Ryż jaśminowy - jakie ma właściwości?

2021-04-16 11:53 Dominika Wilk

Ryż jaśminowy wyróżnia się niezwykle jasną barwą (przypominająca kwiat jaśminu) oraz specyficznym, kwiatowym zapachem. Ze względu na ten zapach, chętnie dodawany jest do deserów. Stanowi też interesujący dodatek do dań mięsnych. Zobacz, z czym może się jeszcze komponować i jakie walory zdrowotne ze sobą niesie.

Ryż jaśminowy, podobnie jak Basmati, należy do ryżu długoziarnistego. Jest on jednak od niego krótszy i ma bardziej okrągłe ziarenka. Po ugotowaniu jest też bardziej kleisty. Uprawiany jest przede wszystkim w Tajlandii. Kaloryczność ryżu jaśminowego wynosi 346 kcal na 100 g suchego produktu. Ilość białka to 7,6 g na 100 g, a ilość tłuszczu wynosi 0. 

Spis treści

  1. Ryż jaśminowy – wartości odżywcze
  2. Ryż jaśminowy – walory zdrowotne
  3. Ryż jaśminowy – do jakich dań najlepiej pasuje?

Ryż jaśminowy – wartości odżywcze

Ze względu na niską zawartość błonnika (1,5 g) stanowi główny składnik diet lekkostrawnych. Z kolei duża zawartość węglowodanów (79 g) i łatwa ich przyswajalność powoduje, że ryż jest dobrym produktem do spożycia przed treningiem, kiedy potrzebny jest nam szybki zastrzyk energii.

Ryż jaśminowy nie posiada zbyt imponującej zawartości witamin czy minerałów.

W oczyszczonej wersji tego produktu na 100 g przypada 15,2 mg magnezu, 163 mg fosforu, 1,42 mg cynku oraz 0,06 żelaza. Do tego mamy niewielkie ilości witamin z grupy B, typu B1, B2 czy B3.

Ryż jaśminowy – walory zdrowotne

Zbawienny przy biegunkach

Choć ryż jaśminowy nie rozgotowuje się aż tak bardzo jak inne odmiany ryżu, to jednak stanowi produkt lekkostrawny o kojącym działaniu na jelita.

Jeśli więc dopadnie nas biegunka i potrzebujemy uspokoić układ pokarmowy, sięgnijmy po miseczkę jaśminowego ryżu. Najlepiej gotować go na wodzie, tylko z niewielką ilością soli.

Taki ryż bez dodatków może być serwowany przez cały dzień, w 3-godzinnych odstępach czasu. Spowoduje wyciszenie jelit i wpłynie korzystnie na konsystencję stolca.

Przy biegunkach należy pamiętać o odpowiednim nawadnianiu, więc oprócz jedzenia rozgotowanego ryżu, konieczne pijmy dużo wody z rozpuszczonymi w niej elektrolitami.

Idealny dla osób chorujących na celiakię i pozostających na diecie bezglutenowej

Gluten to białko, które znajduje się w zbożu. Odpowiada za efekt kleistości. Dzięki niemu mamy pulchne bułeczki i przyjemnie miękki chleb.

Problem polega jednak na tym, że przy chorobie jaką jest celiakia, gluten powoduje niszczenie kosmków jelitowych, co uniemożliwia wchłanianie składników odżywczych. Prowadzi to do osłabienia a z czasem i wyniszczenia organizmu.

Osoby z celiakią, które chcą zachować pełnię zdrowia, muszą więc zrezygnować z wszelkich produktów pszennych, orkiszowych, jęczmiennych, żyta, czy owsa.

Mogą za to spożywać komosę ryżową, amarantus, grykę i ryż. Ponieważ ryż jaśminowy jest produktem bezglutenowym, śmiało może być spożywany na diecie, w której konieczne jest wykluczenie glutenu.

Ryż jaśminowy – najlepszy dla osób z chorobami nerek i nadciśnieniem tętniczym

Osoby, które mają nadciśnienie lub problemy z nerkami, muszą ograniczać podaż soli w diecie. Zgodnie z wytycznymi Europejskiego Towarzystwa Tętniczego, pacjentom z nadciśnieniem tętniczym zaleca się spożycie mniej niż 5 g chlorku sodu na dobę.

Jak wykazują badania, zmniejszenie spożycia sodu ze zwyczajowo spożywanych 9-12 g na dobę do rekomendowanych 5 g na dzień, już powoduje dobre efekty lecznicze w postaci obniżenia ciśnienia skurczowego krwi o 4-8 mmHg.

Oznacza to, że jeśli zacznie się spożywać ryż zamiast chleba pszennego, w którym znajduje się sól, już może to znacznie poprawić stan funkcjonowania osób z nadciśnieniem, podobnie jak chorych na nerki.

Ryż jaśminowy – do jakich dań najlepiej pasuje?

Ryż jaśminowy ze względu na swoją lekko miodową nutę, najlepiej pasuje do deserów. Świetnie sprawdza się w połączeniu z owocami, orzechami, czy syropem klonowym.

Dobrze sprawdza się też w potrawach, które łączą słodko-kwaśne smaki: w daniach typu curry, czy w daniach z nutą chińską np. w smażonym ryżu z warzywami i kurczakiem, które zanurzone są w słodko-kwaśnym sosie.

Czytaj też:

Źródła:

  1. Z. Zdrojewicz, J. Jagodziński, M. Kowalik, Ryż to zdrowie – prawda czy mit?, „Medycyna Rodzinna” 2017, nr 1, s. 53-59. Dostęp online 13.04.2021
  2. A.Fryźlewicz-Moska, J. Duława, Dieta ubogosolna – korzyści i zagrożenia, „Kardiologia po Dyplomie” 2013, nr 12. Dostęp online 13.04.2021
  3. M.Grembecka, P. Szefer, Magnez, fosfor, żelazo i cynk w wybranych gatunkach ryżu, „Bromatologia Chemia Toksykologia” 2009, nr 2, s. 177-181. Dostęp online 13.04.2021
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE