Sok z buraka - właściwości odżywcze. Jak pić sok z buraka?

2019-06-19 12:04 Marzena Masna, dietetyk

Sok z buraka czerwonego, surowego lub kiszonego, ma liczne właściwości i wartości odżywcze, dlatego warto go pić. Sok z buraka to sprawdzony sposób na kaszek i odchudzanie. Pomoże także przy anemii oraz złagodzi objawy kaca. Jakie jeszcze działa zdrowotne na sok z buraka? Jak pić sok z buraka? Jakie są przeciwwskazania do jego stosowania?

Spis treści

  1. Sok z buraka - jak pić?
  2. Sok z buraka - właściwości zdrowotne
  3. Sok z buraka - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)
  4. Sok z buraka - przeciwwskazania
  5. Sok z buraka - ile ma kalorii (w 1 szklance: 220 ml)
  6. Sok z buraka - zastosowanie w kuchni
  7. Sok z buraka - jak kupić ten dobrej jakości?
  8. Domowy sok z buraka

Sok z buraka to sok, którego właściwości i wartości odżywcze odkryto dopiero w XIX w. Wtedy powszechne stały się dania z buraków, w tym między innymi sok z buraka, który początkowo dodawano do wina, by nadać mu barwę. 

Sok z buraka uzyskuje się przez wyciśnięcie go z surowego lub kiszonego czerwonego buraka. Na skalę przemysłową soki z buraka produkuje się z zagęszczonego soku z buraka lub przecierów z buraka.

Sok z buraka - jak pić?

Sok z buraka charakteryzuje się ziemistym smakiem. Można go zneutralizować, dodając sok z selera, jabłka, marchewki i pomarańczy oraz imbir. Sok z buraka można wzbogacić, dodają przyprawy, takie jak sól, pieprz, koperek i natkę pietruszki.

Sok z buraka - właściwości zdrowotne

  • obniża ciśnienie krwi, wpływa zarówno na skurczowe jak i rozkurczowe ciśnienie krwi. Te właściwości soku z buraka wynikają z obecności naturalnych azotanów, które w organizmie są konwertowane do tlenku azotu
  • dzięki obecności azotanów może mieć także korzystny wpływ na opóźnienie lub zapobieganie demencji. Przypuszcza się, że azotany zwiększają przepływ krwi w płatach czołowych mózgu
  • dzięki obecności betalain ma właściwości przeciwutleniające, zmiata wolne rodniki
  • dzięki niewielkiej ilości kalorii i wysokiej zawartości składników odżywczych sok z buraka świetnie sprawdzi się w diecie osób odchudzających się

Pozytywy wpływ soku z buraka na zdrowie wynika z wysokiej zawartości żelaza, potasu, miedzi i kwasu foliowego. Ponadto sok z buraka jest źródłem przeciwutleniaczy - betalain.

  • obniża poziom cholesterolu we krwi, zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz chorób serca
  • ma właściwości przeciwzapalne, pomaga zwalczać stany zapalne w organizmie
  • dzięki zawartości witaminy C przyspiesza gojenie się ran oraz bierze udział w tworzeniu kolagenu warunkującego jędrność skóry
  • dzięki zawartości żelaza zapobiega niedokrwistości
  • chroni wątrobę przed działaniem toksyn
Warto wiedzieć

Sok z buraka - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 34,0 kcal
Białko - 0,8 g
Tłuszcze - 0,2 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 0,02 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,01 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,06 g

Węglowodany - 7,6 g
Błonnik - 0,5 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 13,0 mg (2%)
Potas - 253,0 mg (7%)
Sód - 45,0 mg (3%)
Wapń - 27,0 mg (3%)
Żelazo - 1,1 mg (11%)
Magnez - 12,0 mg (3%)
Cynk - 0,4 mg (4%)
Miedź - 0,07 mg (8%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,022 mg (2%)
Witamina B2 - 0,039 mg (3%)
Niacyna - 0,31 mg (2%)
Witamina B6 - 0,04 mg (3%)
Foliany - 36,6 µg (9%)
Witamina C - 6,9 mg (8%)
Witamina A - 9,0 µg (2%)
Witamina E - 0,16 mg (2%)

Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Sok z buraka - przeciwwskazania

Osoby z problemami zdrowotnymi i biorące leki (między innymi osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze) powinny skonsultować się z lekarzem, jeśli chcą spożywać sok z buraka regularnie.

Sok z buraka jest bogaty w szczawiany, dlatego powinny go unikać osoby z kamicą nerkową lub mające skłonności do wytrącania kamieni nerkowych z kamicą w wywiadzie. Szczawiany są też niebezpieczne dla osób z dną moczanową.

Sok z buraka ostrożnie powinny spożywać osoby z niskim ciśnieniem krwi - regularne picie soku może prowadzić do niedociśnienia.

Po spożyciu soku z buraka może pojawiać się burakuria- zmiana koloru moczu na czerwony. Efekt ten ustępuje po odstawieniu soku z buraka i nie jest niebezpieczny.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Sok z buraka na raka?

W internecie można znaleźć informację, że sokiem z buraka można wyleczyć raka. Tę metodę poleca wielu znachorów. Jeden z nich zaleca 42-dniową głodówkę i picie specjalnego soku warzywnego, którego podstawą jest burak, oraz herbaty. Podczas kuracji unikać przebywania na szlaku żył wodnych, by nie narażać się na negatywne promieniowanie.

Rzeczywiście, sok z buraka jest bardzo zdrowy, ale niech nikt nie wierzy, że pijąc go, może pokonać nowotwór. Wiara w to może doprowadzić do rozwoju nowotworu, co zmniejsza szanse na wyleczenie.

Warto wiedzieć

Sok z buraka - ile ma kalorii (w 1 szklance: 220 ml)

Wartość kaloryczna - 75,0 kcal
Białko - 1,76 g
Tłuszcze - 0,44 g

- kwasy tłuszczowe nasycone - 0,044 g
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 0,022 g
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 0,132 g

Węglowodany - 16,72 g
Błonnik - 1,1 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Fosfor - 28,6 mg (4%)
Potas - 556,6 mg (15%)
Sód - 99,0 mg (7%)
Wapń - 59,4 mg (7%)
Żelazo - 2,4 mg (24%)
Magnez - 26,4 mg (7%)
Cynk - 0,88 mg (9%)
Miedź - 0,154 mg (18%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,048mg (4%)
Witamina B2 - 0,086 mg (7%)
Niacyna - 0,68 mg (4%)
Witamina B6 - 0,09 mg (7%)
Foliany - 80,5 µg (20%)
Witamina C - 15,2 mg (18%)
Witamina A - 19,8 µg (4%)
Witamina E - 0,35 mg (4%)

Wartość odżywcza USDA, % dziennego zalecanego spożycia: Normy Żywienia, Nowelizacja IŻŻ, 2017

Sok z buraka - zastosowanie w kuchni

Sok z buraka najczęściej znajduje zastosowanie jako napój. Może by spożywany w formie drugiego śniadania i podwieczorku. Ponadto sok z buraka jest używany jako barwnik, w tym barwnik spożywczy i barwnik do włosów.

CZYTAJ TEŻ:

Warto wiedzieć

Sok z buraka - jak kupić ten dobrej jakości?

Sok z buraka dobrej jakości można kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz działach ze zdrową żywnością w supermarketach. Najlepiej wybierać soki jednodniowe, które najczęściej są produkowane ze świeżych buraków. Do produkcji soków pasteryzowanych używa się zagęszczonego soku z buraka lub przecieru.

Warto też zwrócić uwagę na źródło pochodzenia buraków wykorzystywanych do produkcji soku (najlepiej gdyby pochodziły z ekologicznych upraw) oraz na skład soku podany na etykiecie (przygotowany z buraków, bez dodatku cukru i konserwantów).

Domowy sok z buraka

Sok z buraka najłatwiej przygotować wykorzystując sokowirówkę lub wyciskarkę wieloobrotową. Surowe buraki należy umyć, pokroić na kawałki i wycisnąć sok.

Innym sposobem jest dodanie do pokrojonego, obranego buraka cukru i pozostawienie na 24 godziny. Po tym czasie buraki puszczą sok, który należy przecedzić. Sok z buraka można też przygotować przez zmiksowanie buraków z dodatkiem wody w kielichu miksera i odsączenie soku z powstałej masy.

Sok z buraka można doprawić solą, pieprzem, sokiem z cytryny, natką pietruszki, koperkiem lub dodać marchewkę, jabłko, pomarańczę, imbir.

O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
cdfg
|

same bzdury buraki i cukier

Bogdan Zaleski
|

Czegos tu nie rozumiem, sok z buraka obniza cisnienie krwi, a w przeciw wskazaniach jest mowa ,ze nie nalezy go swozywac gdy sie ma nadcisnienie, czy to pisal jakis chory. Jak z tym jest naprawde.

Karola
|

Na anemię rewelacja! Najlepiej poświęcić trochę czasu i wyciskać samemu. Walory smakowe takie sobie, ale pomógł mi podnieść poziom żelaza lepiej niż tabletki, więc jest moc :)