soja, słonecznik, sezam, orzechy), które ograniczają wchłanianie cholesterolu.

Dieta dobra na serce wymaga też zmiany czarnej herbaty na zieloną. Lepsza jest herbata zielona, ponieważ zawiera antyoksydanty, czyli substancje zwalczające szkodliwe dla organizmu wolne rodniki. Herbata zielona równie dobrze smakuje ciepła, jak schłodzona. Można nią zastąpić słodkie, gazowane napoje, bo doskonale łagodzi pragnienie. Jednak nie należy przesadzać z ilością wypijanej zielonej herbaty. Warto wiedzieć, że zielona herbata, podobnie jak czarna, ma teinę, która nie najlepiej służy sercu. Ilość teiny w obydwu herbatach zależy od sposobu parzenia.

Dieta na serce: biel zębów

Choroby dziąseł i przyzębia mogą niekorzystnie wpływać na serce. Bakterie, które wywołują te schorzenia, dostają się do krwiobiegu i osiadając na zastawkach serca, wywołują ich stan zapalny. By temu zapobiec, co pół roku kontroluj stan zębów u dentysty i systematycznie oczyszczaj je z gromadzącego się kamienia nazębnego.

Dieta na serce: biel mięsa ryb i migdałów

Zawarte w rybach kwasy omega 3 zmniejsza agregację (zlepianie się) płytek i obniża poziom tłuszczów w surowicy krwi. Ryby są więc wskazane w zapobieganiu miażdżycy.
Natomiast zjadanie garści migdałów dziennie obniża nieco poziom cholesterolu, który jest głównym sprawcą miażdżycy.

Warto również sięgnąć po migdały, ponieważ zawierają jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które mają zdolność obniżania we krwi stężenia złego cholesterolu (LDL). Jednak migdały są dość kaloryczne, dlatego nie należy przesadzać z ilością spożywanych migdałów. Ich nadmierne spożycie może przyczynić się do nadwagi, a to nie jest korzystne dla serca. Kilka sztuk dziennie w zupełności wystarczy.

Dieta na serce: dbaj o wagę!

Każdy dodatkowy kilogram zmusza twoje serce do cięższej pracy. Jeśli twój wskaźnik BMI, czyli wskaźnik masy ciała, przekracza 25 - zacznij się odchudzać, ale gdy przekracza 30 - zdecydowanie zredukuj wagę.
Swój wskaźnik BMI możesz obliczyć na całkowicie bezpłatnym kalkulatorze BMI poradnikzdrowie.pl, który dostępny jest tu:
KALKULATOR BMI

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
maria
|

czyli wszelkie zasady zdrowe jedzenia :) moja kolezanka ostatno poszla do psychodietetyka i w sumie spodobalo mi sie zalozenie jakie on przedstawia. Ponoc bez diety nawet jak zaczynamy dbac o zdrowie psychiczne poprawia sie nam stan ciala ogolny stan i waga tez i wszelkie parametry. Barmi jak brzmi ale faktycznie ona chudnie a nie widzialam zeby byla na diecie moze komus sie przyda ja chyba tez sama sprobuje polecam