Płatki jaglane - właściwości zdrowotne, kalorie, wartości odżywcze

2019-09-26 12:04 Marzena Masna, dietetyk

Płatki jaglane mają wiele właściwości: nie zawierają glutenu, dostarczą cennych dla zdrowia witamin z grupy B i składników mineralnych oraz są dobrym źródłem energii. Można z nich zrobić pożywną jaglankę lub jeść bez gotowania. Płatki jaglane najczęściej łączy się z owocami lub jogurtem. Sprawdź, ile mają kalorii.

Spis treści:

  1. Płatki jaglane - właściwości zdrowotne
  2. Płatki jaglane - wartości odżywcze, kalorie
  3. Płatki jaglane - czy mają gluten?
  4. Płatki jaglane - dla kogo niewskazane?
  5. Płatki jaglane - zastosowanie

Płatki jaglane uzyskuje się przez zgniecenie całego ziarna prosa - jednego z najstarszych zbóż uprawianych przez człowieka. Charakteryzują się chrupkością i neutralnym smakiem. Są też wszechstronne: sprawdzą się nie tylko w formie samodzielnego posiłku, ale również jako dodatek do zdrowych ciasteczek i batoników, to sprawia, że stają się coraz bardziej cenione.

Czytaj też: Jak często można jeść słodycze? Lista zdrowych słodyczy

Płatki jaglane - właściwości zdrowotne

Płatki jaglane to źródło węglowodanów złożonych, które są jednym z głównych źródeł energii dla organizmu. Dodatkowo cechują się wysoką zawartością witamin z grupy B (witaminy B1, witaminy B2, witaminy B6, niacyny, folianów) oraz są bogate w miedź, fosfor, żelazo i magnez. Zawierają też nieznaczną ilość witaminy E. To sprawia, że płatki jaglane mają właściwości prozdrowotne wynikające z dobroczynnego działania makro i mikroskładników w nich zawartych.

Walory zdrowotne:

  • pozytywny wpływ na układ krążenia: wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i obniżają ciśnienie tętnicze krwi, przez obecność fosforu, cynku i witamin z grupy B,
  • pomagają utrzymać równowagę kwasowo-zasadową w organizmie, dzięki właściwościom alkalicznym,
  • poprawa funkcjonowania układu nerwowego, dzięki zawartości witamin z grupy B,
  • korzystny wpływ na kondycję skóry, włosów i paznokci warunkowany wysoką zawartością witamin z grupy B,
  • pozytywny wpływ na tworzenie i funkcjonowanie czerwonych krwinek, zapobieganie wystąpieniu niedokrwistości, która jest związana z zaburzeniami funkcji poznawczych, układu odpornościowego, układu pokarmowego, dzięki wysokiej zawartości żelaza,
  • obniżanie poziomu cholesterolu we krwi,
  • zwiększanie uczucie sytości,
  • korzystny wpływ na układ trawienny: ułatwiają wypróżnianie, wspomagają trawienie dzięki zawartości błonnika pokarmowego,
  • wspomaganie regeneracji mięśni, dzięki wysokiej zawartości magnezu,
  • działanie antyoksydacyjne, dzięki obecności cynku, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania enzymów przeciwutleniających.

Czytaj też: Dieta bogata w ANTYOKSYDANTY wymiata WOLNE RODNIKI

Płatki jaglane - wartości odżywcze, kalorie

Wartość odżywcza w 100 g płatków jaglanych
Wartość kaloryczna 354 kcal
Białko 13,0 g
Tłuszcze 3,4 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0,67 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0,72 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 1,98 g
Węglowodany 80,0 g
Błonnik 2,7 g
Minerały
Fosfor 266,0 mg (35%*)
Potas 40,0 mg (1%)
Sód 5,0 mg (0,3%)
Wapń 8,0 mg (1%)
Żelazo 2,81 mg (28%)
Magnez 106,0 mg (27%)
Cynk 1,58 mg (14%)
Miedź 0,70 mg (78%)
Witaminy
Witamina C 0,0 mg (0%)
Witamina B1 0,39 mg (38%)
Witamina B2 0,27 mg (21%)
Niacyna 4,42 mg (28%)
Witamina B6 0,36 mg (28%)
Witamina B12 0,0 µg (0%)
Foliany 79,0 µg (20%)
Witamina A 0,0 µg (0%)
Witamina E 0,66 mg (7%)
Witamina D 0,0 µg (0%)

(*% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)
Wartość odżywcza: USDA, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Płatki jaglane - czy mają gluten?

Płatki jaglane są produktem naturalnie bezglutenowym, jednak przy wyborze tego produktu osoby cierpiące na celiakię i nietolerancję glutenu powinny zwrócić uwagę na obecność znaku przekreślonego kłosa, ponieważ płatki jaglane mogą być zanieczyszczone glutenem w procesie produkcji.

Czytaj też: Dieta bezglutenowa - zasady oraz produkty zakazane i dozwolone

Płatki jaglane są polecane osobom z nadwagą i otyłością oraz na diecie odchudzającej. Są produktem zwiększającym uczucie sytości, dzięki temu wydłużają czas do kolejnego posiłku.

Czytaj też: Najlepsze pory posiłków - kiedy jeść śniadanie, obiad, kolację?

Płatki jaglane powinny także włączyć do diety osoby z problemami ze strony układu pokarmowego: wzdęciami, zaparciami, niestrawnością oraz osoby na diecie lekkostrawnej. Płatki te są też dobrą propozycją dla dzieci i młodzieży.

Płatki jaglane - dla kogo niewskazane?

Gotowane płatki jaglane są produktem o wysokim indeksie glikemicznym, dlatego powinny z nich zrezygnować lub spożywać w ograniczonych ilościach osoby z cukrzycą.

Płatki jaglane - zastosowanie

Płatki jaglane to dokonała propozycja na śniadanie. Można z nich przygotować sycącą granolę lub musli, np. z suszonymi owocami oraz pestkami dyni i podawać z jogurtem i owocami.

Płatki jaglane można także podawać w formie jaglanki ugotowane na mleku, mleku roślinnym lub wodzie uzupełniając je o ulubione dodatki, podobnie jak popularną owsiankę. Są także dobrym dodatkiem do koktajlów.

Płatki jaglane można też wykorzystać do przygotowania ciasteczek, pancakes, muffinek i domowych batoników zbożowych oraz puddingów owocowych i kleików. Mogą być również składnikiem panierki do mięs.

Polecamy e-poradnik
E-poradnik - kasza jaglana

Autor: Materiały prasowe

Z poradnika dowiesz się:

  • Dlaczego warto jeść kaszę jaglaną?
  • Jak ją wykorzystywać w kuchni?
  • Co przygotować z kaszy jaglanej?
O autorze
Marzena Masna, dietetyk SOS Dieta, catering dietetyczny, Warszawa
Absolwentka dietetyki Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zdobywała w poradniach dietetycznych, Zespole Żłobków m. st. Warszawy oraz warszawskich szpitalach dla dorosłych i dzieci. Stale pogłębia swoją wiedzę, uczestnicząc w konferencjach dotyczących prawidłowego odżywiania oraz dietoprofilaktyki i dietoterapii chorób. Obecnie dietetyk w SOS Dieta, cateringu dietetycznym, gdzie zajmuje się doradztwem żywieniowym dla klientów, tworzeniem receptur, przygotowywaniem menu oraz nadzorem nad jakością posiłków.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE