Dieta dla ochłody. Co jeść w upalne dni?

2021-07-13 14:10

Kiedy temperatura wzrasta, apetyt maleje. Należy wtedy z większą rozwagą tak komponować menu, by było źródłem energii, cennych składników odżywczych i dawało jednocześnie trochę orzeźwienia. Sprawdź, co jeść podczas upałów.

Spis treści

  1. Co jeść w upalne dni?
  2. Dieta dla ochłody: gaś pragnienie
  3. Dieta dla ochłody: zajadaj warzywa i owoce
  4. Dieta dla ochłody: sięgaj po nabiał
  5. Dieta dla ochłody: nie zapominaj o białku

Co jeść w upalne dni?

Jednym ze sposobów na radzenie sobie z upałem jest odpowiednia dieta. Dzięki niej można wspomagać mechanizm termoregulacji, redukować intensywność wydzielania potu, a nawet zmieniać jego zapach, by był mniej wyczuwalny.

W tym celu w gorące dni koniecznie:

  • zadbaj o odpowiednie nawodnienie,
  • jedz warzywa i owoce,
  • unikaj słodzonych napojów,
  • zrezygnuj z bardzo pikantnych oraz ciężkostrawnych dań,
  • pamiętaj o nabiale,
  • częściej sięgaj po produkty roślinne bogate w białko.
Sprawdź, czy warto pić wodę z cytryną

Dieta dla ochłody: gaś pragnienie

Wraz z potem usuwana jest z organizmu woda i sole mineralne, dlatego niezależnie od tego, czy masz pragnienie czy nie, wypijaj minimum 2 litry płynów dziennie. W przeciwnym razie grozi ci wyczerpanie, pojawiają się niepokój, brak apetytu, nudności, a także skurcze mięśni.

Najlepiej, by były to wody mineralne, herbaty ziołowe lub owocowe. Do puli napojów można włączyć też kawę i herbatę – udowodniono, że jeśli napary nie są zbyt mocne, a ich ilość umiarkowana (do 800 ml), to nawadniają tak samo dobrze jak woda.

Trzeba jednak uważać na gotowe mrożone kawy czy herbaty, które często zawierają cukrowe syropy lub bitą śmietanę, i podobnie jak słodkie napoje gazowane znacznie podwyższają kaloryczność diety, nie oferując przy tym żadnych żywieniowych korzyści.

Dieta dla ochłody: zajadaj warzywa i owoce

Komponując letnie menu, staraj się, by znaczną część twojego talerza wypełniały warzywa. Szklarniowe i konserwowe, po które sięgamy zimą, nie są tak wartościowe, natomiast świeże, w szczycie sezonu, zawierają maksymalną dawkę witamin i minerałów.

Środek lata to najlepsza pora na:

Plasterki cytryny, pomarańczy i limonki świetnie sprawdzą się jako dodatek do wody: poprawią jej smak i nadadzą atrakcyjny wygląd. Innym bohaterem lata, który może wspomóc nawadnianie organizmu jest arbuz, który w 92% składa się z wody, zawiera przy tym składniki mineralne, takie jak potas i wapń, w związku z czym nie tylko szybko gasi pragnienie, ale także uzupełnia niedobór elektrolitów w organizmie.

W upalne dni częściej zajadaj sezonowe owoce o wysokiej zawartości wody – jak np. truskawki, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie oraz jagody – będące równocześnie świetnym źródłem zwiększających przeciwsłoneczną ochronę antyoksydantów.

Ostrożnie z alkoholem

Kiedy temperatura powietrza oscyluje koło 30°C, nie powinno się pić alkoholu. W gorące dni szybciej tracimy głowę, łatwiej o zasłabnięcie czy zawroty głowy. Alkohol szybko też odwadnia organizm, może wręcz przyspieszyć pojawienie się udaru słonecznego.

Rozszerzenie naczyń krwionośnych (pod wpływem temperatury i alkoholu) ma wpływ na wahania ciśnienia, może takżewywołać zaburzenia rytmu serca.

Dieta dla ochłody: sięgaj po nabiał

Oprócz produktów roślinnych oraz dużej ilości płynów, latem warto sięgać po nabiał, w szczególności fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurt, kefir czy maślanka.

Doskonale gaszą pragnienie i dostarczają probiotyków, które poprawiają pracę przewodu pokarmowego. Lekko schłodzone koktajle nam bazie jogurtu powinny jak najczęściej pojawiać się w letniej diecie. Są dobrą alternatywą dla słodkich i bardzo kalorycznych lodów.

Dieta dla ochłody: nie zapominaj o białku

Latem powinniśmy spożywać jak najwięcej produktów pochodzenia roślinnego, ograniczając ilość mięsa (wołowiny i wieprzowiny). Po ciężkostrawnych potrawach jak tłusta karkówka, kiełbaski czy schabowy nie czujemy się zwykle komfortowo, a jest to jeszcze bardziej odczuwalne, gdy organizm jest zajęty zmaganiami z wysoką temperaturą.

Zdecydowanie lepszym źródłem białka w gorące dni będą więc produkty roślinne, chudy drób oraz ryby (zwłaszcza tłuste morskie).

Sprawdź, jakie produkty roślinne są bogate w białko

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.