Dieta dla matki karmiącej [Porada eksperta]

2013-03-26 15:37 Agnieszka Ślusarska

Witam 4 miesiące temu urodziłam synka, którego karmie piersią. To jest moje drugie dziecko, po porodach zmieniła się moja figura i chciałabym popracować nad tym i zdrowiej się odżywiać, by nie zaszkodzić mojemu dziecku, tylko dostarczać mu co najlepsze. Od kilku dni jem gotowane mięso i warzywa na parze, np. rybę robię w piekarniku w foli aluminiowej, zrezygnowałam z białego pieczywa, ziemniaków. Chciałabym prosić o jakieś dietetyczne przepisy na obiady. Zaczęłam też chodzić na siłownię, by mieć trochę więcej ruchu.

Witam serdecznie, Pani Brygido, dieta mamy karmiącej powinna uwzględniać zasady zdrowego żywienia. Uważać należy jedynie na produkty wzdymające, ciężkostrawne oraz alergenne. Należy pamiętać, że laktacja jest sporym kosztem energetycznym, więc nie należy stosować żadnych diet odchudzających. Zdrowe zbilansowane jedzenie 5-6 posiłków dziennie spowoduje że zarówno powoli wróci Pani do figury sprzed okresu ciąży jak i dostarczy wszystkiego co niezbędne swojemu maleństwu. Co do jedzenia to spokojnie może Pani jeść z owoców: banany, jabłka, maliny , jeżyny, porzeczki, brzoskwinie, soki, dżemy, jogurty, galaretki z tych owoców. Ostrożnie należy podchodzić do konserwowanych owoców suszonych, truskawek, cytrusów, gruszek, , czereśni ( gdyż mogą powodować bóle brzucha i kolki). Z warzyw może Pani jeść bakłażana, buraki, cukinię, marchewkę, ziemniaki, kapustę pekińską, kukurydzę, pietruszkę, koperek,szpinak, młodą fasolkę szparagową, dynię, wszystkie rodzaje sałat. Ostrożnie tylko z cebulą, czosnkiem, pomidorami i selerem, paprykę, chrzan, pory, grzyby. Może Pani jeść pieczywo zwłaszcza ciemne i pełnoziarniste pełnoziarniste ryże, makarony, kasze, jajka, ryby najlepiej morskie (ugotowane lub pieczone) – dwa razy w tygodniu, produkty mleczne fermentowane. Unikać powinna Pani surowych ryb, np. sushi, konserw rybnych i ryb marynowanych. Co do obiadów to polecam np: Pieczony dorsz z sosem jogurtowo koperkowym: 150g fileta z dorsza, sól, pieprz, natka pietruszki, 1 marchew, fasolka szparagowa (około 150g), 3 różyczki brokuł, 3 łyżki jogurtu naturalnego, koperek. Posypać filety posypać solą, pieprzem, natrzeć oliwą i obłożyć natką i upiec w piekarniku. Marchew obrać,umyć i pokroić w plastry, i włożyć do dolnej komory parowaru wraz z fasolką i brokułem. Do naczynia parowaru wlać wodę. Parowar nastawić na 30 minut. Podawać z 50g ryżu brązowego lub kaszy gryczanej i sosem jogurtowo koperkowym (jogurt zmieszać z posiekanym koperkiem, solą i pieprzem)

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE