Dieta na masę dla ektomorfika. Jaka dieta sprawi, że ektomorfik zwiększy masę?

2014-08-26 8:25 ap

Dieta na masę dla ektomorfika powinna być wysokokaloryczna, zawierać odpowiednie ilości potrzebnych składników. Jadłospis na masę dla ektomorfika powinien bazować na produktach wysokiej jakości. Dieta na masę dla ektomorfika powinna iść w parze z odpowiednim treningiem. Jaka dieta sprawi, że ektomorfik zwiększy masę?

Dieta na masę dla ektomorfika jest dość specyficzna. Ponieważ ektomorfik, z natury szczupły, ma kłopoty, by przytyć choćby o kilogram, potrzebne są specjalne rozwiązania. Jaka dieta sprawi, że ektomorfik zwiększy masę?

Dieta na masę dla ektomorfika: zasady

Ektomorfik, który chce zwiększyć masę trenując, powinien spożywać 3-4 posiłki w ciągu dnia oraz wydłużyć przerwy pomiędzy nimi.

45-50 procent kcal w diecie ektomorfika powinno pochodzić z węglowodanów, 20-25 procent z tłuszczy i 30 procent z białek.

Nie powinien również podjadać między posiłkami. Takie zachowanie powinno zmusić oporny organizm ektomorfika do magazynowania składników odżywczych. Ektomorfik ważący do 70 kg, powinien tak skomponować swoją dietę, by zjadać dziennie około 4600 kcal w posiłkach rozłożonych na kilka mniejszych, które będzie zjadał co kilka godzin. Ektomorfik powinien stosować dietę wysokobiałkową - nawet 3 g białka na kilogram masy ciała.

Dieta na masę dla ektomorfika: czego unikać

Ektomorfik nie powinien stosować diety niskowęglowodanowej, bo akurat w jego przypadku uniemożliwia ona budowę masy mięśniowej, nawet przy większych dawkach kalorii. Zaleca się, by w diecie ektomorfika 60 procent wartości energetycznej pochodziło z węglowodanów zarówno tych o niskim jak i wysokim indeksie glikemicznym. Poza tym ektomorfik nie powinien jeść dużych ilości wysoko przetworzonych produktów, bo jego organizm, otrzymując nadmiar energii, ale bez witamin i minerałów, będzie ograniczał wzrost masy mięśniowej na korzyść tłuszczu. Ektomorfik powinien unikać tłuszczu, gdyż utrudnia on wchłanianie przede wszystkim białek.

Dieta dla trenującego ektomorfika - jadłospis

Ektomorfik, który trenuje, powinien mieć jadłospis składający się z mniejszej ilości posiłków, ale zaspokajający jego zwiększone zapotrzebowanie na kalorie.

  • śniadanie - jajecznica z trzech jaj, płatki owsiane, ser twarogowy półtłusty, owoce i orzechy
  • obiad - ryba (np. makrela), ryż brązowy, sałatka owocowo-warzywna
  • posiłek przedtreningowy - odżywka carbo, odżywka białkowa
  • posiłek potreningowy - odżywka carbo, odżywka białkowa
  • kolacja - serek twarogowy półtłusty, płatki owsiane, kiełbasa smażona
  • przed snem - tuńczyk w puszce

Dieta na masę dla ektomorfika: suplementy

Dieta na masę dla ektomorfika: jaki trening najlepszy?

  • niezbyt częste, krótkie i intensywne treningi siłowe
  • mała ilość powtórzeń w seriach, ale z dużym obciążeniem
  • przerwy pomiędzy seriami powinny trwać do 2 minut
  • wykonywanie ćwiczeń jak najbardziej złożonych, które angażują jak najwięcej mięśni

Problemy z przybieraniem na wadze [wideo]

Na wygląd sylwetki mają wpływ dwa czynniki: zapotrzebowanie kaloryczne oraz ilość kalorii, jaka dostarczana jest z pożywieniem. Problem z przybieraniem na wadze zazwyczaj mają osoby z szybkim tempem metabolicznym oraz ektomorficzną budową ciała. Dietetyk Jacek Bilczyński wyjaśnia, czym charakteryzuje się taka sylwetka i jakie produkty warto wprowadzić do swojej diety, aby przybrać na wadze.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
asdf
|

Śniadanie zaproponowane to tragedia do kwadratu, węglowodany, białka i tłuszcze w jednym posiłku, powodzenia z początkiem dnia przy takim żywieniu. Gwarantowana senność i zmęczenie od rana

mac9899
|

Jeśli chodzi o budowanie masy dla ektomorfika to sprawa jest nieco skomplikowana. Są rzeczy z którymi się nie zgadzam w tym artykule. Sam reprezentuje ten typ budowy ciała a trenuje już długi okres czasu i doszedłem do pewnych wniosków

Spokoman
|

OK, to ja muszę być jakimś hyper-ektomorfikiem. Waże 76 kg i mam 196 cm wzrostu. Tak czy inaczej, rozmawiałem ze znajomym, który ma osobistego trenera, on sam waży 75 i ma ok. 183 cm i podobno też jest ektomorfikiem. Więc zaczynał od 3 kcal dziennie i co tydzień zwiększa o 300 kal.

Bartek
|

4800 kcal , da się... 300 ml dziennie oleju kokosowego , i jest 2700 kcal.. Innej opcji nie ma...

P
|

Czytaj ze zrozumieniem. Napisal ze wazy 80 i cwiczy. Czyli przed swoim postanowieniem "przytycia" wazyl na pewno mniej

bu
|

pw. - każdy ektomorfik może przybrać na wadze, z tym że przychodzi mu to ze zdecydowanie większym trudem niż innym.
Poza tym, jeśli chcesz chcesz oceniać po wadze, to przy mnie Ty nie byłbyś/byłabyś ektomorfikiem, więc nie wiem czy to ma sens. XD

pw
|

Ręce mi opadają jak ktoś pisze że jest ektomorfikiem a waży 80kg. To ile masz wzrostu, 4 metry??? To skoro ja ważę 60kg, mam cienkie kości i problem żeby przytyć to kim jestem? Super, hiper, ekstra ektomorfikiem? A jeśli chodzi o autora tego artykułu to widać że nie ma żadnego pojęcia o tym o czym pisze.

dam
|

Ekto który łapie 0.5 kilo suchej masy w tydzień? To mnie troszkę ciekawi jak wyciągasz 4kilo w miesiąc.? Suchej masy?

ektomorfsromorf
|

tez chciałbym zobaczyć autora, co zjada dziennie 4600 kcal, codziennie, "zdrowego jedzenia" unikając tłuszczy!

Patryk Mitrega
|

Jestem ektomorfikiem, ważę 80 kilo i jestem na cyklu masowym. Trenuję 6 razy w tygodniu i tyję około 0,5 kilo na tydzień [dosyć sucha masa mięśniowa] Czytając ten artykuł mam wrażenie, że autor nie do końca miał pojęcie, o czym pisze. Wypowiem się bazując na własnych doświadczeniach. Dietę opieram na dużej ilości białka i stosunkowo sporej ilości zdrowych tłuszczy. Jednak 3g białka na kilogram to moim zdaniem za dużo - 2 w zupełności wystarczy. Druga rzecz, która mnie razi to stwierdzenie, że ektomorfik powinien unikać tłuszczu. Ja sam nie mogłem przytyć, dopóki nie zamieniłem połowy węglowodanów z diety właśnie na zdrowe tłuszcze. Tłuszcz jest również świetnym źródłem energii, a spożywanie go wcale nie oznacza obrastanie w tkankę tłuszczową. Wręcz przeciwnie - to nadmiar węglowodanów może do tego doprowadzić. Kolejna rzecz - ektomorfik nie powinien się przejadać - dlatego rozłożenie diety na większą ilość posiłków powinno raczej pomóc, a nie zaszkodzić. Przy zbyt dużej ilości kalorii w jednym posiłku komórki ektomorfika zamykają się na substancje odżywcze, w związku z czym paradoksalnie efekt może okazać się odwrotny - przejadając się zaczniemy tracić masę mięśniową. Na koniec kaloryczność diety. Odważnym posunięciem ze strony autora jest sugerowanie ilości kalorii w diecie. Właściwa podaż kaloryczna jest uwarunkowana od wielu rzeczy, również ilości wysiłku w ciągu dnia. Poza tym spróbujcie powiedzieć mniej niż 70-cio kilowemu ektomorfikowi, że ma zjeść 4600 kcal w ciągu dnia, jedząc w miarę czyste posiłki... Chciałbym to zobaczyć. Pozdrawiam wszystkich ektomorfików...