Sok z marchwi na anemię, biegunkę, słaby wzrok. Wszystkie zalety zdrowotne soku z marchwi

2020-09-23 7:46 Katarzyna Hubicz

Sok z marchwi robi się szybko, a surowca mamy pod dostatkiem przez cały rok. W przeciwieństwie do wielu innych soków przygotowuje się go na zimno co oznacza, że zachowuje wszystkie cenne właściwości marchwi – a jest ich naprawdę mnóstwo! Warto go pić codziennie nie ze względu na jego smak, lecz przede wszystkim na walory zdrowotne. Znakomicie wpływa na wzrok, poprawia stan skóry, wzmacnia odporność, może też chronić przed rozwojem nowotworów – a to jeszcze nie wszystkie jego właściwości.

Sok z marchwi
Autor: Getty Images

Sok z marchwi ma piękny, pomarańczowy kolor i znakomicie smakuje. Ale tak naprawdę wcale nie musi być pomarańczowy – w Polsce można kupić również inne odmiany marchwi, w tym białą, żółtą, fioletową, czerwoną czy czarną. Fioletowa i czarna marchew bogata jest w związki o silnych właściwościach przeciwutleniających.

Z kolei w odmianie czerwonej jest bardzo dużo likopenu, związku obecnego również w pomidorach. W odmianie białej nie ma natomiast beta-karotenu, którego tak dużo jest w marchwi znanej nam najlepiej – pomarańczowej: taniej, powszechnie dostępnej i bardzo zdrowej.

Jeśli już wyciskamy własnoręcznie sok z marchwi, to właśnie z niej. A dlaczego warto robić to jak najczęściej?

Spis treści

  1. Właściwości zdrowotne soku z marchwi
  2. Jaka marchew jest najlepsza na sok?
  3. Ile soku dziennie można wypić?
  4. Przepisy na sok z marchwi

Właściwości zdrowotne soku z marchwi

Sok z marchwi ma zbliżoną wartość odżywczą do marchwi. Nie jest kaloryczny (w 100 g jest zaledwie 41 kcal), bogaty jest za to w szereg składników odżywczych, w tym w:

Na co pomaga sok z marchwi?

Sok z marchwi ma szereg właściwości prozdrowotnych. Warto go stosować również (po kontakcie z lekarzem) przy niektórych dolegliwościach i schorzeniach. 

Sok z marchwi:

  • Wspiera wzrok – zapobiega tzw. kurzej ślepocie, jest bowiem bogatym źródłem ważnego dla oczu beta-karotenu, czyli prowitaminy A, która w organizmie człowieka przekształca się w witaminę A
  • Pomaga przy niedokrwistości  
  • Obniża poziom cholesterolu we krwi, zapobiegając miażdżycy
  • Łagodzi stany zapalne skóry, wspiera leczenie trądziku
  • Nadaje skórze piękny odcień – przyspiesza opalanie, przedłuża jego efekty
  • Ma właściwości przeciwpasożytnicze – w tradycyjnej ludowej medycynie sok i miazgę z marchwi stosowano przeciw owsikom
  • Korzystnie wpływa na odporność -  to kolejna zasługa beta-karotenu
  • Poprawia perystaltykę jelit
  • Ma właściwości antynowotworowe – może zapobiegać rozwojowi niektórych chorób nowotworowych, np. raka przełyku
  • Sprawdza się w zaburzeniach trawiennych u niemowląt, zawiera bowiem związki siarkowe, pobudzające rozwój bakterii Bifidobacterium bifidum.

Jaka marchew jest najlepsza na sok?

Sok z marchwi można kupić w każdym sklepie – zarówno ten świeży, jednodniowy, jak i zapakowany w kartonik lub butelkę. Dużo lepszy będzie jednak sok, który przygotujesz sobie samodzielnie w domu, tuż przed wypiciem. Ważna jest jednak jakość marchwi, którą użyjesz. Najlepsza jest marchew z odmiany sokowej. 

Musi być jędrna, twarda, świeża – inaczej sok nie będzie tak smaczny, może być lekko gorzkawy, być może również straci część wartości odżywczych. Warto kupować marchew z upraw ekologicznych lub kontrolowanych, gdyż wtedy ryzyko, że zawiera ona substancje toksyczne z gleby lub środków ochrony roślin znacząco spada.

Ile soku dziennie można wypić?

Sok z marchwi jest zdrowy, ale lepiej nie przesadzać z jego ilością. Jak wyjaśnia dr hab. Dariusz Włodarek, lekarz, dietetyk i żywieniowiec, Kierownik Zakładu Dietetyki Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie: - Soki, zarówno owocowe, jak i warzywne dostępne w sklepie, są "płynną postacią" produktów, z których są wytwarzane, bo dostarczają zbliżonych ilości składników odżywczych.

Dodatkowo przepisy prawa zabraniają dodawania do nich substancji konserwujących, sztucznych barwników i aromatów, są więc w pełni naturalne. Dlatego też bezpiecznie i z korzyścią dla zdrowia można włączać szklankę soku dziennie jako kolejną porcję warzyw lub owoców.

Generalnie w zaleceniach żywieniowych zaznacza się, że można nimi zastępować 1 porcję warzyw i owoców. Osoby starsze, które mają problemy z gryzieniem, mogą śmiało wypijać dwie szklanki dziennie, jest to dla nich sposób zwiększenia ilości warzyw i owoców w diecie. Zalecenia względem dzieci i młodzieży są dostosowane do ich wieku – od 4 do 6 lat mogą spożywać ok. 170 ml soku dziennie, zaś od 7 r. ż. również mogą pić 1 szklankę soku dziennie (do 230 ml).

Zobacz przepisy na soki wzmacniające odporność:

Przepisy na sok z marchwi

Przygotowanie soku z marchwi jest banalnie proste. Czysty sok z marchwi bez żadnych dodatków najłatwiej i najszybciej przygotujesz w sokowirówce, przepuszczając przez nią kilka, kilkanaście kawałków pokrojonej uprzednio marchwi. Można go również zrobić w blenderze lub wycisnąć w wyciskarce wolnoobrotowej, choć wtedy trwa to nieco dłużej.

Sok z marchwi można również wzbogacić różnymi dodatkami, np. natką pietruszki, imbirem, jabłkiem, burakiem. Proporcje użytych składników są dowolne – w zależności od upodobań smakowych. Oto garść inspiracji.

Przepis na sok z marchwi, jabłka i buraka

Składniki (na ok. 250 ml)

  • 1 duża marchew
  • 1 burak
  • 1-2 jabłka
  • sok wyciśnięty z jednej małej cytryny (opcjonalnie)

Marchew i buraka obierz ze skóry, jabłka pokrój ze skórą (usuń gniazda nasienne), następnie przeciśnij przez sokowirówkę lub wyciskarkę. Gotowy sok dopraw do smaku sokiem z cytryny.

Przepis na sok z marchwi, ananasa, pomarańczy i imbiru

Składniki:

  • 2 duże marchewki
  • kilka plasterków ananasa
  • sok wyciśnięty z jednej pomarańczy
  • plasterek świeżego imbiru

Marchew obierz ze skórki, pokrój, dodaj pokrojone plastry ananasa i kawałek imbiru, to wszystko po kolei wkładaj do sokowirówki lub wyciskarki. Do gotowego soku dodaj sok wyciśnięty z pomarańczy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE