SKROBIA KUKURYDZIANA - właściwości i zastosowanie

2017-10-03 15:04 Marzena Masna, dietetyk

Skrobia kukurydziana ma właściwości zagęszczające, dlatego znajduje zastosowanie w kuchni jako zagęszczacz do potraw oraz dodatek do wypieków, nadając im drobną teksturę. Poza tym sprawdza się jako odplamiacz i przynosi ulgę w oparzeniach słonecznych. Jakie jeszcze właściwości ma skrobia kukurydziana i gdzie jeszcze znalazła zastosowanie? Czym zastąpić skrobię kukurydzianą? Gdzie ją kupić i jaka jest jej cena?

Skrobia kukurydziana, inaczej mazeina, jest otrzymywana z białych pręcików kukurydzy - inaczej niż mąka kukurydziana, którą uzyskuje się z ziaren kukurydzy. Skrobia kukurydziana jest produktem bezglutenowym, ma postać proszku i charakteryzuje się białą barwą i neutralnym zapachem. Skrobia kukurydziana ma właściwości zagęszczające, dlatego znajduje zastosowanie w kuchni i nie tylko.

Skrobia kukurydziana - właściwości i wartości odżywcze

Skrobia kukurydziana jest źródłem węglowodanów. Zawiera minimalne ilości błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych, które tylko w kilku procentach pokrywają dzienne zalecane spożycie dla osoby dorosłej. Nie posiada - prócz właściwości technologicznych - walorów zdrowotnych. Jedyną niewątpliwą zaletą skrobi kukurydzianej jest to, że jest produktem bez glutenu.

Czy kukurydza jest zdrowa?

Warto wiedzieć

Skrobia kukurydziana - wartości odżywcze w 100 g produktu

Wartość kaloryczna - 360  kcal
Białko - 0,4 g
Tłuszcze - 0,6 g
Węglowodany  - 88,3 g
Błonnik - 0,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 99,0 mg (14%)
Potas - 5,0 mg (0,1%)
Sód - 1,7 mg (0,1%)
Wapń - 10,0 mg  (1%)
Żelazo - 0,28 mg (3%)
Magnez - 4,0 mg (1%)
Cynk - 0,5 mg (5%)

Witaminy

Witamina B2 - 0,008 mg (1%)
Niacyna - 0,08 mg (1%)
Witamina B6 - 0,005 mg (0,4%)

Danish Food Composition Databank, Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2012

Skrobia kukurydziana - zastosowanie w kuchni

Skrobia kukurydziana znajduje głównie zastosowanie jako zagęszczacz do zup, gulaszów i sosów, które dzięki dodatku skrobi kukurydzianej są bardziej przezroczyste i bardziej lśniące. Skrobię kukurydzianą trzeba najpierw dodać do zimnej wody, wymieszać, a następnie wlać do sosu lub zupy. Skrobia kukurydziana jest chętniej używana w gastronomii, ponieważ jest bezzapachowa i ma silniejsze właściwości zagęszczające.

Lepszą alternatywą dla skrobi kukurydzianej jest mąka z tapioki, która również ma właściwości zagęszczające.

Mazeina stanowi również dodatek do wypieków: ciast i ciasteczek, biszkoptów, placków, naleśników w celu uzyskania drobnej tekstury wypieku oraz zwiększenia wilgotności wypieków bezglutenowych. Świetnie sprawdzi się także jako zagęszczacz do puddingów, kisielów, kremów.

Skrobia kukurydziana - zastosowanie w gospodarstwie domowym i kosmetologii

Skrobię kukurydzianą można także wykorzystać do czyszczenia powierzchni z plam z oleju, krwi, żywności, do czyszczenia garnków, patelni, zastawy stołowej i urządzeń kuchennych oraz jako środek zmiękczający do prania.

Ponadto skrobia kukurydziana w połączeniu z wodą w postaci pasty sprawdzi się jako środek na ukąszenia owadów (złagodzi świąd) - i na oparzenia słoneczne (zmniejszy ból i pieczenie).

Dodatkowo suchą skrobię kukurydzianą można użyć jako suchy szampon, by szybko odświeżyć włosy.

Warto wiedzieć

Skrobia kukurydziana - gdzie kupić? Jaka jest cena?

Skrobię kukurydzianą można kupić w supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością, sklepach internetowych w cenie od 5 do 18 zł za kilogram. Przy zakupie warto zwrócić uwagę, czy produkt jest wolny od GMO i czy producent deklaruje, że jest to produkt bezglutenowy.  Skrobię kukurydzianą przechowuj w zamkniętym pojemniku w chłodnym i suchym miejscu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
justhoro
|

ale ona jest kaloryczna, o matko ;o