Suplementy dla seniorów. Na wzmocnienie, lepszą pamięć i koncentrację

2021-09-13 13:26

Dojrzały wiek sam w sobie nie jest powodem, by przyjmować suplementy. Jednak niektórym osobom i w niektórych sytuacjach suplementacja może dawać nieocenione korzyści – zwłaszcza, jeśli trudno jest utrzymać zbilansowaną dietę lub istnieje ryzyko niedoborów ze względu na przyjmowane leki. Kiedy warto sięgać po suplementy i które szczególnie zalecane są seniorom?

Wraz z wiekiem zmienia się nie tylko wygląd, samopoczucie czy stan zdrowia, ale również zapotrzebowanie organizmu na określone składniki odżywcze. Osoby po 50 roku życia mogą potrzebować większej ilości żelaza, witaminy B6 czy B12, gdyż spowolnienie procesów trawienia ma wpływ na wchłanianie tych składników przez organizm.

U osób powyżej 65. roku z reguły wzrasta zapotrzebowanie na białko ze względu na związane z wiekiem ryzyko utraty masy mięśniowej. Z powodu ryzyka redukcji masy kostnej wzrasta także zapotrzebowanie na wapń i witaminę D – mogą jej wymagać zwłaszcza te osoby, które większość czasu spędzają w pomieszczeniach. Wapń polecany bywa również ze względu na większe prawdopodobieństwo nietolerancji laktozy.

Poradnik Zdrowie: Witaminy z grupy B

Większość tych składników można dostarczyć wraz ze zbilansowaną dietą – jednak u niektórych osób zaspokojenie potrzeb żywieniowych jest trudne ze względu na odczuwalny spadek apetytu. Na przyswajanie składników odżywczych z pożywienia wpływ mogą mieć również problemy zdrowotne czy zażywane leki.

Właśnie dlatego niekiedy trzeba wspomagać się suplementacją. Rodzaj suplementu a także jego dawkę najlepiej ustalić z lekarzem, w niektórych przypadkach konieczne może być bowiem wykonanie badań, które potwierdzą ewentualny niedobór, a także z uwagi na możliwe interakcje z już przyjmowanymi lekami. A na które suplementy warto zwrócić szczególną uwagę?

6 suplementów polecanych seniorom

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.