Dieta na obniżenie cholesterolu: co jeść, a czego unikać? [Porada eksperta]

2013-10-07 14:44 Agnieszka Ślusarska

Witam, chciałbym dowiedzieć się, jakie owoce i warzywa powinienem jeść i w jakich ilościach dziennie, aby obniżyć poziom cholesterolu. Czy picie soku pomidorowego może pomóc w tego typu dolegliwościach? Co wprowadzić do diety, a czego unikać? W jaki sposób wyeliminować stłuszczenie wątroby - dodam, że mam nadwagę i wysokie ciśnienie.

Witam serdecznie. Żeby za pomocą diety obniżyć poziom cholesterolu, powinien Pan starać się przestrzegać poniższych zasad: UNIKAJ TŁUSZCZY TRANS, FRUKTOZY, CUKRU, NADMIARU SOLI.

ŹRÓDŁA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH TYPU TRANS W DIECIE TO PRZEDE WSZYSTKIM:

• oleje przemysłowe do ciągłego smażenia oraz wszystkie produkty wstępnie przesmażone w fabrykach, czyli frytki, złote ziemniaczki, chipsy, smażone orzeszki, mrożone dania obiadowe, panierka przygotowana przemysłowo i produkty ją zawierające, czyli paluszki rybne, burgery, nugaty drobiowe i inne dania mrożone tego typu, ciasta przygotowywane przemysłowo tak słodkie jak i słone, pizze, paszteciki, ciasta z kremem, ciasto francuskie, drobne wypieki i galanteria cukiernicza produkowana przemysłowo jak herbatniki i ciasteczka każdego rodzaju, krakersy, paluszki.

Fruktoza to cukier roślinny, powszechnie występujący przede wszystkim w owocach. Niestety odchodzimy od jej naturalnych źródeł bogatych także w witaminy, sole mineralne i inne substancje aktywne na rzecz całkowicie sztucznych, jałowych i bogatych w kalorie za to tanich i łatwych do przechowywania.

ŹRÓDŁA FRUKTOZY W DIECIE, KTÓRYCH POWINNIŚMY UNIKAĆ (W POSTACI SYROPU FRUKTOZOWEGO, GLUKOZO-FRUKTOZOWEGO ORAZ KUKURYDZIANEGO):

• produkty tzw. bez cukru TYPU LIGHT, czyli słodzone fruktozą dżemy, ciasteczka dietetyczne, czekolady itd.,

• przeciery owocowe, soki owocowe i warzywne przecierane, pulpy owocowe, desery owocowe,

• płatki śniadaniowe np. kukurydziane, ryżowe, dmuchane ziarna, musli, batoniki zbożowe,

• napoje owocowe każdego typu, soki do rozcieńczania wodą,

• ketchup, gotowe sosy pomidorowe, dania obiadowe z sosem,

• jogurty owocowe i waniliowe, desery mleczno-owocowe każdego rodzaju,

GŁÓWNE ŹRÓDŁA SODU W DIECIE W POSTACI CHLORKU SODU:

• dosalane na talerzu ziemniaki, frytki, słone przekąski typu paluszki, chipsy, orzeszki,

• wędliny różnego typu, sery żółte, pleśniowe i dojrzewające typu parmezan, solone ryby, a także nadmiar kiszonek.

W postaci glutaminian sodu (także ukrytego w składzie pod postacią hydrolizowanego białka i ekstraktu drożdżowego):

• przyprawy typu vegeta i maggi,

• gorące kubki, zupki chińskie, przyprawy typu fix,

• dania gotowe,

• produkty sojowe i wegetariańskie

• dania kuchni chińskiej, sos sojowy, sos ostrygowy

JEDNYM Z NAJWAŻNIEJSZYCH SKŁADNIKÓW LECZNICZEJ DIETY W ZESPOLE METABOLICZNYM JEST BŁONNIK. Ten związek, a właściwie grupa związków, występujący naturalnie w nieprzetworzonych produktach roślinnych ma szereg wyjątkowych właściwości – pamiętajmy, że wraz ze wzrostem stopnia przetworzenia produktu jego zawartość silnie spada.

NATURALNE ŹRÓDŁA BŁONNIKA:

• rozpuszczalnego w wodzie (pektyny, gumy, śluzy): owoce różnego rodzaju zwłaszcza jabłka i porzeczki, siemię lniane, wodorosty jadalne np. agar-agar,

• nierozpuszczalnego (pozostałe frakcje): wszystkie warzywa, owoce, produkty zbożowe z pełnego ziarna, orzechy, wszystkie rośliny strączkowe, grzyby,

• oraz preparaty z babki lancetowatej, pektyny wyizolowane z jabłek i cytrusów oraz inne.

Kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 to najbardziej deficytowy, a jednocześnie prawdopodobnie najbardziej niezbędny składnik współczesnej diety. Ich niedobory są bardzo poważnym problemem zdrowotnym w każdej grupie wiekowej, a co gorsza wraz z rozwojem nowoczesnych, wysokowydajnych metod hodowli i produkcji zwierzęcej i roślinnej spada silnie ich zawartość w naturalnych niegdyś źródłach.

NAJLEPSZE ŹRÓDŁA KWASÓW TŁUSZCZOWYCH Z RODZINY OMEGA-3: kwasy EPA i DHA

• tłuste ryby morskie (świeże, mrożone, w sosie własnym, wędzone, w sosie pomidorowym), owoce morza, kawior.

Kwas linolenowy

• siemię lniane i olej lniany, olej konopny,

• ogórecznik lekarski, wiesiołek dwuletni,

• orzechy włoskie,

• zioła i sałaty liściaste np. roszpunka, jarmuż,

• jadalne wodorosty np. nori,

• jaja z hodowli ekologicznych.

Pozdrawiam.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Aneta
|

Witam. Jaja z hodowki ekologicznych nie zawierają cholesterolu?