Dieta dla stawów pomoże na stany zapalne i bóle stawów

2015-06-22 16:37 Agnieszka Leciejewska, dietetyk | Aneta Grabowska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Bolą cię stawy? Kondycja stawów zależy od tego, co jemy. Żywność jest bowiem naturalnym źródłem substancji, które budują kości i stawy. Niektóre produkty wręcz zapobiegają stanom zapalnym i bólom stawów, a nawet je leczą. Inne nasilają dolegliwości związanie ze stawami. Wystarczą niewielkie zmiany w diecie!

Dieta dla stawów wspomaga walkę ze stanami zapalnymi i bólem stawów, wystarczy, że będziesz jeść to, co służy stawom. Ale jedzenie może też leczyć stany zapalne i łagodzić ból stawów.

Dieta dla stawów: nabiał - źródło białka, budulca dla chrząstki

Każdego dnia zjedz 3-4 łyżki twarogu i wypij szklankę mleka, kefiru lub jogurtu. Nabiał to doskonałe źródło pełnowartościowego białka - budulca chrząstki stawowej. Dorównuje ono białku mięsa i znacznie przewyższa białko pochodzące ze zbóż i warzyw strączkowych. Nabiał to także najważniejsze źródło wapnia, który wraz z fosforem buduje kości i zęby.

Dieta dla stawów: zboża i strączkowe - do produkcji mazi

Wskazane są: pieczywo pełnoziarniste i razowe, niełuskany ryż, makarony razowe, otręby i warzywa strączkowe. Dostarczają one błonnika - cennego, gdy chcesz się pozbyć nadwagi (obciążającej stawy), oraz sporo witamin z grupy B łagodzących objawy stresu (długotrwały stres może wywołać niekorzystne zmiany w mazi stawowej).

Dieta dla stawów: nie zakwaszaj orgaznimu

Warto jeść białko roślinne, bo jest nieco mniej zakwaszające niż zwierzęce, zaś dieta alkaliczna (niezakwaszająca organizmu) stymuluje komórki budujące kości, a "usypia" komórki kościogubne. Zakwaszenie wywołane np. zbyt dużą ilością białka zwierzęcego powoduje zwiększone wydalanie wapnia z moczem (hiperkalciurię).

Ważne

Reumatyzm może mieć tło alergiczne!

Pewne składniki pokarmowe wywołujące alergię mogą też powodować schorzenia stawów. Na liście "podejrzanych" znajdują się m.in. mąka, czekolada, ryż, owies, kukurydza, ziemniaki, pomidory. Pacjenci cierpiący na nietolerancję laktozy i uczuleni na białko mleka nie powinni jeść nabiału, a chorzy uczuleni na gluten – pieczywa pszennego i mieszanego, ciast, makaronów i kaszy manny. Jeśli często dokuczają ci stawy, obserwuj, czy któryś z powyższych produktów zaostrza objawy. Jeśli tak, wyeliminuj go z diety.

Przy utajonej alergii typu III stale podrażniane jelito przepuszcza do krwi nie w pełni jeszcze strawione białka - antygeny pobudzające układ immunologiczny do produkowania przeciwciał w klasie IgG i w rezultacie powstają tzw. immunotoksyny, które mogą atakować różne narządy, wpływając na powstawanie różnych chorób, w tym zapalnych w stawach.

materiał płatny
Synexus logo

Autor: Synexus

Synexus to międzynarodowa sieć przychodni, specjalizująca się w prowadzeniu badań klinicznych oraz programów kontrolnych.

Szczegółowa oferta badań, konsultacji i projektów badań klinicznych prowadzonych przez placówki Synexus w obszarze reumatoidalnego zapalenia stawów:

Dieta dla stawów: ryby, oliwa i czosnek – leczą stany zapalne

Najważniejsze są ryby morskie: makrela, halibut, flądra, tuńczyk oraz śledzie, sardynki. Jedz je co najmniej 2 razy w tygodniu. Stanowią bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3, które poprawiają ruchomość stawów oraz nasilają wytwarzanie hormonów tkankowych łagodzących procesy zapalne. Tłuste ryby dostarczają też witaminę D, która ułatwia przyswajanie wapnia i działa przeciwzapalnie.

Korzystny wpływ na stawy mają ponadto oleje lniany i rzepakowy oraz oliwa z oliwek (zawiera cenny kwas oleinowy). W menu powinno się też znaleźć siemię lniane i orzechy włoskie. Oprócz kwasów omega-3 dostarczają sporo witaminy E, która ma działanie przeciwzapalne. Natomiast zawarte w czosnku i cebuli związki siarki ograniczają wytwarzanie tych hormonów tkankowych, które podtrzymują stan zapalny. Podobne właściwości mają: kurkuma, anyż, goździki i imbir oraz bazylia, chrzan, majeranek, cząber, mięta i szałwia. Przyprawy dodatkowo wspomagają trawienie i przyśpieszają przemianę materii, a to ułatwia walkę z otyłością.

Dieta dla stawów: warzywa i owoce – by stawy były elastyczne

Wskazane są: marchewka, kapusta, ogórki, por, brokuły (obecny w brokułach sulforafan blokuje produkcję enzymu związanego z destrukcją chrząstki stawowej), pietruszka, buraki, seler, por, kiełki, jagody, żurawina, truskawki (również mrożone), cytrusy, owoce dzikiej róży. To źródła antyoksydantów (m.in. beta-karotenu, witaminy C, flawonoidów). Zapobiegają one rozwojowi procesu zwyrodnieniowego i opóźniają starzenie się stawów. Witamina C jest też niezbędna do wytwarzania kolagenu, który buduje chrząstkę, poprawia stan tkanki łącznej i odpowiada za kondycję stawów i ścięgien.

Zrób to koniecznie

Pij codziennie soki owocowe: winogronowy, z czarnej porzeczki i aronii, bo zawierają dużo dobrych dla stawów bioflawonoidów. Ma je również zielona herbata, która dodatkowo ma działanie przeciwzapalne. A od czasu do czasu nalej sobie lampkę czerwonego wytrawnego wina.

Ogranicz to, co nasila dolegliwości stawów

Pewne produkty, gdy jemy ich za dużo, szkodzą stawom.

  • Tłuszcz zwierzęcy utrudnia wchłanianie białek niezbędnych do budowy stawów, bo hamuje wydzielanie soku żołądkowego i jego dostęp do treści pokarmowej.
  • Czerwone mięso i niektóre oleje roślinne (słonecznikowy, kukurydziany) zawierają dużo kwasu arachidonowego (omega-6). Sprzyja on stanom zapalnym stawów, a także blokuje korzystne działanie tłuszczu rybiego.
  • Po zjedzeniu hamburgera z napojem typu cola znacznie wzrasta ilość cytokin prozapalnych. Mięso czerwone i cukier niekorzystnie pobudzają układ immunologiczny, co jest jedną z przyczyn chorób stawów.
  • Białe, pszenne pieczywo i produkty z mąki o tzw. niskim wyciągu (np. mąka typ 450–650) zawierają węglowodany, które sprawiają, że łatwiej tyjemy, a tym samym przeciążamy stawy.
  • W potrawach smażonych, pieczonych, grillowanych pod wpływem wysokiej temperatury tworzą się związki prozapalne (m.in. akryloamidy, heterocykliczne aminy).
  • Chipsy, zupy z torebek i potrawy typu fast food, czyli żywność wysokoprzetworzona. Znajduje się w nich dużo konserwantów i substancji dodatkowych, które destrukcyjnie działają na stawy.
  • Alkohol, mocna kawa i herbata zwiększają utratę wapnia z organizmu i zmniejszają przyswajalność białka. Kofeina obniża też wchłanianie wapnia z posiłków. Lepiej więc unikać picia kawy i czarnej herbaty tuż po jedzeniu.
Warto wiedzieć

Suplementy na stawy - działają czy nie?

Przegląd badań wykazuje, że z dwóch rodzajów glukozaminy - siarczan glukozaminy i chlorowodorek glukozaminy - tylko ten pierwszy może zmniejszyć ból i poprawić funkcjonowanie osób z chorobą zwyrodnieniową stawów. W przypadku innych substancji (chondroityna, kwas hialuronowy, kolagen) obecnych w preparatach na stawy dane są sprzeczne - w małych, o niesprawdzonej jakości badaniach wykazywano efekt, natomiast w dużych, standaryzowanych badaniach - już nie.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
Adam Rogowski
|

Czytając większość komentarzy pod tym tekstem odnoszę wrażenie, że:
- większość produktów spożywczych- od nabiału po owoce- jest szkodliwa dla stawów;
- wielu komentujących zakłada, że rozwiązanie, które im pomogło, okaże się skuteczne także w przypadku innych ludzi;
Nasuwa mi się także ogólna refleksja, iż każdy ma swoją PRAWDĘ czy WIARĘ dotyczącą optymalnego systemu odżywiania. Jedni wierzą w szkodliwość nabiału, inni- glutenu albo owoców. Pytanie tylko, czy ta wiara ma zakorzenienie w wiedzy naukowej, czy tylko w intuicji i własnych doświadczeniach, które bywają cenne, ale i mocno zawodne? A bardziej ogólne i pesymistyczne pytanie brzmi: czy we współczesnym świecie możliwe jest pozyskanie rzetelnej i praktycznej dla nas wiedzy naukowej odnośnie tego, jak należy się odżywiać, by utrzymać lub odzyskać zdrowie. Bez niej, niestety, "skazani" będziemy na indywidualne WIARY żywieniowe.

Anonim
|

Prosze sprobowac zbadac gen hla b27 i zrobic rezonans bolacych stawow - moze udac sie zdiagnozowac zesztywniajace zapalenie stawow, przy ktorym nie wystepuje pozytywny czynnik reumatyczny

barbara
|

W Warszawie w Damianie jest coś takiego jak odmładzanie stawów. Na stronie jest napisane, że "dzięki nowoczesnym terapiom i zabiegom regeneracyjnym pacjenci z przewlekłymi problemami, kontuzjami i bólem stawów mogą odzyskać sprawność, by robić to, na co mają w życiu ochotę". Czy ktoś może próbował i powie czy to prawda co piszą?

Piotr
|

to jesz powietrza?

Grażyna
|

Dieta jest najważniejsza, ale czasem należy się wspomagać naturalnymi preparatami.

a co
|

Miałem "chodzące" bóle stawów.Zrobiłem badania na alergię i nietolerancję pokarmową, odstawiłem żywność, która mi szkodziła-tłuszcze zwierzęce, mięso,nabiał, niektóre warzywa (marchew, ziemniaki), niektóre owoce (jabłka,banany), produkty mączne (oprócz tych z gryki). Funkcjonuje bez środków przeciwbólowych.Tylko trzeba uważać -jak czegoś nie wolno jeść, to nie wolno,inaczej pobolewania stawów wracają.Polecam książkę Lidii Aleksandry Szadkowskiej "Jak wyleczyć nieuleczalne choroby".

Mariola
|

Chociaż jedna madra osoba i mądrze pisze
Jak sie czyta te bzdury wyżej to mozna nerwicy sie nawabic
Ludzie muszą jeszcze bardziej oczyścić umysly bo jest zle a po takim rozumowaniu befzie jeszcze gorzej
Pozdrawiam osobe z otwartym umysłem .

Ewa
|

Podpisuje sie pod tym komentarzem obiema rekami;
Czytac etykiety I mnie kupowac g...na, ktore dominuje na sklepowych polkach ( konserwanty, cukier I mine g....na)

ewa
|

o Boze nabial na stawy, herezja. co wy piszecie? czy ktos to wogole redaguje jakis lekarz ? mleko jest nie wskazne pogarsza stan zapalny!!

jan
|

Polecam,trochę drogi ale zastosowany zgodnie z zleceniami naprawdę pomógł.Żona jest w trakcie drugiej tury.