Dieta na przytycie, czyli jak przybrać na wadze?

2020-01-20 9:48 mgr Aleksandra Cichocka, Instytut Żywności i Żywienia

Dieta na przytycie to nie żart. Większość pań stosuje dietę odchudzającą przez całe życie. Ale są też i za szczupłe, które chciałyby zyskać kilka kilogramów, stosując zdrową dietę. Podpowiadamy im, co powinny jeść, żeby ich figura nabrała pożądanych kształtów. Oto zasady diety na przytycie i jadłospis na tydzień.

Dieta na przytycie, zwiększająca masę ciała, przydaje się przede wszystkim ektomorfikom, ale również tym, którzy stracili na wadze zbyt dużo z powodu na przykład choroby. Zbytni spadek masy ciała wynika na ogół z niedoboru białka, witamin oraz składników mineralnych.

Można uzupełnić braki, stosując dietę  bogatą w produkty zbożowe, tłuste morskie ryby, warzywa i owoce. Trzy szklanki mlecznych napojów wystarczą, by organizm otrzymał dzienną dawkę wapnia. Ważne też, by posiłki pachniały ziołami zaostrzającymi apetyt.

A na deser? Zamiast słodyczy pożywne orzechy, migdały i suszone owoce. Zalecane produkty w diecie: margaryna miękka (w kubeczkach); olej - najlepiej rzepakowy bezerukowy lub oliwa z oliwek; mleko i jogurty, mięso i chude wędliny.

Przedstawiony jadłospis przeznaczony jest dla kobiet o umiarkowanej aktywności fizycznej pragnących przytyć. Wartość kaloryczna menu z całego dnia 2000-2300 kcal.

Dieta na przytycie: poniedziałek

  • I śniadanie: 2 łyżki muesli z orzechami zalane szklanką mleka, kromka grahama posmarowana margaryną i pastą z białego, półtłustego sera z dymką, jabłko, herbata lub kawa
  • II śniadanie: jogurt owocowy, kromka chleba chrupkiego posmarowana margaryną, plasterek pieczonej cielęciny na liściu sałaty, kilka rzodkiewek, szklanka niegazowanej wody mineralnej
  • Obiad: zupa z włoszczyzny startej na grubej tarce lub jarzynowa z mrożonki z dodatkiem cebuli, kminku, bazylii, łyżki koperku i łyżki jogurtu naturalnego, schab natarty majerankiem i czosnkiem upieczony w rękawie foliowym, pure: 2 ziemniaki i 3 łyżki mleka, miseczka surówki z cykorii, papryki czerwonej, groszku zielonego z puszki, soku z cytryny, 2 łyżeczek oleju rzepakowego, szklanka kompotu ze śliwek
  • Podwieczorek: ćwiartka ugotowanego kalafiora z łyżką bułki tartej lekko zrumienionej na łyżce margaryny, szklanka kefiru zmiksowanego ze szklanką truskawek (świeżych lub mrożonych)
  • Kolacja: 2 kromki chleba pełnoziarnistego, płat śledzia z oliwą z oliwek, cebulą i ćwiartką cytryny, kiwi, szklanka soku wielowarzywnego, herbata z róży
Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

• Diety dostępne bez wychodzenia z domu
• Listy zakupowe dostosowane do typu diety
• Baza ponad 2000 posiłków
• Niezbędne informacje na temat składników
• Opieka specjalistów ds. żywienia
• Możliwość integrowania diety z planem treningowym

Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Dieta na przytycie: wtorek

  • I śniadanie: 2 kromki chleba jasnego z margaryną i jajkiem ugotowanym na twardo, liść sałaty, kilka plasterków ogórka, pół grejpfruta, kakao
  • II śniadanie: szklanka maślanki, 15 dag twarożku homogenizowanego posypanego rodzynkami
  • Obiad: zupa z mrożonych truskawek (ugotowanych i zmiksowanych) zagęszczona 2 łyżkami mleka z mąką, z dodatkiem 2 łyżek makaronu, 15 dag smażonego na oleju fileta z mintaja skropionego sokiem z cytryny, natartego przyprawą do ryb, obtoczonego w mące, pure: 2 ziemniaki i 3 łyżki mleka, miseczka surówki z selera naciowego, kilku krążków papryki czerwonej i żółtej, kilku oliwek zielonych, 10 posiekanych migdałów, soku z cytryny i 2 łyżeczek oleju rzepakowego, szklanka soku z czarnej porzeczki
  • Podwieczorek: 20 dag sałatki z ugotowanych buraków pokrojonych w plastry z posiekaną cebulą, czosnkiem, ogórkiem kiszonym i 2 łyżeczkami oliwy z oliwek, kromka bułki wrocławskiej, herbata z mięty
  • Kolacja: 20 dag sparzonego wodą lub ugotowanego kuskusu (3 łyżki suchego) z cząstkami mandarynki, połówkami ciemnych winogron, plasterkami banana. Całość polana połową szklanki jogurtu, szklanka soku wielowarzywnego, herbata

Dieta na przytycie: środa

  • I śniadanie: 2 łyżki muesli z orzechami zalane szklanką mleka, kromka grahama posmarowana margaryną oraz białym serem półtłustym i miodem, jabłko, herbata lub kawa
  • II śniadanie: jogurt naturalny z dodatkiem owoców suszonych (daktyli lub moreli) i orzechów włoskich lub laskowych, kromka chlebka tureckiego, banan, kawa z mlekiem
  • Obiad: zupa z 4 suszonych grzybów, włoszczyzny startej na grubej tarce lub zupa jarzynowa z mrożonki z dodatkiem cebuli, kminku, zasypana łyżką pęczaku, z łyżką jogurtu naturalnego, makaron spaghetti ugotowany na półtwardo, polany sosem. Sos sporządzony z uduszonych na oliwie z oliwek: cebuli, czosnku, pokrojonych pomidorów bez skóry, bazylii, pieprzu, papryki w proszku oraz posiekanej  natki pietruszki, szklanka wody mineralnej
  • Podwieczorek: kilka liści sałaty lodowej z cienkimi plastrami awokado, posiekanymi migdałami, z dodatkiem octu balsamicznego i 2 łyżeczek oliwy z oliwek, 2 kromki pumpernikla, szklanka soku z aronii
  • Kolacja: sałatka z fasoli: fasola jaś, śledź w oleju, pokrojony w kostkę ugotowany ziemniak, posiekana cebula czerwona, siekana natka pietruszki, 2 łyżeczki oleju, herbata z hibiskusem

Dieta na przytycie: czwartek

  • I śniadanie: 2 kromki razowca, 40 g sardynek w oleju, połówka jajka na twardo, pół awokado, herbata lub kawa
  • II śniadanie: jogurt owocowy (200 ml), kromka chleba sitka posmarowana margaryną, plasterek sera żółtego na liściu sałaty, plasterki ogórka, szklanka niegazowanej wody mineralnej
  • Obiad: zupa przygotowana z 15 dag łuskanego grochu (ugotowanego po moczeniu przez kilka godzin), 10 dag włoszczyzny startej na grubej tarce, z dodatkiem cebuli, czosnku, kminku, majeranku, pieczona w rękawie foliowym pierś z indyka z dodatkiem ziół włoskich oraz oleju, pure: z dwóch ziemniaków i trzech łyżek mleka, miseczka surówki greckiej przygotowanej z pokrojonych w kostkę pomidorów, połówki ogórka, sera feta, cebuli czerwonej, kilku oliwek czarnych, z dodatkiem sosu z octu balsamicznego, dwóch łyżek oliwy z oliwek i bazylii, szklanka niegazowanej wody mineralnej
  • Podwieczorek: kilka suszonych moreli i śliwek, 10 dag naturalnego twarożku homogenizowanego
  • Kolacja: kasza gryczana (2 łyżki przed ugotowaniem), szklanka maślanki, jajko sadzone, pół pomarańczy, herbata owocowa

Dieta na przytycie: piątek

  • I śniadanie: 6 łyżek płatków kukurydzianych zalanych szklanką mleka, kromka chleba z soją posmarowana margaryną, plaster białego sera półtłustego oraz dżem z aronii, kiwi, herbata lub kawa
  • II śniadanie: opakowanie serka homogenizowanego (owocowego), 20 orzechów laskowych, szklanka niegazowanej wody mineralnej
  • Obiad: zupa-krem przygotowana z zielonego groszku, zaprawiona mlekiem oraz mąką, z dodatkiem garści grzanek, pieczone w folii udko kurczaka, 2 upieczone ziemniaki posypane natką pietruszki, jabłko pieczone, surówka z kapusty czerwonej, z sokiem z cytryny, małą cebulą (drobno posiekaną), połówką małego jabłka, 2 łyżeczkami oleju rzepakowego, szklanka soku pomarańczowego
  • Podwieczorek: 15 dag gotowanej brukselki z łyżką bułki tartej lekko zrumienionej na margarynie, kawałek ciasta domowego
  • Kolacja: 2 kromki jasnego chleba posmarowane margaryną, plaster chudej szynki na liściach zielonej sałaty, kilka rzodkiewek szklanka kakao na mleku, mandarynka

Dieta na przytycie: sobota

  • I śniadanie: 2 łyżki muesli z owocami suszonymi zalane kubkiem jogurtu naturalnego, kromka chleba pełnoziarnistego posmarowana margaryną, 2 plasterki sera żółtego i kilka plasterków pomidora, mandarynka, herbata lub kawa
  • II śniadanie: 2 kromki pumpernikla posmarowane margaryną, 2 łyżki serka wiejskiego light, kilka listków sałaty kruchej i połówka papryki czerwonej, szklanka soku pomidorowego
  • Obiad: zupa z 10 dag mrożonych brokułów i 50 dag włoszczyzny ugotowana na wywarze z indyka i zmiksowana, zagęszczona 2 łyżkami mleka z mąką, boeuf Strogonow z 10 dag pokrojonej w wąskie paski chudej wołowiny, połówki cebuli, z dodatkiem papryki w proszku, mąki, koncentratu pomidorowego, oleju rzepakowego, pure: 2 ziemniaki i 3 łyżki mleka, koperek, surówka z kapusty pekińskiej, ćwiartki jabłka, 2 posiekanych orzechów włoskich, z sokiem z cytryny i 2 łyżeczkami oliwy z oliwek, szklanka wody mineralnej
  • Podwieczorek: kromka chleba ze słonecznikiem posmarowana margaryną, dwa plastry szynki drobiowej na liściach sałaty, pół ogórka kiszonego, kefir, gruszka
  • Kolacja: omlet usmażony na łyżce margaryny przygotowany z 2 jajek, 2 łyżek mąki, 10 dag szpinaku mrożonego, posiekanego czosnku i sera mozzarella, herbata z melisy

Dieta na przytycie: niedziela

  • I śniadanie: 2 kromki chleba razowego ze słonecznikiem posmarowane margaryną, z plasterkami kiełbasy drobiowej, pomidorem i ogórkiem kiszonym, pół grejpfruta, szklanka kakao
  • II śniadanie: 10 dag twarożku, 2 kromki chałki, szklanka niegazowanej wody mineralnej
  • Obiad: zupa-krem przygotowana z dyni, zaprawiona zawiesiną mąki oraz mleka, grzanki z pełnoziarnistego chleba tostowego, filet z łososia, skropiony sokiem z cytryny, z plasterkiem sera żółtego lekko posypanego na wierzchu bułką tartą, 2 ziemniaki, sałata lodowa, z pokrojoną w piórka cebulą, orzechami włoskimi, sosem winegret, szklanka kompotu z jabłek
  • Podwieczorek: szklanka jogurtu zmiksowana z 20 dag malin (świeżych lub mrożonych), szarlotka domowa
  • Kolacja: zapiekanka: 2 łyżki kaszy jęczmiennej (przed ugotowaniem), 1 łyżeczka margaryny do gotowania, kilka suszonych moreli, śliwek, fig, posiekanych orzechów laskowych, po łyżeczce rodzynek i miodu, szklanka soku wielowarzywnego, herbata z róży

Problemy z przybieraniem na wadze [wideo]

Na wygląd sylwetki mają wpływ dwa czynniki: zapotrzebowanie kaloryczne oraz ilość kalorii, jaka dostarczana jest z pożywieniem. Problem z przybieraniem na wadze zazwyczaj mają osoby z szybkim tempem metabolicznym oraz ektomorficzną budową ciała. Dietetyk Jacek Bilczyński wyjaśnia, czym charakteryzuje się taka sylwetka i jakie produkty warto wprowadzić do swojej diety, aby przybrać na wadze.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 3/2020 "Zdrowia": odchudzanie według typu sylwetki, chorobę poznasz po zapachu, ból można leczyć, życie ze schizofrenią, siarka w pielęgnacji urody, jak przechowywać żywność. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 3/2020
KOMENTARZE
BB
|

Super , zgadzam sie w 1000% . To co jest podane w tym artykule to nie jest to co potrzebują osoby na przytycie . Przy takiej diecie to ja bym jeszcze schudła a nie o to mi chodzi . No i polecałabym najpierw zrobić tez badanie na tarczyce bo to może być jedna z przyczyn dlaczego nie można przytyć albo dlaczego waga sie wacha

BB
|

Jak byłaś niejadkiem to niby jak chciałaś mieć normalna wagę ? Twoim problemem nie były kilogramy a to ze nie jadłaś tak jak powinnaś

BB
|

Serio ????
Margaryna smarować chleb ? Chyba masłem , przecież margaryna jest nie zdrowa . Poza tym podwieczorek ma być podwieczorkiem czy 2 obiadem ze śniadaniem ? Nie wiem kto to pisał ale proponuje zeby może jakies kursy zrobić na dietetyka bo to co jest napisane to bzdura totalna . I taka dobra rada jeżeli ktoś ma problem z przytyciem albo waga skacze raz w dół raz w gore to proponuje zrobić badania tarczycy i chyba od tego powinno sie zacząć a mianowicie od badań i poszukać przyczyny a nie od razu diety robić bo może być zupełnie co innego . Rozśmieszył mnie tez jeden komentarz gdzie jest napisane dieta naprawdę działa , byłam niejadkiem a teraz jem 4-5 posiłki dziennie i przybralam na wadze . Naprawdę ??? Nie dziwie sie jak ktoś jest niejadkiem i nie je normalnych posiłków to niby jak ma mieć normalna wagę .

Jan Pabisiak
|

efekt jojo gwarantowany

Spn
|

Kto o zdrowych zmysłach je margarynę? Przecież to jest trucizna, której powinno się unikać jak ognia.

SuperBystry
|

Wystarczy ogorka skropić sokiem z cytryny lub octem czyli go zakwasić i po problemie....ale czy grożą nam niedobory witaminy C? I tak mamy ja pod dostatkiem w diecie.

Hehe
|

Najlepszą dieta na przybycie:

Iść do maka i się nażreś hamburgerów xD

Aga
|

Ogórki zawierają askorbinazę, enzym który niszczy wit C

Ania
|

Dziekuje, swietne menu, szukalam czegoa takiego bardzo dlugo! Napewno skozystam ;)

maks
|

jak ktoś chce na prawdę przytyć to polecam odwiedzić tą stronkę www.doping-online.com i napisaś do gościa... mi rozpisał jakie środki jak dawkować co robić jak jeść i z 60 kg wskoczyłem na 91 a mam 195 wzrostu dodam tylko że próbowałem wszystkiego specjalnych diet, diety plus jakieś środki na receptę ale to co mi lekarze przepisywali to nawet dla dzieci się nie nadaje... więc myślę że na prawdę warto bo ja na reszcie mam normalną sylwetkę