Czy można pić sok z surowych buraków w ciąży? [Porada eksperta]

2014-12-05 16:27 Katarzyna Pryzmont

Witam, Jestem w 5 tyg. ciąży. Proszę mi powiedzieć, czy mogę pić surowy sok z czerwonych buraczków + marchewka + jabłka, wyciśnięty w sokowirówce?

Sok z marchewki i jabłuszka jak najbardziej. Jeżeli chodzi o sok z surowych buraków, to wstrzymałabym się z przyjmowaniem. Okazało się, że to co działa w burakach to AZOTANY, do niedawna uznawane za bezwzględnie szkodliwy składnik diety. Ich działanie może wręcz wywoływać anemię - azotany (V) są przetwarzane w azotyny (III), które utleniają żelazo przyczyniając się do powstawania methemoglobiny, niezdolnej do przenoszenia tlenu. Dlatego przestrzega się przed podawaniem pokarmów bogatych w te związki niemowlętom, małym dzieciom czy osobom chorym czy starszym. Innym objawem toksycznego działania azotynów jest niedokrwistość. Jest ona wynikiem zaburzenia enzymatycznego krwinek czerwonych, co skraca ich czas przeżycia i ułatwia hemolizę (rozpadanie się).

Sok z buraków - groźny dla płodu?

Krótko mówiąc – sok z surowych buraków może przyczyniać się do nasilania się lub utrzymania anemii, pomimo tego, że redukuje odczucie zmęczenia. Ich wpływ na poprawę ciśnienia tętniczego krwi jest związany z dalszym przetworzeniem azotynów (III) do tlenku azotu, który reguluje ciśnienie krwi, rozszerza naczynia krwionośne oraz hamuje agregację komórek krwi. Jednak zwiększenie tolerancji wysiłku, nie ma nic wspólnego z poprawą parametrów krwi – a wręcz przeciwnie, mogą przyczyniać się do jej zahamowania. Poza tym, niestrawności wywołane są wpływem azotynów i azotanów na funkcje błony jelita cienkiego, co może objawić się nasiloną biegunką prowadzącą do odwodnienia pacjenta. Azotyny przyczyniają się też do powstawania związków rakotwórczych i mutagennych (uszkodzenie DNA), a także toksycznym na płód (teratogenny). Wpływają też na metabolizm węglowodanów, białek, witaminy A i E jak również funkcje tarczycy. Dzienna dawka dla azotanów wynosi 7,0 mg / kg masy ciała na dobę (czyli około 500 mg na przeciętną osobę). Głównym źródłem tych związków są warzywa takie jak ziemniaki, buraki czy szpinak. Azotany i azotyny występują także w przetworach, produktach mlecznych i substancjach dodatkowych stosowanych w przemyśle mięsnym.

Pamiętaj, że odpowiedź naszego eksperta ma charakter informacyjny i nie zastąpi wizyty u lekarza.

Katarzyna Pryzmont

Katarzyna Pryzmont - dietetyk, psychodietetyk, właściciel gabinetu dietetycznego ATP. Specjalizuje się w odchudzaniu dorosłych, prowadzi warsztaty i wykłady dotyczące motywacji podczas zmiany nawyków żywieniowych mi.in. "Jak radzić sobie z pokusami podczas odchudzania". Więcej na www.katarzynapryzmont.pl

Inne porady tego eksperta

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE