Dieta 1500 kcal - przykładowy jadłospis i godziny posiłków [Porada eksperta]

2014-08-08 21:58 Agnieszka Ślusarska

Mam 24 lata. Chciałabym zacząć prowadzić zdrowszy tryb życia i zgubić kilka kilogramów. Z tego co wiem wystarczyłoby mi do tego 1400 kcal i przy takim limicie czuję się bardzo dobrze. Nie wiem jednak jak rozplanować posiłki. Śniadanie zjadam o godz 7.00, potem przerwa w pracy ok. 10.30, kolejna ok. 14.00. Nie są to jednak takie przerwy, żebym mogła ugotować sobie posiłek, np. obiad. W związku z tym obiad, a właściwie obiadokolację jem ok. godziny 18.00. O 22.00 zazwyczaj już kładę się spać. Zastanawiam się jak rozplanować wartość kaloryczną posiłków, aby było to w pełni zdrowe i racjonalne odżywianie. Z góry dziękuje za odpowiedź.

Przy 1400-1500 kcal może Pani rozłożyć to następująco.

Śniadanie o 7.00, około 400-450 kcal: 3 cienkie kromki chleba razowego na zakwasie cienko posmarowane masłem osełkowym (ok. 270 kcal), sałata, pomidor, 3 rzodkiewki (ok. 6 kcal), 3 plasterki koziego sera (ok. 150 kcal).

II śniadanie o 10.30, około 140 kcal: 2 jabłka pokrojone w ósemki.

Lunch o 13.00 - np. sałatka na zimno przyniesiona w pudełku z domu, około 425 kcal.

Przykładowy Lunchbox: kasza gryczana z filetem z indyka i bakłażanem. Składniki: 50 gramów kaszy gryczanej (ilość przed ugotowaniem; ok. 168 kcal), łyżka oleju rzepakowego (ok. 80 kcal), cały bakłażan (ok. 50 kcal), pół cebuli (ok. 15 kcal), natka pietruszki do posypania, 100 gramów fileta z piersi indyka (ok. 84 kcal), marynata do mięsa - sól, ząbek czosnku, koperek, kilka kropel soku z cytryny, kilka kropel sosu sojowego, łyżeczka oliwy (ok. 40 kcal), koperek. Przygotowanie: filet oprószamy solą. Oliwę mieszamy z rozgniecionym ząbkiem czosnku i przyprawami na pastę. Pastą nacieramy filet, zwijamy w pergamin i odstawiamy do lodówki na 20 minut. Po tym czasie smażymy na suchej patelni (w pergaminie) ok. 2 minuty z każdej strony. Lekko wystudzony filet kroimy w paski. Na patelni rozgrzewamy oliwę, dodajemy pokrojoną w kostkę cebulę i pokrojonego w półtalarki bakłażana. Smażymy, aż bakłażan będzie miękki. Warzywa mieszamy z kaszą gryczaną i indykiem. Posypujemy natką pietruszki.

Podwieczorek o 16.00, 140 kcal: koktajl z niepełnej szklanki maślanki, garści malin (70 g), łyżki otrębów i łyżeczki miodu.

Kolacja o 18-19.00, ok. 250-300 kcal: serek wiejski 200 g (ok. 194 kcal), 6 rzodkiewek (ok. 12 kcal), szczypiorek, dwie kromki żytniego pieczywa chrupkiego (ok. 50 kcal).

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE