ŚLIWKI lekiem NA ZAPARCIA. Które śliwki pomagają pozbyć się zaparć?

2014-09-08 10:47 Materiał partnerski Monika Majewska

Śliwki są naturalnym lekiem na zaparcia. Swoje lecznicze właściwości zawdzięczają dużej zawartości błonnika - pektyn. Dzięki niemu poprawiają trawienie, przyśpieszają perystaltykę jelit, a tym samym regulują pracę układu pokarmowego. Sprawdź, które śliwki skutecznie pomagają pozbyć się zaparć: śliwki suszone czy surowe? Który gatunek wybrać: zwykłą śliwkę węgierkę, dąbrowicką, a może śliwkę mirabelkę? Czy kompoty i soki ze śliwek działają na zaparcia równie skutecznie jak owoce?

Śliwki są skutecznym lekiem na zaparcia. Dlatego wchodzą w skład wielu preparatów, które poprawiają perystaltykę jelit i ułatwiają wypróżnianie. Wszystko dzięki dużej ilości błonnika rozpuszczalnego - pektyn - i wielu innym cennym związkom.

Które śliwki są lepsze na zaparcia? Surowe czy suszone?

Miąższ surowych śliwek zawiera pektyny (1.4 g/ 100 g) - rozpuszczalny błonnik, który miesza się z wodą, pomagając w ten sposób budować fizjologicznie poprawną strukturę mas kałowych. Razem z kwasami organicznymi: winowym i jabłkowym, dosłownie wymiata wszelkie zalegające treści z przewodu pokarmowego i reguluje pracę jelit.

Z kolei w mięsistej skórce znajduje się sorbitol - nieprzyswajalny alkohol cukrowy, który stwarza odpowiednie środowisko do rozwoju pożytecznych bakterii jelitowych. Dzięki niemu flora bakteryjna może prawidłowo funkcjonować, tzn. fermentować niektóre składniki odżywcze, zapobiegając zaleganiu stolca. Ponadto sorbitol przyciąga wodę, nawilżając w ten sposób jelita, a co za tym idzie - zmiękcza stolce i przyspiesza ich wypróżnianie.

Jednak na zaparcia najlepsze są śliwki suszone, które w 100 g zawierają aż 10 g błonnika pokarmowego. To siedem razy więcej niż surowe owoce. Ponadto można znaleźć w nich duże ilości sorbitolu, co sprawia, że suszone śliwki i przyrządzone na ich bazie przetwory (np. kompot lub sok) są jednymi ze skuteczniejszych naturalnych leków na zaparcia.

Należy jednak zachować umiar w spożywaniu śliwek suszonych, ponieważ mają prawie trzy razy więcej kalorii niż surowe owoce (w 100 aż 360 kcal!). Ponadto zbyt częste spożywanie śliwek (zarówno suszonych, jak i surowych) może wywołać efekt odwrotny do zamierzonego i doprowadzić do wzdęć, a nawet rozwolnienia. Podobnie może działać kompot z tych owoców pity w dużych ilościach. Najlepiej jeść tylko klika śliwek dziennie i wypijać 1-2 szklanki soku. Wtedy nie narażamy się na przykre dolegliwości żołądkowo-jelitowe.

Ważne

Pestki śliwek zawiera trującą dla organizmu amygdalinę - związek, którego jednym ze składników jest kwas pruski. Dlatego wybierając śliwki na przetwory, należy zwracać uwagę, czy miąższ łatwo oddziela się od pestki.

Który gatunek śliwek wybrać?

Najbardziej wartościowe są śliwki węgierki. Do wyboru mamy węgierkę zwykłą, dąbrowicką, łowicką i włoską. Cennym źródłem błonnika są również renklody, odmiany: althana, zielona, ulena. Trochę mniej błonnika zawierają śliwka domowa mirabelka i śliwka brzoskwiniowa.

To ci się przyda

Jak samemu suszyć śliwki?

Do suszenia wybierz tylko bardzo dojrzałe węgierki, których skórka w okolicy ogonka zaczyna się lekko marszczyć.

Umyj śliwki i oderwij ogonki. Zanurz śliwki na minutę we wrzątku, aby skórka stała się delikatniejsza. Następnie rozkrój każdą śliwkę i wyciągnij z nich pestki. Potem rozłóż je na kratce w piekarniku i przez 24 godziny susz w temp. 60 st. C. Po wyjęciu z piekarnika dosusz je w przewiewnym miejscu przez kolejną dobę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
rys
|

Skuteczny sposób na zaparcia,to na 1 godz.przed śniadaniem zjeść dwie obrane kiwi i popić szklanką letniej wody.Po kilku dniach efekty murowane.

Emi
|

Mi kiedyś zwykle pomagała owsianka z suszoną śliwką, ale jak mam więcej stresów tym gorsze zaparcia i nic nie pomaga, dopiero znajoma polecila mi czopki evaqu, jedyne ktore ratują mnie w takich sytuacjach.

Basia
|

Moje sposoby na perystaltykę: śliwki suszone, jabłka surowe, płatki owsiane na śniadanie. Niektórzy piją tez kawę na czczo.

Polecam ruch! Długi spacer czy bieg naprawdę pomaga i nie ma problemów nie tylko z perystaltyką, ale i trawieniem oraz gazami.

P.S. Widzę we wcześniejszych komentarzach sporo lokowanych produktów. Nie ma potrzeby stosować żadnych suplementów diety!

Kaja101
|

Moja mama na zaparcia je suszone śliwki,morele,pije siemię lniane.Ja nie lubię suszonych owoców,jak śliwki to tylko powidła.

KaskaW
|

Śliwki z pewnością są bardzo zdrowe, jednak nie jestem fanką stosowania ich w przypadku zaparć. Nie sposób przewidzieć, kiedy pod ich wpływem jelita zaczną pracować i często wywołują nieprzyjemne skurcze.

Maciek
|

Śliwki stary, dobry, polski sposób. Nawet niemowlakom na zaparcia podaje się słoiczek ze śliwkami.

dd
|

Śliweczka super ! Ale ten chleb to zmień lepiej na chleb bez konserwantów .

Dżaga
|

ja ostatnio rozsmakowałam się w śliwkach no i fajnie że takie zdrowe są. moja babcia zawsze dawała mi suszone śliwki a teraz znalazłam taki chleb schulstada fitness style ze śliwką właśnie- jest smaczny