WARZYWA na obiad? Dobry pomysł!

2010-10-26 14:25

Jesień to najlepszy czas dla amatorów warzyw. Jedz ich dużo, bo chronią przed chorobami i nadwagą. Zamiast nieśmiertelnego tercetu – ziemniaki, mięso, surówka – na obiad proponujemy danie warzywne, na przykład bigos z cukinii lub pieczony bakłażan.

Dietetycy  niestrudzenie przekonują, że owoce i warzywa trzeba jadać 5 razy dziennie. O ile z owocami to się niektórym udaje (wliczając w to soki), to z warzywami jest trudniej. Łatwiej zjeść jabłko  niż paprykę – wymaga oczyszczenia z nasion – czy bakłażana, którego trzeba ugotować. 
Ale warzywa mają jedną ważną przewagę nad owocami: są znacznie mniej kaloryczne! Nie zawierają bowiem tak dużo sprzyjającej nadwadze fruktozy. Za to solidna porcja witamin i błonnika korzystnie wpływa na trawienie i pozwala utrzymać szczupłą sylwetkę.

Potrawy z warzyw

Warzywa znakomicie nadają się nie tylko jako składnik zupy i dodatek do drugiego dania. Mogą stanowić samodzielną potrawę. Taki obiad będzie lekko strawny i niskokaloryczny. A jak atrakcyjnie wygląda!

Czy wiesz, że warzywa takie jak:

» Pomidory są bogate w likopen, który zmniejsza ryzyko chorób serca i chroni przed nowotworami. W przetworzonych jest go więcej niż w świeżych!

» Bakłażan obniża poziom złego cholesterolu, zawiera substancje, które neutralizują szkodliwy wpływ bogatych w cholesterol składników (mięso, ser).

» Strąk papryki pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Nie ginie ona w wysokiej temperaturze (nie ma enzymu rozkładającego tę witaminę). Cenniejsza od zielonej jest czerwona i żółta.

» Małe cukinie, do 20 cm, są najbogatsze w beta-karoten, kwas foliowy, witaminę C. Nie trzeba ich obierać.

» Miks witamin z dodatkiem oliwy (może być też olej rzepakowy) dostarcza cennych kwasów tłuszczowych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
juli
|

To najlepsze, co można dla siebie zrobić! Brawo! Ja jem czasami (raz w tygodniu lub rzadziej) jajka albo rybę. Odstawiłam całkowicie nabiał. Czuję się rewelacyjnie i mam mnóstwo energii!

Szkoda, że na takim portalu ciągle można przeczytać, że fruktoza zawarta w owocach sprzyja otyłości. Wszyscy, którzy podają tę informację opierają się na badaniu, w którym ludzie jedli w posiłkach dawki typu kilkadziesiąt gram SYROPU fruktozowego. Dla porównania: szklanka winogron (około 150g) zawiera 12g fruktozy, a są to owoce, które mają jej najwięcej (w każdym razie są na szczycie listy). Zawierają przy tym dużo witaminy C i K, a także witaminę B6, tiaminę, ryboflawinę, miedź, mangan, potas, inne pierwiastki śladowe i cenne antyoksydanty. Przestańcie odstraszać ludzi od jedzenia owoców!!!

marabut
|

Ja od pewnego czasu jadam mięso , które bardzo lubię, ale świadomie ograniczam, jedynie 2 razy w tygodniu. Raz na tydzień, dwa jem danie sojowe- gulasz sojowy, kotleta sojowego czy tortellini z tofu (z Polsoi, bo nie używają GMO), kilka razy jakieś inne warzywa strączkowe- mogą być jako dodatek do zup warzywnych (ciecierzyca, różne fasole), mogą być jako dania samodzielne- farsze di krokietów, pierogów. i pozostałe dni warzywa. Bardzo mi z tym dobrze. Polecam.