Dieta dla starszej osoby, która chce schudnąć, ale nie może ćwiczyć [Porada eksperta]

2015-02-20 12:55 Agnieszka Ślusarska

Moja babcia chciałaby utrzymać wagę na poziomie 68 kg, a teraz wazy 74 kg, ma 72 lata i nie wie, co zmienić, żeby schudnąć. Problem polega na tym, że babcia jest po wypadku, miała połamane obie nogi, kolana ma poskręcane na śruby, więc aktywność fizyczna jest naprawdę bardzo ograniczona, porusza się prawie cały czas o kulach. Jak powinna się odżywiać, by zrzucić parę kilogramów i czy istnieją jakieś ćwiczenia fizyczne, które mogłaby wykonywać?

O ćwiczenia fizyczne najlepiej pytać rehabilitanta/fizykoterapeutę. W kwestii żywienia proponowałabym dietę łatwostrawną z podwyższoną podażą białka, niskim IG i ograniczonymi tłuszczami nasyconymi.

Inaczej mówiąc, babcia powinna jeść ok. 4 małych posiłków. Do każdego posiłku powinna dodawać warzywa gotowane, mogą być też w postaci musów warzywnych, past, zup kremów. Warto zadbać o białko, aby zapobiegać katabolizmowi (chude mięso- indyk, kurczak oraz ryby, jaja, twaróg, pasty ze strączków, o ile babcia dobrze się po nich czuje). Polecałabym unikać pieczywa pszennego i pszennych makaronów oraz białego ryżu. Warto wprowadzić kasze, pieczywo graham, komosę ryżową. Proponuję włączyć do diety siemię lniane, oliwę z oliwek, olej kokosowy. Warto zadbać o prawidłowy poziom witaminy D3 i antyoksydantów.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE