Pascha wielkanocna (ciasto) - kalorie, właściwości odżywcze

2019-04-17 11:25 Marzena Masna, dietetyk

Pascha to tradycyjna potrawa wielkanocna. Ciasto pascha przygotowuje się m.in. z twarogu, śmietany, masła i bakalii. W związku z tym wydaje się, że pascha jest bardzo kaloryczna, tymczasem dostarcza najmniej kalorii (kcal) ze wszystkich ciast wielkanocnych. Sprawdź, jakie wartości odżywcze ma pascha.

Pascha to słodka potrawa wielkanocna z białego sera z bakaliami w kształcie ściętej piramidy. Pascha pochodzi z północnej Rosji i jest tam przygotowywana tylko raz do roku - na Święta Wielkanocne. W Rosji pascha ma swoją symbolikę. Mleko i jaja, które są bazą paschy, symbolizują budzenie się do życia przyrody, zaś cukier i bakalie oznaczają bogactwo. Również kształt paschy niesie przesłanie i symbolizuje Grób Jezusa.

W Rosji spotyka się kilka rodzajów paschy. Paschę z dużą ilością dodatków określa się mianem bojarskiej i carskiej. Niekiedy do potrawy, prócz bakalii, dodaje się też czekoladę, marmoladę i owoce kandyzowane.

Spis treści:

  1. Pascha - właściwości
  2. Pascha  - kalorie, wartości odżywcze
  3. Pascha - przygotowanie
  4. Pascha w wersji light

Pascha - właściwości

Pascha to potrawa wysokokaloryczna - 100 g paschy dostarcza 245 kcal. To wartość energetyczna paschy przygotowanej tylko na bazie twarogu. Taka pascha jest mniej kaloryczna niż inne ciasta wielkanocne, takie jak jak mazurek (345 kcal/100 g) czy babka piaskowa (390 kcal/100 g). Jednak jeśli do twarogu doda się także śmietanę, wartość energetyczna paschy wzrasta do ponad 300 kcal/100 g. Na jej kaloryczność ma wpływ także ilość dodanych bakalii.

Pascha zawiera znaczne ilości tłuszczu, głównie kwasy tłuszczowe nasycone i cholesterol. Te pierwsze podnoszą poziom cholesterolu w organizmie, co zwiększa ryzyko chorób serca i miażdżycy. Ich źródłem jest głównie masło. Jednak w maśle znajduje się także witamina E, która jest przeciwutleniaczem.

Pascha jest też źródłem kwasów tłuszczowych wielonienasyconych, których źródłem są jaja będące składnikiem paschy. Jaja są również źródłem witaminy E, witaminy A, witaminy B2, witaminy B12 i fosforu. Dodatkowo pacha to doskonałe źródło białka.

Pascha jest produktem bardzo słodkim i zawiera znaczne ilości sacharozy, której spożywanie w nadmiarze zwiększa ryzyko wystąpienia otyłości, cukrzycy typu 2, próchnicy zębów.

Pascha, ze względu na wysoka kaloryczność, nie jest polecana osobom będącym na diecie. Duża ilość cukru sprawia, że nie powinny jej także spożywać diabetycy.

Warto wiedzieć

Pascha  - kalorie, wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 245 kcal
Białko - 10,9 g
Tłuszcz - 14,8 g

- tłuszcze nasycone - 8,28 g
- tłuszcze jednonienasycone - 4,13 g
- tłuszcze wielonienasycone - 1,40 g

Węglowodany - 17,7 g
Błonnik - 0,8 g
Sacharoza - 10,1 g
Cholesterol - 112,5 mg

Minerały (% dziennego zalecanego spożycia dla osoby dorosłej)

Sód - 28,3 mg (2%)
Potas - 145,6 mg (4%)
Wapń - 69,7 mg (7%)
Fosfor - 172,6 mg (25%)
Magnez - 12,2 mg (3%)
Miedź - 0,06 mg (7%)
Żelazo - 0,9 mg (9%)
Cynk - 0,8 mg (7%)

Witaminy

Witamina A - 143,9 µg (16%)
Witamina E - 0,56 mg (6%)
Witamina B1 - 0,04 mg (3%)
Witamina B2 - 0,28 mg (22%)
Niacyna - 0,18 mg (1%)
Witamina B6 - 0,11 mg (8%)
Witamina B12 - 0,73 µg (30%)
Witamina D - 0,46 µg  (3%)
Witamina C - 0,72 mg (0,3%)

Wartość odżywcza: opracowanie własne, % dziennego zalecanego spożycia na podstawie Norm Żywienia IŻŻ, 2017

Pascha - przygotowanie

Przygotowanie paschy nie jest pracochłonne. Można ją przygotować na dwa sposoby: na zimno i na gorąco.

Paschę na zimno przygotowuje się przez ucieranie zmielonego twarogu z masłem, cukrem, śmietaną i żółtkami jaj.

Paschę na gorąco przyrządza się przez ucieranie rozpuszczonego masła z cukrem i żółtkami jaj. Następnie dodaje się zmielony twaróg i powoli podgrzewa, ciągle mieszając.

Do gotowej masy dodaje się bakalie, wanilię, odsącza na specjalnej formie lub durszlaku, nadaje kształt ściętej piramidy i ozdabia się skórką pomarańczową i rodzynkami.

Paschę najlepiej przechowywać w chłodnym pomieszczeniu.

CZYTAJ TEŻ: Klasyczna pascha - delikatna i aksamitna

Pascha w wersji light

Paschę można przygotować w wersji dietetycznej, co sprawi, że będzie ona mniej kaloryczna i cechowała się mniejszą zawartością cukru.

Masło można zastąpić olejem kokosowym lub jogurtem naturalnym, zaś cukier - syropem klonowym, miodem lub naturalnym słodzikiem.

Koszyk wielkanocny. Co powinno się w nim znaleźć? [#TOWIDEO]

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie! Z kodem rabatowym: "wiosna" tylko 2,50 zł za 96 stron porad o zdrowiu! Dodatkowo otrzymasz dostęp do numerów archiwalnych. W nr 4/2020 „Zdrowia m.in.: poradnik alergika, choroby zakaźne pod lupą, „młody” zawał serca, mity o recyklingu.

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 4/2020
KOMENTARZE
Iris
|

Jadlam pasche tylko raz w zyciu jako dziecko, ale pamietam ze calkiem mi smakowala. Chociaz z reguly nie przepadam za bakaliami.