Pszenica źródłem węglowodanów. Walory odżywcze pszenicy

2013-03-21 13:55 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Pszenica to ziarno szlachetne, znane już w starożytności. Wśród trzydziestu gatunków pieczywa, jakie wyrabiano w Egipcie za czasów Ramzesa III (XII wiek p.n.e.), największym uznaniem cieszyły się delikatne wypieki z mąki pszennej. Bez pszenicy nie byłoby znanej na świecie meksykańskiej tortilli, żydowskiej macy, arabskiego kuskusu czy francuskiej bagietki.

Pszenicę jadamy codziennie pod różnymi postaciami. Najczęściej miele się pszenicę na mąkę, z której wypieka się pieczywo (białe i ciemne) oraz rozmaite ciasta. Z mąki pszennej robi się makarony, kluski, pierogi, naleśniki. Odsiewając grubsze kaszki przy produkcji mąki, otrzymuje się kaszę mannę.

Pszenica - dostępne gatunki

W zależności od gatunku pszenicy może być biała lub jasnokremowa. Dodaje się ją do zup, legumin i kremów. Można ją podać z konfiturami albo sokiem. Mniej popularna kasza z obłuskanych i polerowanych całych ziaren pszenicy nadaje się do zapiekanek, sałatek i do zupy. Wraz z modą na zdrowe odżywianie do łask powraca orkisz, popularna w średniowieczu odmiana pszenicy, dziś uprawiana w gospodarstwach ekologicznych na terenie Europy. Ma orzechowy smak i niezwykłą wartość odżywczą – więcej białka, tłuszczu i błonnika niż inne odmiany. Znakomicie smakuje z dodatkiem miodu i orzechów, a także przyrządzony na ostro. W sklepach (nie tylko ekologicznych) kupisz też orkiszową mąkę, makaron, pieczywo, chrupki, a nawet ciasteczka. Z pszenicy durum (twarda, nazywana makaronową) uprawianej w klimacie kontynentalnym i suchym pochodzi mąka,z której wyrabiane są najwyższej jakości włoskie makarony. Chłonie mniej wody niż zwyczajna mąka pszenna. Dzięki temu makarony nie rozgotowują się, mają przezroczysty żółty kolor i lepiej przylepiają się do nich sosy. Mąka ta zwiększa chrupkość wypieków, więc warto ją dodawać do zwykłej mąki pszennej (kupisz ją w sklepach ze zdrową żywnością).

Zdrowie ukryte w ziarenku

Ziarno pszenicy to przede wszystkim źródło węglowodanów– np. w 100 g manny jest ich 77 g. Produkty pszenne nie są zbyt kaloryczne. W 100 g kaszy manny jest 353 kcal, 100 g makaronu dwujajecznego z pszenicy durum to 374 kcal. Ale warto wziąć pod uwagę, że to wartość energetyczna przed ugotowaniem, podczas którego produkty mączne pęcznieją ok. czterokrotnie, przez co „tracą” kalorie; np. 100 g makaronu ugotowanego to tylko 108 kcal. Produkty pszenne dostarczają białka, witamin z grupy B, C i E, trochę tłuszczu. Jest w nich żelazo, fosfor, magnez, cynk, wapń. Ziarno pszenicy to błonnik (reguluje pracę jelit, utrudnia przyswajanie tłuszczu, daje poczucie sytości, pomaga przy zaparciu i kłopotach z trawieniem). Produkty z pełnego ziarna mają większą wartość odżywczą niż drobne kasze i biała mąka, które w czasie produkcji tracą część witamin i składników mineralnych (straty błonnika są dwu-, trzykrotne). W 100 kg popularnej mąki pszennej tortowej (typ 450) jest zaledwie 450 g popiołu, a to właśnie w nim znajdują się wszystkie cenne składniki. Im wyższy typ mąki, tym straty mniejsze: w 100 kg krupczatki (typ 500) jest 500 g popiołu, odpowiednio w mące sitkowej – 1400 g, a w razowej – 2000 g. Produkty pełnoziarniste są zdrowsze, ale trudniej strawne, dlatego nie zaleca się ich osobom na diecie lekko strawnej.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE