DIETA BOGATORESZTKOWA nie tylko na zaparcia. Na czym polega dieta wysokobłonnikowa?

2019-03-18 10:28 Materiał partnerski Monika Majewska

Dieta bogatoresztkowa, znana także jako dieta wysokobłonnikowa, zawiera większe niż tradycyjna dieta ilości błonnika pokarmowego. To dieta lecznicza, zalecana m.in. w walce z zaparciami oraz w profilaktyce chorób jelita, m.in.: zespołu jelita drażliwego i raka jelita grubego. Poza tym dieta bogatoresztkowa zapobiega rozwojowi miażdżycy, cukrzycy i otyłości. Jakie są zasady diety wysokobłonnikowej?

Dieta bogatoresztkowa, inaczej dieta wysokobłonnikowa, zawiera większe niż tradycyjna dieta ilości nie trawionych w przewodzie pokarmowym człowieka polisacharydów roślinnych (błonnika, hemicelulozy, ligniny, pektyn, gum). Według zaleceń lekarzy i dietetyków, w podstawowej diecie zdrowego człowieka powinno znajdować się 30-40 gramów polisacharydów. Dieta bogatoresztkowa zakłada, że codziennie należy dostarczyć organizmowi 50-70 gramów tych substancji.

Dieta bogatoresztkowa - zasady. Na czym polega dieta wysokobłonnikowa?

  • Podstawą jadłospisu są produkty bogate w błonnik

Podczas komponowania menu należy wybierać przede wszystkim produkty, które zawierają wyższą zawartość błonnika pokarmowego. Są to zarówno grube kasze, pieczywo ciemne, ryż brązowy, jak również suszone owoce (zwłaszcza suszone śliwki). Zaleca się, aby kasz czy makaronów (a także warzyw) nigdy nie gotować do końca, tylko na półtwardo. Proces gotowania powoduje bowiem utratę przynajmniej części zawartych w nich cennych składników, także błonnika.

Bogatym źródłem błonnika są także surowe owoce i warzywa, jak również rośliny strączkowe, które, ze względu na wyjątkowo wysoką zawartość polisacharydów i niską kaloryczność, powinny być spożywane w ilości ok. 1 kg dziennie.

Do produktów znajdujących się w tradycyjnym menu wato dodawać te bogate w błonnik, np. płatki owsiane można łączyć z mlekiem, jogurtem czy sałatkami. Z kolei otręby pszenne stanowią idealny dodatek do ziemniaków, a nawet soków, zarówno owocowych, jak i warzywnych.

  • Eliminacja produktów wysokotłuszczowych

Z jadłospisu należy wyeliminować produkty wysokotłuszczowe. Tylko co jakiś czas można sobie pozwolić na małe ilości produktów o niewielkiej zawartości tłuszczu. Na przykład plasterek sera żółtego lub twarogu można połączyć z pieczywem razowym bądź żytnim. Nie należy spożywać zbyt dużych ilości jajek. Zakazane są również wszelkie potrawy smażone i pieczone na tłuszczu. Chude mięsa, zalecane w diecie bogatoresztkowej, można gotować, dusić lub smażyć bez tłuszczu.

  • Wykluczenie z menu słodyczy

Dodatkowo podczas stosowania diety wysokobłonnikowej należy zrezygnować z cukru i słodyczy, jak również produktów wysokoprzetworzonych, ponieważ nie posiadają one żadnych składników resztkowych i są bardzo kaloryczne.

  • Herbaty ziołowe wspomogą proces trawienia

Odradza się również picie mocnej herbaty. Najlepiej zastąpić ją naparami ziołowymi, które pozytywnie wpływają na proces trawienia.

Ważne

Dieta bogatoresztkowa powinna być wprowadzana stopniowo, tak by przewód pokarmowy mógł się przyzwyczaić do coraz większej ilości błonnika. W ten sposób unikniesz skutków ubocznych, takich jak wzdęcia, kolki czy biegunka.

Dieta bogatoresztkowa - w profilaktyce i leczeniu jakich chorób stosuje się dietę wysokobłonnikową?

Dietę bogatoresztkową stosuje się w profilaktyce zespołu jelita drażliwego, choroby uchyłkowej jelita grubego i raka jelita grubego, ponieważ polisacharydy wchłaniają kancerogeny powstające w jelicie z rozkładu kwasów żółciowych i dodatkowo przyspieszają ich wydalanie. Dieta wysokobłonnikowa zapobiega rozwojowi miażdżycy, kamicy żółciowej, cukrzycy i otyłości, ponieważ błonnik zmniejsza stężenie cholesterolu, trójglicerydów i glukozy. Jest także sprawdzoną metodą na zaparcia, zwłaszcza te nawykowe, gdyż polisacharydy roślinne zwiększają ilość wody w treści jelitowej.

Dieta bogatoresztkowa - produkty zalecane
  • mąka pszenna i żytnia niskiego przemiału
  • pieczywo czerstwe - razowe, żytnie, mieszane, z otrębami, chrupkie
  • kasze - gryczana, jaglana, jęczmienna, płatki owsiane
  • produkty mleczne: mleko, jogurt, kefir o niskiej zawartości tłuszczu, twaróg i białe sery z chudego mleka (świeże masło i śmietana - o niskiej zawartości tłuszczu - w niewielkich ilościach)
  • białka jaj (żółtka do 2 sztuk tygodniowo)
  • chude mięsa
  • chude ryby - karmazyn, dorsz, sandacz, szczupak, leszcz, lin
  • olej sojowy, arachidowy, oliwa z oliwek w ograniczonych ilościach
  • ziemniaki (tylko gotowane), warzywa i owoce bez ograniczeń i produkty przyrządzane na ich bazie, czyli surówki, soki, jak również zupy i sosy na wywarach z jarzyn, zupy owocowe
  • słaba herbata
  • kawa zbożowa
  • napary ziołowe
  • przyprawy łagodne i ostre w niewielkich ilościach
  • słodycze: dżemy niskosłodzone w ograniczonych ilościach

Dieta bogatoresztkowa - kto nie może jej stosować?

Diety bogatoresztkowej nie mogą stosować przede wszystkim osoby cierpiące na stany zapalne żołądka, trzustki, dróg żółciowych oraz jelit, jak również osoby z nieżytem przewodu pokarmowego oraz chorobą wrzodową żołądka lub dwunastnicy.

Kontrowersje budzi stosowanie diety bogatoresztkowej u dzieci. Część specjalistów jest zdania, że błonnik ogranicza wchłanianie witamin, dlatego w przypadku dzieci i młodzieży, gdzie witaminy i inne składniki odżywcze odgrywają kluczową rolę w ich rozwoju, wprowadzenie dużych ilości błonnika powinno być dobrze przemyślane i najlepiej poprzedzone konsultacją lekarską. Podobnie należy postąpić w przypadku osób starszych.

To ci się przyda

Dieta bogatoresztkowa - produkty zakazane

  • biała mąka: kukurydziana, ziemniaczana i pszenna wysokiego przemiału (a także przyrządzane na jej bazie naleśniki, pyzy, kluski i ciasta francuskie)
  • białe pieczywo
  • biały ryż, kasza manna, kukurydziana
  • produkty mleczne: tłuste mleko, napoje mleczne, sery tłuste, masło solone lub świeże, tłusta śmietana,
  • tłuszcze zwierzęce (np. smalec)
  • mięso: tłuste mięsa i wędliny, pasztety, dziczyzna, podroby, gęsi, kaczki, dzikie ptactwo, tłuste ryby (a także zupy na nich przyrządzone)
  • kakao
  • kawa, mocna herbata
  • napoje alkoholowe
  • bigos, golonka
  • słodycze (od czekolady, dżemy i konfitury przez ciastka z kerem, torty po lody)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
Anna4
|

Na diecie bogatoresztkowej, bogatobłonnikowej będą dobrze wzrastały w naszym organizmie prozdrowotne bakterie probiotyczne, które mają pozytywny wpływ na układ odpornościowy, wspomagając organizm między innymi w obronie przed chorobotwórczymi bakteriami i wirusami. Dlatego szczegolnie jesienia i zima dobrze pic PROBIOTYKI :) I przyznaje że suplementacja i rownoczesnie połączenie prebiotyk (czyli na przykład otręby w ktorych jest duzo blonnika) i probiotyk sprawia że moja odpornosc jest wiekszaod lat się nie przeziębiam :).