POMELO: właściwości odżywcze. W jakie witaminy i minerały jest bogate pomelo?

2021-07-12 8:42 Monika Majewska

Pomelo jest największym owocem z rodziny cytrusów. Jednak spośród owoców cytrusowych wyróżnia się nie tylko rozmiarem, lecz także bogactwem witamin i innych składników odżywczych, zwłaszcza witaminy C, której posiada więcej niż łudząco podobny do niego grejpfrut i słynąca z tej witaminy cytryna. Nic więc dziwnego, że pomelo posiada wiele prozdrowotnych właściwości.

Spis treści

  1. Owoc pomelo: co to jest?
  2. Pomelo: właściwości
  3. Pomelo: wartości odżywcze
  4. Pomelo: wzmacnia układ odpornościowy
  5. Pomelo: reguluje ciśnienie krwi i pracę serca
  6. Pomelo: w profilaktyce przeciwnowotworowej
  7. Pomelo: na refluks i zgagę
  8. Pomelo: sprzyja odchudzaniu
  9. Pomelo a cukrzyca
  10. Pomelo w ciąży
  11. Jak obierać pomelo?
  12. Dlaczego pomelo lepiej nie przechowywać w lodówce?

Owoc pomelo: co to jest?

Pomelo, nazywany pomarańczą olbrzymią, jest największym przedstawicielem owoców cytrusowych - może osiągnąć nawet 25 cm średnicy i 2 kg wagi. Z kolei gąbczasta skórka o żółtej, żółtozielonej lub różowej barwie może dochodzić do nawet 5 cm grubości.

Pomelo z wyglądu przypomina grejpfrut. Nic w tym dziwnego - w końcu kiedyś po skrzyżowaniu pomelo z chińską pomarańczą otrzymano właśnie ten owoc.Jednak miąższ pomelo jest bardziej słodki, mniej kwaśny i niestety mniej aromatyczny i soczysty niż miąższ grejpfruta. Miąższ ten może mieć kolor biały, zielony lub czerwony, przy czym najwięcej cennych dla zdrowia składników odżywczych znajduje się w tym białym.

Pomelo: właściwości

Do właściwości pomelo zaliczyć można:

  • wzmocnienie układu odpornościowego,
  • reguluje ciśnienie krwi i pracę serca,
  • zawiera przeciwutleniacze hamujące rozwój komórek nowotworowych,
  • łagodzi zgagę i refluks,
  • ułatwia odchudzanie.
Polecamy
Jesz co lubisz - kwadrat 2

Autor: Time S.A.

Indywidualnie dobrana dieta pozwoli Ci schudnąć, jeść zdrowo, smacznie i bez wyrzeczeń. Dzięki niej z łatwością zmienisz swoje nawyki żywieniowe. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie i zadbaj o swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Ciesz się świetnie dobranym menu i stałym wsparciem dietetyka już dziś!

Owoce w diecie odchudzającej i w zdrowym żywieniu. Dietetyk radzi
To ci się przyda

Pomelo: wartości odżywcze

Wszystkie poniższe wartości dotyczą 100 g białego miąższu pomelo

Wartość energetyczna - 38 kcal

Białko - 0.76 g

Tłuszcz - 0.04 g

Węglowodany - 9.62 g

Błonnik - 1 g

Woda - 89%

Minerały

Wapń - 4 mg

Żelazo - 0.11 mg

Magnez - 6 mg

Fosfor - 17 mg

Potas - 216 mg

Sód - 1 mg Cynk - 0.08 mg

Witaminy pomelo

Witamina C – 61 mg

Tiamina – 0.034 mg

Ryboflawina – 0.027 mg

Niacyna - 0.220 mg

Witamina B6 - 0.036 mg

Witamina A – 8 IU

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Pomelo: wzmacnia układ odpornościowy

Pomelo jest najbogatszym w witaminę C owocem cytrusowym (ok. 61 mg/100 g). Tej wzmacniającej układ odpornościowy witaminy jest w nim więcej niż w pomarańczy (ok. 50 mg/100 g), a nawet w łudząco podobnym do niego grejpfrucie (ok. 34/100 g). Pod względem jej zawartości pomelo nie ustępuje nawet powszechnie uważanej za najbogatsze źródło witaminy C cytrynie (ok. 53 mg/100 g).

Pomelo waży średnio 600-700 g, co oznacza, że już 1/6 tego pysznego owocu pokrywa niemalże 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C (tj. ok. 70 mg).

Pomelo: reguluje ciśnienie krwi i pracę serca

Pomelo jest również bogatym źródłem potasu (216 mg/100 g) - pierwiastka mineralnego, który odpowiada za utrzymanie w organizmie równowagi wodno-elektrolitowej i reguluje napięcie mięśniowe oraz ciśnienie krwi i rytm serca. Pomelo zawiera go prawie tyle samo co pomidory (237 mg/100 g), które są nieodłącznym elementem diety osób z nadciśnieniem. W profilaktyce chorób układu krążenia ważną rolę odgrywają także zawarte w miąższu i skórce pomelo pektyny, które hamują tempo odkładania się tłuszczów w tętnicach, a tym samym zapobiegają rozwojowi miażdżycy. Z kolei witamina C pomaga zwiększyć elastyczność naczyń.

Pomelo: w profilaktyce przeciwnowotworowej

Owoc pomelo, a zwłaszcza gruba, mięsista skórka oraz błony znajdujące się pomiędzy cząstkami owocu, zawierają dużo bioflawonoidów - przeciwutleniaczy, które hamują rozwój komórek nowotworowych. Niestety, błony te są bardzo gorzkie i psują smak pomelo, w związku z tym zwykle zaleca się ich usunięcie i zjedzenie samego miąższu.

Pomelo: na refluks i zgagę

Sok pomelo po strawieniu wykazuje właściwości zasadotwórcze. W związku z tym jest polecany osobom, którym dokuczają refluks i zgaga.

Pomelo: sprzyja odchudzaniu

Zawarte w pomelo enzymy ograniczają wchłanianie skrobi z pożywienia oraz pomagają zmniejszyć ilości cukru, która dostaje się do krwi po posiłku. Z kolei pektyny - błonnik zawarty w miąższu, skórce i błonach międzykomórkowych pomelo - szybko wypełniają żołądek i zwiększają uczucie sytości.

>>> PRZEPIS na odchudzający koktajl z pomelo i ananasa

Pomelo a cukrzyca

IG pomelo to 30, co oznacza, że jest owocem z niskim indeksem glikemicznym. Dlatego bez obaw mogą go spożywać osoby z cukrzycą. Warto wiedzieć, że pomelo razem z grejpfrutem są owocami cytrusowymi polecanymi przez diabetologów.

Pomelo w ciąży

Zawarte w pomelo witamina C i potas uelastyczniają naczynia krwionośne i zapobiegają wahaniom ciśnienia krwi. W związku z tym jest to owoc, który odgrywa w ciąży istotną rolę. W pierwszych miesiącach ciąży tętnice i żyły tracą bowiem elastyczność, wskutek czego krew krąży nieco wolniej, a co za tym idzie - ciśnienie krwi nieznacznie się obniża.

Niestety, cytrusy są częstą przyczyną alergii, dlatego należy je spożywać w małych ilościach i uważać na wszelkie niepokojące zmiany, które pojawiają się po ich zjedzeniu.

Cytrusy są zwykle spryskiwane licznymi chemikaliami, dlatego zanim sięgną po nie kobiety w ciąży, powinny je dokładnie umyć (najlepiej wyszorować skórkę szczoteczką), a następnie obrać ze skórki.

Zobacz, jakie owoce są bogate w witaminę C!

To ci się przyda

Jak obierać pomelo?

Aby obrać pomelo, należy naciąć skórkę kilkukrotnie wzdłuż całego owocu, a następnie przy pomocy noża ściągnąć ją zaczynając od nasady owocu. Po obraniu pomelo ze skórki, należy usunąć gorzkie błony międzysegmentowe i niejadalne pestki. Do spożycia nadaje się tylko miąższ.

Jak jeść pomelo?

Owoce pomelo można jeść na surowo lub przyrządzić na ich bazie sok lub marmoladę. Kandyzowana skórka pomelo jest dobrym dodatkiem do ciast i deserów. Nieobrane owoce można przechowywać w lodówce nawet od dwóch do czterech miesięcy.

Warto wiedzieć, że najlepsze owoce pomelo to te najcięższe, które zawierają najwięcej soku. Dlatego zanim kupisz pomelo, zważ kilka w sklepie i wybierz to, które ma najwięcej dekagramów.

Dlaczego pomelo lepiej nie przechowywać w lodówce?

Źródło:

x-news.pl/Agencja TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.