Dieta dla 14-latki [Porada eksperta]

2013-04-08 11:34 Katarzyna Pryzmont

Proszę o jadłospis, który można stosować cały czas. Mam 14 lat, ważę 55,8kg i mierzę 166 cm.

Witam! Zastanawiam się co spowodowało, że pytasz o normalny jadłospis dla 14-to latki?. Twoja masa ciała i wzrost są bardzo dobre. Najlepiej słuchać potrzeb własnego organizmu. Jeżeli nic ci nie dolega, to po co coś zmieniać? Z drugiej strony, dobrze, że interesujesz się swoim odżywianiem. Odpowiedni jadłospis może poprawiać nastrój, zwiększać koncentrację w szkole, wzmacniać włosy i paznokcie i oczywiście zapobiegać otyłości. Opiszę ci najpierw co jeść, a potem podam ci przykładowy jadłospis. Najwięcej trzeba pić wody, bo ponad 50% twojego ciała to woda. Potem w kolejności idą warzywa. Powinny znajdować się w każdym posiłku, no może oprócz tych z owocami. W dwóch z pięciu posiłków powinny być owoce. W każdym należy również umieścić coś ze zboża. Przykładem produktów zbożowych jest pieczywo, kasza, makaron. To właśnie te produkty są dobre dla osób uczących się. Mleko i spółka, czyli jogurty, kefiry wprowadzić warto do 2 lub 3 posiłków. Do kanapek można stosować wymiennie: jajka, wędlinę, sery. Porcję mięsa lub ryby albo warzyw strączkowych (np. fasola, soczewica) spożywaj na obiad. To bardzo dobre źródło białka, z którego zbudowany jest twój organizm. Słodycze można ograniczać, jeżeli masz próchnicę lub w twojej rodzinie są osoby chore na cukrzycę lub otyłość. Niestety możemy to dziedziczyć.

Twój jadłospis: śniadanie: chleb z masłem orzechowym, kilka cząstek pomarańczy, szklanka ciepłego mleka, drugie śniadanie: kanapka z pastą jajeczną, rzodkiewką i pomidorem, sok pomarańczowy, lunch: owoc, mały jogurt naturalny, obiad: łosoś z ziemniakami i kapustą kwaszoną z marchewką, kompot, podwieczorek: sucharki z galaretką, woda, kolacja: kanapki z twarożkiem i szynką, miseczka warzyw, herbata z cytryną. Nie piszę wielkości porcji. Powinno się jeść tak, aby nie być przejedzonym, a nawet odczuwać delikatny niedosyt po jedzeniu.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Katarzyna Pryzmont

Katarzyna Pryzmont - dietetyk, psychodietetyk, właściciel gabinetu dietetycznego ATP. Specjalizuje się w odchudzaniu dorosłych, prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące motywacji podczas zmiany nawyków żywieniowych mi.in. "Jak radzić sobie z pokusami podczas odchudzania". Więcej na www.katarzynapryzmont.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE