Dieta chroniąca przed rakiem żołądka

2013-11-05 15:18 Anna Jakimiuk

Co jeść, żeby nie zachorować na raka żołądka? Zamiast produktów wędzonych i marynowanych wybieraj warzywa i świeże owoce. Ogranicz spożywanie soli oraz żywności konserwowanej chemicznie. Zobacz także, które produkty wykazują działanie antyrakowe - dieta w profilaktyce raka żołądka.

Zachorowalność na raka żołądka w Polsce w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat wyraźnie spadła - mówią specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia. Tendencję tę obserwuje się w całej Europie Zachodniej, USA i w Japonii. Ze statystyk wynika, że w ciągu 50 lat zachorowalność na nowotwory żołądka zmniejszyła się aż o 75%.

Dieta może ochronić przed rakiem żołądka

Dlaczego rzadziej chorujemy na nowotwory żołądka? Wynika to ze zmiany naszych nawyków żywieniowych i trybu życia. Palimy mniej papierosów, pijemy mniej wysokoprocentowych alkoholi, a w naszych posiłkach więcej jest owoców i warzyw.

Oznacza to, że sami mamy ogromny wpływ na to, czy zachorujemy. Tak więc na zachorowanie na raka żołądka wpływają silniej czynniki zewnętrzne niż predyspozycje genetyczne. Jak zmodyfikować dietę i których produktów unikać, żeby zmniejszyć ryzyko nowotworu?

Co jeść, żeby uniknąć zachorowania na nowotwór żołądka?

Dieta powinna być zdrowa i zbilansowana. Najważniejsze zasady, które muszą być przestrzegane, to regularne posiłki i zjadanie niewielkich porcji. Dzięki temu uda się ograniczyć produkcję soków trawiennych, które zwiększają dolegliwości żołądkowe. Spożywać należy duże ilości warzyw i owoców oraz unikać soli.

Skuteczna dieta antynowotworowa powinna zawierać związki chemiczne, chroniące przed zachorowaniem na raka. Największą grupą związków o działaniu profilaktycznym są polifenole roślinne, które chronią przed działaniem wolnych rodników. Znajdują się one głównie w owocach cytrusowych, żurawinie i zielonej herbacie.

Karotenoidów (naturalnych przeciwutleniaczy) dostarczą spożywane codziennie warzywa, takie jak: marchew, cukinia, dynia, brokuły, cebula, czosnek, ziemniaki, pomidory, kukurydza, buraki, szpinak. Im mniej są przetworzone, tym ich działanie jest skuteczniejsze, dlatego zaleca się, aby codziennie zjadać porcję warzyw na surowo, np. w postaci surówek.

Działanie antyoksydacyjne wykazują też produkty o dużej zawartości selenu, który wpływa na zmniejszenie powstawania wolnych rodników. Zawierają go np. borowiki, ciemny ryż, pszenica, czosnek.

>>> SPRAWDŹ, CO JEŚĆ, ŻEBY NIE ZACHOROWAĆ NA RAKA

Rak żołądka: czynniki zwiększające ryzyko zachorowania

  • spożywanie pokarmów wędzonych i marynowanych;
  • niskie spożycie owoców i warzyw;
  • wysokie spożycie soli;
  • dieta bogata w azotany i azotyny.

Zobacz jakie produkty warto spożywać, by uniknąć raka [#TOWIDEO]

Nadmiar soli w diecie sprzyja rozwojowi raka żołądka

Zbyt duża ilość soli w posiłkach jest przyczyną zwiększenia ciśnienia tętniczego i przyczynia się do rozwoju raka żołądka. Dzienne spożycie soli nie powinno przekraczać 5-6 g u osoby dorosłej. Jednak nawet znaczące ograniczenie dosalania potraw nie wystarczy. Dużo zjadanej soli "ukrywa się" w gotowych produktach - dodaje się ją do wędlin, serów, zup w proszku, kostek rosołowych.

>>> SPRAWDŹ, JAK OGRANICZYĆ ILOŚĆ SPOŻYWANEJ SOLI

Dieta chroniąca przed rakiem żołądka: tych substancji unikaj!

Wykluczenie lub ograniczenie produktów wysoko przetworzonych spowodowane jest głównie związkami chemicznymi, które powstają podczas obróbki żywności i nieodpowiedniego przechowywania. Do związków chemicznych o właściwościach kancerogennych należą:

1. aflatoksyny: związki obecne w spleśniałych ziarnach, nasionach, orzechach;

2. heterocykliczne aminy i policykliczne węglowodany aromatyczne: związki powstające w czasie wędzenia, długiego grillowania oraz smażenia w wysokich temperaturach mięs i ryb;

3. azotany i azotyny stosowane do konserwowania takich produktów jak mięso, wędliny, sery dojrzewające, zupki błyskawiczne i kostki rosołowe.

4. marynaty uznane zostały przez WHO za możliwie rakotwórcze, co oznacza, że ich działanie kancerogenne nie zostało jeszcze potwierdzone, ale powinno się ograniczyć ich spożywanie. Dlaczego? Z jednej strony zawierają dużo soli, z drugiej - ich bazą jest ocet, który przy częstym spożywaniu powoduje niszczenie komórek krwi, prowadząc do anemii.

brak informacji
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE