Co jeść, by podnieść odporność organizmu?

2009-01-28 12:57 Magdalena Moraszczyk

Na naszą odporność wpływa wiele różnych czynników. Jednym z nich, bardzo istotnym, jest dieta. Zadbajmy, by nie brakło w niej witamin i mikroelementów, takich jak selen, żelazo i cynk.

Pogoda wariuje, a twój układ odpornościowy przechodzi ciężką próbę. Możesz zmobilizować siły obronne organizmu dzięki odpowiedniej diecie bogatej w mikroelementy takie jak selen, cynk, żelazo i witaminy.

Posłuchaj, co należy jeść, by podnieść odporność organizmu. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Selen

Chroni błony komórek przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Usprawnia pracę układu odpornościowego, łagodzi zapalenia. Gdzie szukać? W orzechach brazylijskich, pestkach słonecznika, dyni, kiełkach pszenicy, pieczywie razowym, rybach, podrobach, cebuli. Zawartość selenu w warzywach zależy od miejsca uprawy, w mięsie – od wartości paszy. Dzienną dawkę (55 mcg kobiety, 70 mcg mężczyźni) znajdziesz w porcji owoców morza lub kilku orzechach brazylijskich.

Cynk

Broni nas przed przeziębieniem, grypą, zapaleniem spojówek, grzybicą, innymi infekcjami. Pomaga łagodzić katar, kaszel, chrypę, a także dolegliwości towarzyszące chorobom z autoagresji, np. RZS. Gdzie szukać? W kaszy gryczanej, wątrobie, razowym pieczywie, polędwicy wołowej, jajkach, pestkach dyni i słonecznika, czosnku, fasoli, kapuście, ostrygach. Dzienna dawka (13–16 mg) to np. plaster żółtego sera. Cynk jest trudno przyswajany, warto więc czasem zjeść na obiad wątróbkę, a na kolację sałatkę z owocami morza.

Żelazo

Osoby, którym go brakuje, są osłabione, wyglądają niezdrowo, często chorują. Bo od tego, ile mamy żelaza, zależy nasza odporność.Gdzie szukać? W wątrobie, mięsie, fasoli, grochu, soi, jajkach, płatkach śniadaniowych, a także w brokułach, szpinaku i krewetkach. Żelazo zawarte w warzywach jest gorzej przyswajane, ale mają one mniej kalorii, więc można je jeść bez ograniczeń, dostarczając sporo tego pierwiastka. Dzienną normę żelaza (16–19 mg kobiety, 15 mg mężczyźni) znajdziesz np. w porcji wątróbki wieprzowej.

materiał partnera
Warto wiedzieć

Ważne aby reagować szybko i nie dopuścić do pełnego rozwoju choroby! Jedną z metod leczenia, którą stosuje się już od pierwszych objawów przeziębienia i grypy jest zastosowanie leku homeopatycznego Oscillococcinum1). Oscillo to lek dla całej rodziny. Nie posiada w składzie alkoholu i sztucznych barwników. Opakowanie zawiera 6 lub 30 dawek. Praktyczna forma opakowania sprawia, że lek można mieć zawsze pod ręką, gdy tylko poczujemy niepokojące objawy. Idealnie będzie się sprawdzał w podróży lub podczas wyjazdu z dziećmi na ferie czy wakacje.

Witamina A

Utrzymuje w dobrym stanie błonę śluzową dróg oddechowych, chroniąc przed wniknięciem zarazków. Zwiększając liczbę komórek układu odpornościowego, pomaga odeprzeć wirusy, a w razie choroby pokonać infekcję.Gdzie szukać? Witaminę A znajdziesz w wątrobie, jajkach, rybach, maśle, mleku. Beta-karoten (prowitamina A) – w marchwi, papryce, dyni, morelach, mango, a także warzywach o ciemnozielonych liściach (szpinaku, szczawiu, szczypiorku). Zjedz codziennie marchew, paprykę lub porcję szpinaku.

Witamina C

Neutralizuje wolne rodniki, zanim zdążą uszkodzić komórki. Aktywizuje białe ciałka krwi i przekaźniki chemiczne do walki z chorobą. Uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, ułatwiając walkę z katarem.Gdzie szukać? W owocach cytrusowych, dzikiej róży, żurawinie, aronii, kiwi, brokułach, natce pietruszki, rzepie, szczypiorku, warzywach o zielonych liściach. Dzienną dawkę (70 mg) znajdziesz np. w pomarańczy lub 2 mandarynkach.

Witamina B

Potrzebujemy wszystkich witamin z grupy B, ponieważ współuczestniczą one w tworzeniu białek, hormonów i enzymów potrzebnych do wzmocnienia obrony. Np. B6 zawiaduje pracą całego układu, kwas foliowy wspomaga pierwszą linię obrony – skórę, płuca, jelita, B12 jest potrzebna do produkcji białych krwinek.Gdzie szukać? W mięsie, wątrobie, rybach, nabiale, produktach pełnoziarnistych, kaszach, roślinach strączkowych, orzechach, warzywach. Zdrowa urozmaicona dieta pokrywa zapotrzebowanie organizmu na te witaminy.

1) OSCILLOCOCCINUM®granulki w pojemniku jednodawkowym. Substancja czynna: Anas barbariae hepatis et cordis extractum 200K. Dawka substancji czynnej: 200K, 0,01 ml. Wskazania do stosowania: objawy grypy, przeziębienia i infekcji grypopodobnych: gorączka (do 38,5°C), uczucie ogólnego rozbicia, bóle mięśniowe i kostno-stawowe. Oscillococcinum® zaleca się stosować zaraz po wystąpieniu pierwszych objawów infekcji między innymi, takich jak: uczucie drapania w gardle, uczucie rozbicia, uczucie zimna. Przeciwwskazania: nadwrażliwość na substancję czynną lub na którąkolwiek substancję pomocniczą. Podmiot odpowiedzialny: BOIRON SA, 2 avenue de l’Ouest Lyonnais, 69510 Messimy, Francja.

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
takajaknietamta
|

Dobrze że są jeszcze takie artykuły. Tyle się naczytałam o złym wpływie żółcieni pomarańczowej na nasze zdrowie, że dobrze jest wiedzieć, że zdrowa żywność też jeszcze jest;)

usmiech
|

ja dodatkowo stosuje propolis w aerozolu gal, jest super, nigdy wczesniej czegos takiego nie wiedziałam :)

Anemik
|

białych też, przy brakach b12 występuje leukopenia - czyli masz mało białych:) na czerwone oczywiście też działa

zosia
|

Ja ze swoim dzieckiem byliśmy na badaniach na odporność i lekarz dał nam kilka wskazówek. Mimo wszystko warto się skonsultować z lekarzem zanim cokolwiek poda się dzieciom, ich organizm jest słaby to po pierwsze, a po drugie nigdy nie wiadomo jak może zareagować. Teraz dzieci są tak często na coś uczulone… ja bym nie podawała żadnych środków bez wcześniejszej konsultacji z lekarzem.

Aga
|

Wit B12 wspomaga produkcję czerwonych krwinek a nie białych.

tabletka
|

cieszę się, że jestem witaminką - nie choruję

grejfrutta
|

Też staramy się całą rodziną odżywiać zdrowo, ale niestety nie zawsze się to udaje. Szczególny problem mamy z rybami - nikt u nas nie przepada za jedzeniem ryb, dlatego ja i mąż łykamy tran w kapsułkach, a dzieciom podaję Kidabion w syropie o smaku pomarańczowym, bo też ma w składzie NNKT Omega 3, których niestety sporo jest w rybach.

Cherlak
|

Odżywiam sie zgodnie ze wszystkimi zaleceniami dietetykow. Jem duzo warzyw, owocow, unikam potraw smazonych, unikam slodyczy (bez żalu) i korzystam tylko z olejow i masla. do tego zażywam omega3 i często w tabletkach wapno i magnez. Duzo spaceruję i plywam , nawet w zimie na plywalni, kocham slonce. i nic mi nie pomaga. wciąz przeziebiam się, wylapuje z otoczenia wszystkie wirusy i bakterie . Często kaszlę. Pluca przeswietlalam. Mam niedoczynnosc tarczycy(leczoną). Co jeszcze mam robic aby mieć odpornosc, nie kichac ciagle i nie pocić się nadmiernie?

Mello
|

Nie odżywiam się specjalnie zdrowo, dlatego ja reguluję witaminy i minerały biorąc multi tabs optimum, wiem, że dobrze by było jeść warzywa i owoce, ale cieszę się, że mogę przyjmować te wszystkie składniki w tabletkach.