Zrównoważona dieta. 10 substancji, których często brakuje w codziennym jadłospisie

2013-04-12 13:51 Jolanta Dyjecińska - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie" | Konsultacja: dr Magdalena Makarewicz-Wujec, dietetyk, Warszawski Uniwersytet Medyczny

Braki pewnych substancji w diecie widoczne są w kondycji organizmu. Łamliwe paznokcie, problemy z kośćmi i stawami, podwyższony cholesterol to oznaki niedoborów witamin i innych substancji. Monitoruj w diecie ilość witaminy D , magnezu, wapnia, błonnika, kwasu OMEGA-3, luteiny, kwasu foliowego i probiotyków.

Oto substancje o udokumentowanym wpływie na zdrowie, których może brakować w naszej diecie.

1. Witamina D

Ważna jest nie tylko dla układu kostnego, ale i sercowo-naczyniowego. Komu polecana: wszystkim Polakom w sezonie jesienno-zimowym; osoby po 65. roku życia powinny przyjmować ją cały rok.

2. Magnez

Niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i krążenia. Komu polecany: osobom pijącym dużo kawy, żyjącym w stresie, stosującym mało zróżnicowaną dietę ubogą w orzechy, rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste.

3. Wapń

Jest potrzebny przede wszystkim do budowy i utrzymania w zdrowiu kości i zębów. Komu polecany: osobom, które jadają mało produktów mlecznych, są uczulone na białko mleka krowiego, kobietom po menopauzie.

4. Błonnik

Rozpuszczalny sprzyja przede wszystkim utrzymaniu właściwego poziomu cholesterolu i glukozy we krwi, nierozpuszczalny normalizuje funkcje układu pokarmowego. Komu polecany: osobom, które jadają za mało warzyw i owoców oraz produktów pełnoziarnistych.

5. Kwasy omega-3

Wpływają korzystnie na układ krążenia, nerwowy, stawy, odporność. Komu polecane: wszystkim, którzy nie jadają ryb morskich 2 razy w tygodniu, kobietom w ciąży i karmiącym piersią (kwas DHEA), osobom z podwyższonym ryzykiem chorób układu krążenia, nadciśnieniem tętniczym, reumatoidalnym zapaleniem stawów.

6. Luteina

Jak żaden inny antyoksydant chroni plamkę żółtą przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Komu polecana: osobom, u których w rodzinie występowało zwyrodnienie plamki żółtej (AMD), i seniorom.

7. Wyciąg z żurawiny

Zawiera proantocyjanidyny, które zapobiegają przywieraniu bakterii do dróg moczowych. Komu polecany: kobietom ze skłonnością do zapalenia dolnych dróg moczowych.

8. Kwas foliowy

Zapobiega wadom cewy nerwowej u płodu. Korzystnie wpływa na układy nerwowy i krążenia. Komu polecany: kobietom w ciąży lub planującym macierzyństwo, osobom jadającym za mało warzyw zielonolistnych i produktów pełnoziarnistych, osobom z wysokim stężeniem homocysteiny.

9. Probiotyki

Normalizują florę bakteryjną w układzie pokarmowym i w pochwie. Komu polecane: osobom zażywającym antybiotyki, kobietom ze skłonnościami do grzybicy lub bakteryjnego zapalenia pochwy, dzieciom z alergią pokarmową.

10. Kwas gammalinolenowy

Zawierają go oleje z ogórecznika i wiesiołka. Reguluje gospodarkę lipidową, sprzyja zachowaniu sprawności stawów. Komu polecany: osobom starszym, u których często występuje niedobór tego kwasu.

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE