Czy od jogurtów można przytyć? [Porada eksperta]

2013-04-08 15:13 Agnieszka Ślusarska

Witam, mam pytanie odnośnie jogurtów. Czy mogę przez nie przytyć? Kocham jogurty, a szczególnie te z ziarnami zbóż. Zastanawiam się czy one tuczą? Każdy mi pisze, że od nich przytyję a jestem na diecie. Panicznie się boję. Bardzo, bardzo proszę Panią o odpowiedź. Pozdrawiam.

Witam serdecznie, Pani Magdo, przytyć można od wszystkiego, co jest jedzone w nadmiarze. Chodzi o bilans energetyczny, czyli to, ile energii Pani przyjmuje na dobę i ile wydatkuje.

W momencie jednak, gdy zaczyna Pani dostarczać organizmowi zbyt dużej ilości energii, której nie może on wykorzystać na bieżące potrzeby, zaczyna ją magazynować w specjalnie do tego przeznaczonych komórkach, potocznie nazywanych tłuszczowymi.

Sytuację taką nazywamy dodatnim bilansem energetycznym. Komórki tłuszczowe pęcznieją wypełniając się lipidami, co powoduje, że przybieramy na wadze i robimy się grubsi. Taka zmagazynowana energia służy jako rezerwuar na czas, kiedy nie będzie Pani dostarczać odpowiedniej ilości pożywienia. W takiej sytuacji, organizm uwalnia energię uwięzioną w komórkach tłuszczowych i zużywa ją do działania. Komórki opróżniają się oraz stają lżejsze i mniejsze, co powoduje że chudniemy.

Ludzki organizmy zbudowany jest tak, aby z każdego pokarmu wydobyć jak największą ilość energii, bez względu na to, czy jest ona akurat potrzebna czy nie. Inaczej mówiąc: aby chudnąć musimy dostarczać organizmowi mniej energii, niż jest mu potrzebne. W ten sposób będzie on zużywał zapasy zgromadzone w tkankach tłuszczowych. Aby to jednak zrobić, trzeba wiedzieć ile wynosi zapotrzebowanie energetyczne organizmu i ile możemy zjeść aby utrzymać deficyt 500 kcal/dobę.

Dzienne zapotrzebowanie energetyczne zależnie jest od wieku, płci i wagi. Można je obliczyć ze wzoru lub wyliczyć za pomocą internetowego kalkulatora BMR.

Co do jogurtów, o które Pani pyta, to wszystko zależy od tego, ile ich Pani dziennie zjada i co je oprócz nich. Jeżeli wszystkie jedzone danego dnia produkty oraz jogurty łącznie nie przekraczają Pani zapotrzebowania energetycznego, to Pani nie przytyje. Jednak przy wyborze jogurtu trzeba kierować się pewnymi zasadami. Otóż jogurty są na ogół bardzo cennym rodzajem produktów w diecie, pod warunkiem, że staramy się wybierać te właściwe.

Przy wyborze jogurtu nie powinna Pani kierować się tylko zawartością tłuszczu, a raczej zwrócić uwagę na cukier. Ograniczeniu powinny więc podlegać wszelkie jogurty i napoje mleczne owocowe, z ziarnami zbóż, gdyż są one na ogół znacznie dosładzane. Lepiej wybierać naturalne i dodać do nich owoce, płatki owsiane czy otręby. Najistotniejsze jest ograniczenie cukru w jogurtach! Dlatego proszę starać się wybierać takie produkty jak jogurty naturalne, kefiry, maślanki (oczywiście wszystko nieowocowe).

Przeciętny jogurt owocowy zawiera cukier, syrop glukozowo fruktozowy, czasem karmel oraz barwniki i aromaty. To wszystko jest nam zbędne. Dobry jogurt powinien zawierać mleko i kultury bakterii. Najlepiej probiotycznych. Na opakowaniu powinno Pani szukać rodzaju, gatunku i szczepu bakterii np. Bifidobacterium (rodzaj), lactis (gatunek), DN-173010 (szczep).

Z punktu widzenia odchudzania klasyczny jogurt naturalny ma około 50 kcal/100g, podczas gdy owocowy 80-100 kcal w 100g.

Z ciekawostek dodam, że niektóre badania wykazały, że wapń zawarty w jogurcie (i innych produktach mlecznych) uniemożliwia odkładanie się tłuszczu i może zwiększyć metabolizm. Dlatego też jogurt ze względu na dużą zawartość wapnia można uznać za produkt, który pomaga schudnąć. Badania donoszą też, że osoby które były na diecie odchudzającej i jadły jogurt, straciły średnio 1,5 kilograma więcej niż osoby, które stosowały dietę odchudzającą bez jogurtu. Osoby biorące udział w tym badaniu spożywały 90–180 gram odtłuszczonego jogurtu dziennie (zalecane dla osób które chcą schudnąć jedząc jogurt).

Badania te wykazały również, że grupa osób przyjmujących jogurt straciła o 81 procent więcej tłuszczu (z obszaru brzucha), niż grupa stosująca dietę bez jogurtu. Zatem, Pani Magdo nie należy bać się jogurtów, jeżeli wybiera się te zdrowe czyli naturalne, probiotyczne i jada się je w niedużej ilości, zwracając uwagę na dietę w ciągu dnia.

Dieta o obniżonej kaloryczności w połączeniu z niskotłuszczowym jogurtem może być bardzo skutecznym rozwiązaniem w odchudzaniu. Pozdrawiam serdecznie i trzymam kciuki za odchudzanie

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Agnieszka Ślusarska

Właścicielka Poradni Dietetycznej 4LINE,  główny dietetyk w Klinice Chirurgii Plastycznej dra A. Sankowskiego, tel.: 502 501 596, www.4line.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE