Śniadanie - czy to najważniejszy posiłek dnia?

2020-09-17 10:08 Monika Ochnik

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia - to zdanie jak mantrę powtarzają dietetycy i eksperci do spraw żywienia. Czy tak jest w rzeczywistości? Czy śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i nie powinniśmy się bez niego ruszać z domu?

Czy śniadanie to najważniejszy posiłek dnia? - odpowiedź na to pytanie nie jest wcale prosta ani jednoznaczna, bowiem wokół śniadań narosło wiele mitów żywieniowych. Próbę rozstrzygnięcia tej wątpliwości podjęła Hanna Stolińska, doktor nauk o zdrowiu i dietetyk kliniczny, w swojej książce Zakłamane jedzenie.

Spis treści

  1. Fakty i mity dotyczące śniadań
  2. Co najlepiej jeść na śniadanie?

Fakty i mity dotyczące śniadań

Jak dowodzi autorka, są pewne fakty dotyczące jedzenia śniadań, które zostały potwierdzone naukowo, więc warto je wziąć pod uwagę.

Fakt 1. Poziom glukozy we krwi spada już po 3 godzinach od zjedzenia ostatniego posiłku, zatem po 7 czy 8 godzinach niejedzenia w nocy nasz organizm powinien otrzymać dawkę glukozy, by zacząć normalnie funkcjonować.

Fakt 2. Ludzie, którzy regularnie jedzą śniadania, ważą mniej niż osoby unikające pierwszego posiłku w ciągu dnia - u tych ostatnich ryzyko rozwoju otyłości jest większe.

Fakt 3. Śniadanie powinniśmy zjeść mniej więcej godzinę od wstania z łóżka, jeśli ten czas będzie dłuższy, dopadnie nas wilczy głód, a wtedy będziemy gotowi zjeść niemal wszystko.

Fakt 4. Dzieci i młodzież jedzący rano śniadanie osiągają lepsze wyniki w nauce, są bardziej skoncentrowani.

Jednocześnie autorska rozprawia się z popularnymi mitami na temat jedzenia śniadań. Brzmią one następująco:

Mit 1. Jedzenie śniadań pomaga schudnąć - zależność ta nie ma pokrycia w badaniach. W 2014 roku przebadano 283 osoby z nadwagą - nie które z nich jadły śniadanie, a inne je pomijały. Po 16 tygodniach okazało się, że nie ma żadnych różnic w masie ciała - osoby jedzące śniadania wcale dzięki temu nie schudły. Jak twierdzi autorka, być może chodzi tu o zmienność indywidualną.

Mit 2. Jedzenie śniadań równoważy poziom cukru we krwi i zmniejsza ochotę na zachcianki. Jak jest w rzeczywistości? Okazuje się, że osoby, które spożywają mniej posiłków, a w większych ilościach, mają co prawda większe skoki poziomu glukozy, ale ogólnie jej poziom jest znacznie niższy niż u osób jedzących mniej, a częściej. Jeśli chodzi o przekąski, badania nie wykazały jednoznacznie, że spożywanie kilku posiłków (w tym śniadania) niweluje ochotę na przekąski.

Jak to zatem jest ze śniadaniami - warto je jeść czy nie? Zdaniem Hanny Stolińskiej śniadań nie powinny pomijać chorzy z cukrzycą typu 2, a także osoby, które obawiają się wysokiego stężenia glukozy we krwi. Są one wskazane również dzieciom i młodzieży szkolnej.

Jeśli natomiast osoba dorosła nie jest rano głodna, może pominąć śniadanie, pod warunkiem że przez dalszą część dnia będzie się odżywiać zdrowo. Jak wykazały badania, nie ma bowiem różnicy w tym, czy zjadamy 6 posiłków po 400 kcal czy 3 po 800 kcal. Efekt, czyli tempo metabolizmu, jest w obu przypadkach taki sam. 

Jeśli zatem nie wyobrażasz sobie wyjścia z domu bez śniadania, lepiej je zjedz, i to dobrze zbilansowane. Jeśli natomiast wstajesz rano i śniadanie jest dla ciebie przymusem, bo twój żołądek jest na tyle ściśnięty, że nie jest w stanie nic przełknąć, lepiej pomiń pierwszy posiłek dnia i pamiętaj, by koniecznie zjeść drugie śniadanie, które może być wtedy trochę większe.

Co najlepiej jeść na śniadanie?

Śniadanie powinno być przede wszystkim wartościowe. Najlepiej jest sięgnąć po produkty z pełnego ziarna, na przykład owsiankę czy pieczywo razowe, które zawierają węglowodany złożone. Są one trawione przez nasze ciało dłużej niż węglowodany proste, przez co na dłużej dodadzą nam energii i pozwolą przetrwać do drugiego śniadania.

Na drugiej śniadanie z kolei najlepiej nadają się owoce, ale te niezbyt słodkie, o jak najniższym indeksie glikemicznym. Idealne będą tu wszelkie owoce jagodowe, m.in. truskawki, jagody, borówki czy jeżyny. W połączeniu z jogurtem naturalnym będą tworzyć pożywny i zdrowy posiłek.

Czytaj też:

Zakłamane jedzenie, Hanna Stolińska
"Zakłamane jedzenie", Hanna Stolińska

Ta książka to żywieniowy demaskator. Autorka wzięła pod lupę produkty spożywcze, przeanalizowała diety i postanowiła obalić najbardziej rozpowszechnione mity żywieniowe. Przekonaj się, ile naprawdę wiesz o jedzeniu, i zacznij świadomie dokonywać właściwych wyborów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE