Racuchy - z jabłkami, drożdżowe i nie tylko. Kalorie, wartości odżywcze

2018-08-30 15:55 Marzena Masna, dietetyk

Racuchy to placki z ciasta, najczęściej drożdżowego, smażone na tłuszczu. Najpopularniejsze są racuchy z jabłkami, które można przyrządzić na drożdżach lub bez drożdży, np. z sodą czy kefirem. Dużą popularnością cieszą się także racuchy z bananami czy z serem. Sprawdź, ile kalorii mają racuchy i jakie są ich wartości odżywcze.

Spis treści:

  1. Racuchy - z jabłkami, drożdżowe i nie tylko
  2. Racuchy - ile mają kalorii?
  3. Racuchy - czy są zdrowe?
  4. Racuchy z jabłkami - ile mają kalorii?
  5. Racuchy dietetyczne
  6. Racuchy bezglutenowe
  7. Racuchy z serem - kalorie

Racuchy należą do tradycyjnych potraw kuchni polskiej. Można je przyrządzić na drożdżach (racuchy drożdżowe) lub bez drożdży. Racuchy mają kształt owalnych placuszków o złotym kolorze, smażonych na oleju lub na smalcu.

Racuchy - z jabłkami, drożdżowe i nie tylko

Najpopularniejsze rodzaje racuchów to:

  • racuchy drożdżowe - przygotowuje się je z mąki, mleka (świeżego lub zsiadłego) i drożdży lub jajek
  • racuchy z jabłkiem - do ciasta dodaje się świeże jabłka, pokrojone w kostkę lub starte na tarce
  • racuchy z serem - są zrobione z dodatkiem wcześniej rozdrobnionego białego sera
  • racuchy z bananem - przygotowane z rozdrobnionymi bananami

Racuchy można przyrządzić także bez drożdży, np. z ugotowanych i zmielonych ziemniaków z dodatkiem ubitych białek, śmietany, jaj i masła.

W niektórych regionach Polski daniem podawanym podczas wieczerzy wigilijnej są racuchy wytrawne (z pieczarkami, żółtym serem i wędliną). Racuchy ziemniaczane serwuje się posypane cukrem lub z kwaśną śmietaną.

Racuchy na słodko podaje się z cukrem pudrem, cukrem, marmoladą, musami owocowymi lub ze śmietaną. Niekiedy racuchy polewa się gorącą czekoladą.

Racuchy - ile mają kalorii?

Składniki odżywcze w 100g
Wartość energetyczna 245 kcal
Białko 7,3 g
Tłuszcz 6,9 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 1,098 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 3,445 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 1,982 g
Cholesterol 22,9 g
Węglowodany 41,6 g
Błonnik 1,4 g
Wapń 54,0 mg (5%)*
Sód 25,7 mg (2%)
Fosfor 82,8 mg (12%)
Potas 128,9 mg (4%)
Żelazo 0,86 mg (9%)
Magnez 11,6 mg (3%)
Cynk 0,57 mg (5%)
Miedź 0,06 mg (7%)
Witamina B1 0,095 mg (7%)
Witamina B2 0,146 mg (11%)
Witamin B6 0,046 mg (4%)
Niacyna 0,751 mg (5%)
Witamina B12 0,23 µg (10%)
Witamina E 1,63 mg (16%)
Foliany 74,6 µg (19%)
Witamina C 0,35 mg (0,4%)
Witamina A 23,9 µg (3%)
Witamina D 0,102 µg (7%)

*(% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Racuchy - czy są zdrowe?

Racuchy są bardzo smaczne, ale niestety dość kaloryczne. Dodatkowo przygotowane na bazie mąki pszennej nie są najlepszym źródłem witamin i składników mineralnych (tylko w kilku procentach pokrywają dzienne zapotrzebowanie na te składniki).

Warto zaznaczyć, że racuchy z serem wyróżniają się zawartością witaminy B2 oraz witaminy B12 - w porównaniu do racuchów bez dodatków oraz racuchów z jabłkami. Racuchy cechują się też niską zawartością błonnika pokarmowego.

Niestety, zbyt częste spożywanie tradycyjnych racuchów może przyczyniać się do wzrostu ryzyka wystąpienia nadwagi i otyłości, chorób serca. Zbyt częste sięganie po racuchy wiąże się też z niekorzystnym wpływem na poziom glukozy we krwi.

Warto wiedzieć

Racuchy z jabłkami - ile mają kalorii?

Wartość kaloryczna - 209 kcal
Białko - 5,4 g
Tłuszcz - 6,5 g
Kwasy tłuszczowe nasycone - 0,89 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 3,33 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,89 g
Cholesterol - 21,8 g
Węglowodany - 33,4 g
Błonnik - 1,6 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 35,1 mg (4%)
Sód - 1,95 mg (0,1%)
Fosfor - 62,9 mg (9%)
Potas - 132,2 mg (4%)
Żelazo - 0,77 mg (0,8%)
Magnez - 9,3 mg (2%)
Cynk - 0,49 mg (4%)
Miedź - 0,05 mg (6%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,083 mg (6%)
Witamina B2 - 0,122 mg (9%)
Witamin B6 - 0,044 mg (3%)
Witamina E - 1,7 mg (17%)
Niacyna - 0,65 mg (4%)
Witamina B12 - 0,17 µg (7%)
Foliany - 67,6 µg (17%)
Witamina C - 2,96 mg (3%)
Witamina A - 21,4 µg (2%)
Witamina D - 0,099 µg (7%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Racuchy dietetyczne

Racuchy można przygotować także w wersji dietetycznej. Zamiast mąki pszennej dobrze sprawdzi się mąka pełnoziarnista, mąka owsiana, mąka ryżowa lub mąka gryczana. Do racuchów można też dodać płatki owsiane, dzięki czemu będą bogatsze w składniki mineralne i błonnik.

Racuchy można przygotować na bazie mleka sojowego, mleka kokosowego bądź mleka migdałowego, które zastąpią tradycyjne mleko.

Racuchy dietetyczne smaży się na patelni teflonowej, bez dodatku tłuszczu. Racuchy można też upiec w piekarniku na wysmarowanej olejem blasze.

Jako dodatki do dietetycznych racuchów można wykorzystać samodzielnie przygotowane konfitury, świeże owoce, musy owocowe, czekoladowy krem z kaszy jaglanej lub awokado, a śmietanę zastąpić jogurtem.

Racuchy bezglutenowe

Racuchy to danie, które można przygotować też w wersji bezglutenowej. Jako baza ciasta świetnie sprawdzi się mąka gryczana, mąka jaglana, mąka kukurydziana lub mąka ryżowa. Można też zastosować kombinację tych mąk dodatkowo dodając mąkę ziemniaczaną.

Warto wiedzieć

Racuchy z serem - kalorie (w 100 g)

Wartość kaloryczna - 198 kcal
Białko - 10,4 g
Tłuszcz - 5,7 g
Kwasy tłuszczowe nasycone - 1,161 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone - 2,536 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone - 1,168 g
Cholesterol - 59,0 g
Węglowodany - 46,6 g
Błonnik - 1,03 g

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Wapń - 66,0 mg (7%)
Sód - 40,8 mg (3%)
Fosfor - 134,0 mg (19%)
Potas - 140,0 mg (4%)
Żelazo - 0,9 mg (9%)
Magnez - 12,5 mg (3%)
Cynk - 0,81 mg (7%)
Miedź - 0,05 mg (6%)

Witaminy

Witamina B1 - 0,094 mg (7%)
Witamina B2 - 0,284 mg (22%)
Witamin B6 - 0,073 mg (6%)
Niacyna - 0,76 mg (5%)
Witamina E - 0,95 mg (10%)
Witamina B12 - 0,48 µg (20%)
Foliany - 101,3 µg (25%)
Witamina C - 0,25 mg (0,3%)
Witamina A - 46,5 µg (5%)
Witamina D - 0,218 µg (15%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Polecamy e-poradnik
E-poradnik - ciasta drożdżowe

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • Jakie są sekrety udanego ciasta drożdżowego?
  • Jak uratować ciasto drożdżowe?
  • Jakie błędy popełniamy przy robieniu ciasta drożdżowego?
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE