Tarta - ze szpinakiem, z jabłkami, truskawkami. Kalorie, wartości odżywcze

2018-07-11 14:44 Marzena Masna, dietetyk

Tarta to płaskie, kruche ciasto, na które kładzie się owoce, konfitury lub inne dodatki. Najpopularniejsza jest tarta ze szpinakiem, a także tarta z jabłkami czy truskawkami. Nie mniejszą popularnością cieszy się tarta cytrynowa czy malinowa (tarta na słodko). Inni sięgają po tartę z kurczakiem czy warzywami (tarta na słono). Sprawdź, ile kalorii ma tarta i jakie ma wartości odżywcze.

Spis treści:

  1. Tarta - na słodko i na słono
  2. Tarta ze szpinakiem - wartości odżywcze
  3. Tarta - czy tarta jest zdrowa?
  4. Tarta z jabłkami - ile ma kalorii?
  5. Tarta dietetyczna - jak ją przygotować?
  6. Tarta z truskawkami - kalorie
  7. Tarta - jak zrobić ciasto na tartę?
  8. Tarta (spód do tarty) - kalorie

Tarta była już znana w średniowiecznej Francji. Początkowo spożywano tylko kruche ciasto, zaś w XVI wieku po raz pierwszy przygotowano nadzienie do tarty.

Tarty w tym okresie były uważane za rarytas, a pierwotne nadzienie było pikantne - najczęściej mięsne. W kolejnych wiekach popularność zyskały tarty ze słodkim nadzieniem, które są bardzo popularne obecnie.

Do najbardziej znanych tart we Francji zalicza się: Tartę Tatin, Bourdaloue, Tropézienne, tartę cytrynowa, rabarbarową, z truskawkami i warzywną.

Tarta na słodko i na słono

Tarta składa się ze spodu oraz nadzienia słodkiego (tarta na słodko) lub pikantnego czy słonego (tarta na słono).

Wyróżnia się kilka rodzajów tart:

  • tarta Tatin - pochodzi z Francji. Została nazwana na cześć hotelu Tatin, w którym po raz pierwszy została przygotowana. Nadzienie tarty stanowią jabłka (odmiany nierozpadające się po upieczeniu), które wykłada się na blaszkę, a następnie przykrywa ciastem. Tartę tę podaje się na ciepło. Tę tartę można też przygotować z gruszkami, brzoskwiniami, ananasem lub z warzywami, np. z pomidorami, cebulą
  • tarta Bourdaloue - to tradycyjna tarta francuska. Jej nazwa pochodzi od nazwy ulicy, przy której znajdowała się cukiernia, z której pochodzi. Przygotowana jet na bazie ciasta kruchego, masy migdałowej i gruszek. Podaje się ją na ciepło, wcześniej posypaną migdałami lub orzechami
  • tarta Tropézienne - to rodzaj tarty, którą po raz pierwszy przygotowano w Saint- Tropez, dlatego znana jest także pod nazwą „La Tarte de Saint-Tropez”. Tarta składa się z ciasta drożdżowego typu brioche wypełnionego kremem budyniowym i maślanym
  • tarta amandine - to tarta składająca się z kruchego ciasta, kremu migdałowego oraz kandyzowanych owoców
  • tarta słodka - tarta przygotowana na spodzie z kruchego ciasta z kremem budyniowym, kokosowym, mascarpone lub śmietanowym i ułożonymi na nim owocami, np. borówkami, truskawkami, malinami, rabarbarem
  • tarta wytrawna - to tarta na spodzie z kruchego ciasta, na które wykłada się masy warzywne, np. szpinak, brokuły, pory, cukinię, buraki. Do warzyw dodaje się też ser żółty, ser typu feta czy tartą mozzarellę. Tartę wytrawną można też przygotować z grzybami lub z mięsem
  • quiche - to odmiana tarty, którą przygotowuje się na spodzie z kruchego ciasta, na które wykłada się wytrawne nadzienie (warzywne, mięsne lub serowe) i zalewa masą jajeczno- śmietanową lub jajeczno- mleczną. Może być podawana na ciepło lub na zimno

Szpinak - jakie ma właściwości?

Warto wiedzieć

Tarta ze szpinakiem i fetą - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 206 kcal

Białko - 0,72 g
Tłuszcz - 12,5 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 8,06 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,11 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,50 g

Cholesterol - 67,9 g
Węglowodany - 14,4 g
Błonnik - 1,11 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 220,8 mg (22%)
Sód - 440,0 mg (30%)
Fosfor - 174,47 mg (25%)
Potas - 109,5 mg (3%)
Żelazo - 1,16 mg (12%)
Magnez - 22,34 mg (6%)
Cynk - 0,18 mg (2%)
Miedź - 0,07 mg (8%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,07 mg (5%)
Witamina B2 - 0,22 mg (2%)
Witamin B6 - 0,10 mg (1%)
Niacyna - 0,34 mg (2%)
Witamina B12 - 0,56 µg (23%)
Foliany - 67,87 µg (17%)
Witamina C - 12,11 mg (13%)
Witamina A - 306,6 µg (34%)
Witamina D - 0,39 µg (3%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Tarta - czy tarta jest zdrowa?

Tarta to deser kaloryczny. Najmniej kaloryczna jest tarta z jabłkami, nieco bardziej tarta z truskawkami. Kaloryczność tarty z truskawkami zależy od składników, z których została przygotowana masa: mniej kaloryczna jest tarta z masą budyniową niż z masą mascarpone.

Najbardziej kaloryczna jest tarta ze szpinakiem i fetą. Zawiera też ona najwięcej kwasów tłuszczowych nasyconych i cholesterolu, które mają niekorzystny wpływ na zdrowie: zwiększają ryzyko chorób serca, cukrzycy typu 2, nadwagi i otyłości. Tarty przygotowane na mące pszennej pozbawione są też błonnika pokarmowego.

Tarty tylko w niewielkim procencie pokrywają dziennie zapotrzebowanie osoby dorosłej na witaminy. Wśród tych, które występują w największej ilości, są witaminy z grupy B. Tarta ze szpinakiem i fetą jest źródłem witaminy A oraz witaminy C.

Podobnie, jak w przypadku witamin, tarty nie są bogactwem składników mineralnych. Na uwagę zasługuje jednak tarta ze szpinakiem i fetą, która jest źródłem fosforu, wapnia, cynku i żelaza, ale jednocześnie jest też źródłem sodu.

Tarty nie są deserem, jaki powinno się spożywać codziennie. Ich nadmierne spożywanie zwiększa ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości, chorób serca oraz wpływa na wzrost stężenia cholesterolu we krwi. Dodatkowo tarty nie są polecane dla osób z cukrzycą, ponieważ po ich zjedzeniu wzrasta poziom glukozy we krwi.

Warto wiedzieć

Tarta z jabłkami - ile ma kalorii? Wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 179 kcal

Białko - 2,4 g
Tłuszcz - 7,89 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 5,03 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 1,96 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,32 g

Cholesterol - 35,0 g
Węglowodany - 26,14 g
Błonnik -1,65 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 8,46 mg (1%)
Sód - 7,69 mg (0,5%)
Fosfor - 25,51  mg (4%)
Potas - 110,2 mg (3%)
Żelazo - 0,46 mg (5%)
Magnez - 4,10 mg (1%)
Cynk - 0,27 mg (30%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,04 mg (3%)
Witamina B2 - 0,05 mg (4%)
Witamin B6 - 0,03 mg (2%)
Niacyna - 0,26 mg (2%)
Witamina B12 - 0,06 µg 3(%)
Foliany - 15,29 µg (4%)
Witamina C - 5,89 mg (7%)
Witamina A - 82,26 µg (9%)
Witamina D - 0,13 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Tarta dietetyczna - jak ją przygotować?

Tarty można także przygotować w wersji dietetycznej. Mąkę pszenną zastępuje się mąką pełnoziarnistą, mąką migdałową lub zmielonymi płatkami owsianymi, dzięki temu tarta będzie bogatsza w składniki mineralne i błonnik.

Można też spody do tart przygotować bez mąki z wykorzystaniem orzechów, awokado i daktyli bądź bananów, migdałów, gorzkiej czekolady i mleka kokosowego, spody te nie wymagają pieczenia.

Dodatkowo, by tarta była zdrowsza masło można zastąpić olejem kokosowym, cukrem, miodem, a mleko lub mascarpone niezbędne do przygotowania masy - mleczkiem kokosowym. Można też zrezygnować z kremu, a w zamian tego wykorzystać tylko owoce zmieszane z tapioką.

Warto wiedzieć

Tarta z truskawkami - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 197 kcal

Białko - 3,28 g
Tłuszcz - 8,49 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 5,51 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 2,22 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,30 g

Cholesterol - 36,93 g
Węglowodany - 27,3 g
Błonnik - 0,58 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 61,53 mg (6%)
Sód - 25,2 mg (2%)
Fosfor - 58,18 mg (8%)
Potas - 101,88 mg (3%)
Żelazo - 0,39 mg (4%)
Magnez - 8,59 mg (2%)
Cynk - 0,29 mg (3%)
Miedź - 0,04 mg (4%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,04 mg (3%)
Witamina B2 - 0,11 mg (9%)
Witamin B6 - 0,039 mg (3%)
Niacyna - 0,2 mg (1%)
Witamina B12 - 0,23 µg (10%)
Foliany - 14,01 µg (4%)
Witamina C - 11,71 mg (1%)
Witamina A - 90,22 µg (10%)
Witamina D - 0,14 µg (1%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Tarta - jak zrobić ciasto na tartę?

Do przygotowania spodu z ciasta kruchego niezbędne są mąka, masło, żółtka jaja lub jajka, opcjonalnie woda, cukier (w przypadku spodu do tarty na słodko).

Wszystkie składniki należy ze sobą połączyć, wyrobić ciasto i schłodzić, następnie rozwałkować i wyłożyć nim blachę do tarty, wylepiając również pofałdowane brzegi.

Spód do ciasta można też upiec z ciasta drożdżowego. Prócz mąki, jajek, masła, cukru lub soli dodaje się drożdże i ciepłą wodę. Po wyrobieniu ciasta, podobnie jak ciasto kruche, należy je schłodzić i następnie wyłożyć na blachę do tarty.

Spotyka się też tarty ze spodem z ciasta francuskiego.

Istnieje kilka sposób pieczenia tarty: jednoczesne pieczenie spodu wraz z nadzieniem, pieczenie samego spodu, na który później nakłada się nadzienie, początkowe pieczenie samego spodu, na który pod koniec pieczenia wykłada się nadzienie i całość piecze jeszcze przez kilka minut.

Warto wiedzieć

Tarta (spód do tarty) - kalorie, wartość odżywcza (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 372 kcal

Białko - 3,99 g
Tłuszcz - 5,99 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 1,393 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,338 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,878 g

Węglowodany - 76,8 g
Błonnik - 1,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 44,0 mg (4%)
Sód - 361,0 mg (24%)
Fosfor - 93,0 mg (13%)
Potas - 66,0 mg (2%)
Żelazo - 3,42 mg (34%)
Magnez - 44,0 mg (11%)
Cynk - 0,28 mg (3%)
Miedź - 0,073 mg (8%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,285 mg (22%)
Witamina B2 - 0,549 mg (42%)
Witamin B6 - 0,38 mg (29%)
Niacyna - 3,8 mg (24%)
Witamina B12 - 0,33 µg (14%)
Foliany - 100,0 µg (25%)
Witamina C - 3,8 mg (4%)
Witamina A - 285,0 µg (32%)
Witamina D - 0,0 µg (0%)

Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Polecamy e-poradnik
E-poradnik - kruche  ciasto

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • W jakich proporcjach i kiedy dodawać składniki?
  • Jaka mąka będzie najlepsza?
  • Jakie stosować dodatki?
  • Jakie znaczenie ma temperatura?
  • Jak uratować ciasto?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE