OWOCE bogate w witaminy: truskawki, czereśnie, maliny, wiśnie, poziomki, porzeczki

2015-07-18 9:36 Kamila Karwowska

Owoce sezonowe, takie jak truskawki, są najbogatsze w witaminy i minerały, dlatego nie przegapmy okazji, by najeść się ich do syta. Latem owoce są nie tylko najsmaczniejsze, ale i najzdrowsze. Korzystaj zatem z obfitości truskawek, malin, czereśni, wiśni, poziomek, porzeczek, gruszek, agrestu, jagód czy moreli.

Gdy są świeżo zerwane, mają najwięcej odżywczych składników. Optymalna dzienna dawka to dwa owoce wielkości jabłka, a w przypadku drobniejszych owoców dwie szklanki, czyli ok. 200 g. Tę porcję najlepiej podzielić na dwa posiłki. Nie objadajmy się przesadnie owocami. To prawda, że są wielkim dobrodziejstwem dla naszego zdrowia, ale mają też sporo cukrów prostych. Zjadane w bardzo dużych ilościach utrudniają odchudzanie, zwiększają też fermentację w jelitach, co może wywołać biegunkę. Trzeba również pamiętać, że przedawkowanie substancji znajdujących się w owocach może spowodować zaostrzenie dolegliwości występujących w przebiegu niektórych chorób.

Truskawki odtruwają i poprawiają nastrój

Truskawki są świetnym źródłem witaminy C (aż 60 mg/100 g), witaminy A (30 mg) oraz witamin z grupy B: B1 (0,01 mg), B2 (0,03 mg), B3, czyli PP (0,4 mg), kwasu foliowego (20 mcg). Zawierają też potas (160 mg/100 g), żelazo (0,7 mg), magnez (12 mg), wapń (22 mg), mangan (0,3 mg), fosfor (23 mg), cynk (0,3 mg), miedź (0,1 mg).

Truskawki ułatwiają przyswajanie żelaza z innych pokarmów. Dlatego warto jeść je np. po warzywach bogatych w ten pierwiastek. Działają moczopędnie i odtruwająco. Wspomagają pracę nerek i regulują wydzielanie żółci. Pomagają w usuwaniu kwasu moczowego, powinni więc jeść ich dużo chorzy na artretyzm. Poprawiają trawienie szczególnie tłuszczu i białka. Neutralizują substancje rakotwórcze, zmniejszają ciśnienie i pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Truskawki dobrze wpływają na nastrój.

Co warto wiedzieć o truskawkach?

Ważne

  • W pestkach wiśni, śliwek czy moreli znajduje się trujący kwas pruski. Może on powodować np. migreny. Dlatego tak ważne jest staranne usunięcie pestek z owoców przeznaczonych na przetwory.
  • Najwięcej substancji odżywczych mają owoce świeże. Trochę mniej wartościowe są mrożonki. Najmniej cennych pierwiastków znajduje się w konfiturach i dżemach, ale i te będą działały korzystnie na zdrowie, jeśli nie dodamy do nich zbyt dużo cukru.
  • Niektóre owoce, mimo że kwaskowe w smaku, zawierają duże ilości związków zasadotwórczych, które neutralizują nadmiar soków trawiennych. Dzięki temu pomagają przy niestrawności, nadkwasocie i zgadze. Tak działają np. czerwone porzeczki. Jeśli mamy wymienione problemy gastryczne, powinniśmy dwa razy dziennie pić sok z tych owoców. Podobnie podziałają suszone morele i śliwki. Dlatego bardzo dobrym zwyczajem jest dodawanie ich do ciężkostrawnych potraw mięsnych.
  • Czereśnie opóźniają procesy starzenia

    Czereśnie mają więcej jodu, a także wapnia i żelaza niż powszechnie uważane za zdrowsze wiśnie. Zawierają też spore ilości witamin A, C i z grupy B, a także flawonoidy.
    Czereśnie neutralizują działanie wolnych rodników i dzięki temu spowalniają procesy starzenia się skóry. Oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych produktów przemiany materii. Polecane są osobom z dną moczanową i tym, którzy chcą się jej ustrzec - jedzenie czereśni zmniejsza ilość kwasu moczowego we krwi. Potas przyczynia się do usuwania z organizmu nadmiaru soli, dlatego te owoce korzystnie wpływają na układ krążenia oraz nerki. Surowe czereśnie dość długo zalegają w żołądku. Z tego powodu dla osób z chorobą wrzodową lub wrażliwym przewodem pokarmowym bezpieczniejsze będą owoce krótko obgotowane. Zachowają sporo wartości odżywczych, a chory żołądek znacznie lepiej poradzi sobie z ich strawieniem.

    Maliny świetne przy przeziębieniach

    Maliny to bogate źródło witaminy C i błonnika. Zawierają trochę wapnia i żelaza, witaminy E i kwasu foliowego, również kwas salicylowy. Witamina C wzmacnia układ odpornościowy, sprawia, że lepiej przyswajamy żelazo. Jest również ważnym antyoksydantem zapobiegającym nowotworom. Natomiast kwas foliowy stanowi niezbędny składnik diety kobiet planujących ciążę.  Maliny pomagają również w oczyszczaniu organizmu z toksyn, zwalczaniu niestrawności i biegunek. Sok z tych owoców pity w trakcie przeziębienia łagodzi kaszel. Ma też właściwości rozgrzewające, a to za sprawą kwasu salicylowego, który znajduje się w jego składzie. Herbatka z liści malin pita regularnie przez ostatnie trzy miesiące ciąży łagodzi bóle porodowe. Zmniejsza też bóle miesiączkowe, pod warunkiem że pije się ją systematycznie kilka dni przed pojawieniem się krwawienia.

    Wiśnie wzmacniają układ krążenia

    Wiśnie zawierają duże ilości kwasów owocowych, również pektyny (rodzaj błonnika), mangan, trochę żelaza, wapnia i jodu. Są dobrym źródłem potasu i dość dobrym witaminy C. Wiśnie stabilizują pracę serca i chronią przed chorobami układu krążenia. Działają też korzystnie na skórę. Zawierają substancje, które zapobiegają powstawaniu nowotworów. Oczyszczają organizm ze zbędnych produktów przemiany materii. Delikatnie przeczyszczają, przynoszą więc ulgę przy zaparciach. Zalecane są szczególnie niejadkom, bo poprawiają apetyt. Powinny o nich pamiętać osoby z niedokrwistością. Przemywanie powiek naparem z suszonych kwiatów wiśni pomaga np. przy zapaleniu spojówek. Natomiast kąpiele z dodatkiem naparu z młodych gałązek wiśni wskazane są dla osób cierpiących na reumatyzm.

    Ważne

    Owoce są źródłem witamin. Ale zawierają też:

    • Błonnik - poprawia perystaltykę jelit, zwiększa wydalanie cholesterolu.
    • Cynk - podnosi odporność, wzmacnia kości, włosy i paznokcie.
    • Fitoestrogeny - hormony roślinne, łagodzą objawy menopauzy.
    • Flawonoidy - neutralizują wolne rodniki, uszczelniają naczynia, chronią przed miażdżycą i nowotworami.
    • Fosfor - wzmacnia kości, usprawnia pracę serca i nerek.
    • Jod - niezbędny dla tarczycy, która wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, m.in. reguluje spalanie tłuszczu.
    • Krzem - uszczelnia naczynia krwionośne, poprawia wygląd skóry i włosów, przyspiesza przemianę materii.
    • Kwas foliowy - jego niedobór w czasie ciąży powoduje wady rozwojowe u płodu.
    • Magnez - poprawia koncentrację, obniża ciśnienie krwi, uspokaja.
    • Miedź - ułatwia przyswajanie żelaza, dobra dla serca i kości.
    • Potas - zapobiega nadciśnieniu, łagodzi objawy alergii, oczyszcza.
    • Wapń - chroni zęby, kości i serce, łagodzi objawy alergii.
    • Żelazo - niezbędne w procesie rozprowadzania tlenu do wszystkich komórek ciała.

    Poziomki pomagają w chorobach jelit

    Poziomki zawierają sporo witamin C, B i K, potasu i błonnika, trochę wapnia, żelaza, magnezu i przeciwutleniaczy. Poziomki podnoszą odporność na choroby, pomagają usuwać toksyczne produkty przemiany materii oraz koją nerwy. Zaleca się je przy niedoborze żelaza, w dnie moczanowej oraz jako łagodny środek przeczyszczający i przeciwgorączkowy. Sporządza się z nich wyciągi skuteczne przy chorobach jelit i śledziony. Owoce suszone działają moczopędnie i przeciwbiegunkowo. Surowe robią też dobrze naszej urodzie. Wybielają piegi, nadają się jako kosmetyk do cery tłustej, a w połączeniu z jogurtem również do suchej. Podobnie jak truskawki zawierają związki, które mogą wywołać reakcje alergiczne. Uczuleniowcy powinni więc sprawdzić swoją reakcję na te owoce, np. wetrzeć odrobinę soku w delikatną skórę przedramienia. Jeżeli nie wystąpi obrzęk czy zaczerwienienie, owoce nie powinny zaszkodzić.

    Porzeczki działają przeciwzapalnie

    Porzeczki mają dużo flawonoidów, pektyn oraz witaminy C. Czarne zawierają jej trzy razy więcej niż czerwone - wystarczy pół szklanki owoców, by pokryć dzienne  zapotrzebowanie na tę witaminę. W skórce znajdują się substancje antybakteryjne skuteczne w zwalczaniu bakterii E. coli będącej przyczyną dolegliwości jelitowych. Te same związki mają również właściwości przeciwzapalne, dlatego herbata z dodatkiem soku z czarnych porzeczek pomaga np. w infekcjach gardła.
    Czarne porzeczki działają też moczopędnie i napotnie. Czerwone lekko przeczyszczają i pobudzają apetyt. Neutralizują działanie wolnych rodników, a tym samym zapobiegają powstawaniu nowotworów i chorób układu krążenia.

    Agrest poprawia trawienie

    Zawiera dużo witaminy C i pektyn, trochę potasu, fosforu, sodu, wapnia, magnezu oraz żelaza. Zwiększając wytwarzanie żółci, poprawia trawienie. Działa przeciwzapalnie oraz wzmacnia układ odpornościowy. Przyspiesza metabolizm, a dzięki właściwościom moczopędnym oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii.
    Agrest powinny włączyć do jadłospisu osoby cierpiące na zaparcia oraz będące na diecie odchudzającej. Poleca się go także chorym na niedokrwistość z powodu niedoboru żelaza.

    Jagody neutralizują wolne rodniki

    Jagody zawierają witaminy A, C, PP oraz z grupy B, a także cenne pierwiastki, np. selen, cynk, miedź. Są dobrym źródłem kwasu foliowego, fitoestrogenów i flawonoidów. Mają też mnóstwo błonnika. Neutralizują wolne rodniki, zabijają wirusy i bakterie, obniżają poziom złego cholesterolu. Zawierają substancje, które uelastyczniają naczynia krwionośne i biorą udział w produkcji czerwonych krwinek. Jagody poleca się osobom o słabym wzroku. Zapobiegają m.in. jaskrze czy zaćmie. Usuwają z organizmu toksyny, dlatego zaleca się je przy różnego rodzaju zatruciach. Chronią przed infekcjami układu moczowego, np. zapaleniem pęcherza. Surowe przeciwdziałają zaparciom, konfitury leczą biegunki. Borówki amerykańskie, ze względu na bogactwo kwasu foliowego, są wskazane dla kobiet planujących zajście w ciążę i spodziewających się dziecka, bo wspomagają prawidłowy rozwój płodu.

    Jabłka przeciw nowotworom

    Są dobrym źródłem witaminy C. Mają dużo potasu, żelaza, magnezu, miedzi, krzemu, cynku, beta-karotenu, kwercytyny i mnóstwo pektyn. Jabłka hamują rozwój chorób krążenia oraz nowotworów, a także uszczelniają naczynia. Warto jeść je bez obierania, bo cenne przeciwutleniacze znajdują się także w skórce i tuż pod nią.
    Jabłka zwiększają odporność na infekcje, powinny więc znaleźć się w diecie osób, które często się przeziębiają. Bardzo skutecznie oczyszczają organizm z toksyn i cholesterolu. Korzystnie wpływają na stan paznokci, skóry i włosów. Surowe od bardzo dawna podawano przy zaparciach, duszonymi leczono biegunki. Jabłka polecane są zwłaszcza osobom odchudzającym się, bo szybko dają poczucie sytości. Pektyny tworzą w żołądku galaretowatą masę, która wiążąc tłuszcze i cholesterol, utrudnia ich przenikanie do krwi.

    Morele dobre dla rekonwalescentów

    Morele są bardzo dobrym źródłem beta-karotenu i błonnika, fosforu, potasu i witamin z grupy B. Mają sporo witaminy C i wapnia.  Pomagają zapobiegać chorobom krążenia i nowotworowym. Obniżają ciśnienie krwi. Likwidują też obrzęki, bo zawarte w nich substancje pobudzają wydalanie moczu, a tym samym pozbywanie się sodu i wody z organizmu. Wspomagają tworzenie się czerwonych krwinek. Po morele powinny sięgać m.in. osoby z osteoporozą. Są też bardzo wskazane dla rekonwalescentów, bo przyspieszają powrót do pełni sił. Do konserwowania suszonych moreli używa się substancji, które mogą sprowokować atak astmy. Uczuleniowcy nie muszą jednak całkowicie rezygnować z tych smacznych owoców - wystarczy je dokładnie umyć.

    Brzoskiwnie podnoszą odporność

    Obok witaminy C brzoskwinie zawierają sporo potasu oraz beta-karotenu, który w organizmie przekształca się w witaminę A. Mają też witaminy z grupy B, witaminę PP, magnez, żelazo i wapń. Brzoskwinie - także ich włochata skórka - są lekkostrawne. Poza tym pomagają oczyścić organizm z toksyn i trujących produktów przemiany materii. Mają właściwości łagodnie przeczyszczające, toteż nie powinny ich sobie żałować osoby cierpiące na zaparcia. Ze względu na bogactwo pierwiastków mineralnych oraz witamin brzoskwinie są niezbędne w diecie wegetarian i rekonwalescentów.

    Śliwki znakomite przy zaparciach

    Śliwki zawierają dużo pektyn, kwasy organiczne, flawonoidy, witaminę A i E, trochę C, witaminy z grupy B, magnez, żelazo, fosfor i wapń. Substancje zawarte w śliwkach neutralizują szkodliwe działanie wolnych rodników. Zapobiegają więc np. miażdżycy czy chorobom serca. Polecane są osobom cierpiącym na zaparcia. Właściwości przeczyszczające mają też owoce suszone i sporządzony z nich kompot. Zawierają siedem razy więcej błonnika niż świeże, ale są bardziej kaloryczne. Śliwki spowalniają starzenie się skóry, dlatego powinny znaleźć się np. w diecie pań chcących jak najdłużej zachować gładką i jędrną cerę. Są też dobre dla zestresowanych - poprawiają humor i pomagają ukoić nerwy. Z jedzeniem tych owoców na pewno nie powinny przesadzać osoby o wrażliwym żołądku. Śliwki - gdy zjemy ich za dużo - mają właściwości wzdymające i powodują biegunki.

    Gruszki obniżają ciśnienie krwi

    Gruszki zawierają dużo potasu, błonnika, żelaza i witaminy C, także sporo cukrów prostych. Są dosyć kaloryczne. 100 g to ok. 60 kcal. Pomagają regulować ciśnienie krwi, dlatego powinny znaleźć się w jadłospisie osób cierpiących na nadciśnienie tętnicze. Pobudzają trawienie i perystaltykę jelit, likwidują zaparcia. Mają też właściwości moczopędne, warto więc, żeby jadły je osoby chore na zapalenie dróg moczowych czy kamicę nerkową. Gruszki zaleca się też osobom zagrożonym anemią. Kompot z suszu ma właściwości przeciwgorączkowe. Drobne „ziarenka”, z których składa się miąższ gruszek, pozostają niestrawione i mogą drażnić błonę śluzową jelit. Gruszki nie posłużą też osobom cierpiącym na niestrawność, zawierają bowiem znaczne ilości sorbitolu - cukru prostego, który powoduje wzdęcia. Ze względu na sporą kaloryczność nie są raczej polecane tym, którzy się odchudzają.

    miesięcznik "Zdrowie"
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie 10/2019
    KOMENTARZE
    Kuba
    |

    jak najbardziej pożyteczne informacje :))

    Kuba
    |

    naj naj najlepsze

    REW
    |

    Co za bzdura! Tylko dwie szklanki owoców haha... Lepiej żreć mięso i fryty... Ja całe lato jem głównie surowe owoce i warzywa, ma kolacje śniadanie obiad, co chwile, do tego dorzucam wołowine albo drób, i ogromne ilości orzechów bo je uwielbiam. Polecam wszystkim!!!

    Klara
    |

    Jak to, co jest bez potasu?

    bodzia
    |

    a co jest bez potasu.

    jolcia : ]
    |

    artykuł naj naj jaki znalazłam znam się dobrze na owocach ale nie az tyle

    ines
    |

    Lato, lato, lato, ech że ty :)

    aska
    |

    Wspaniały artykuł! Tego właśnie szukałam:)

    Justyna
    |

    Artykuł pierwsza klasa,wszystko czego chciałam się dowiedzieć o owocach znalazłam tutaj.Teraz wiem czym mam się zajadać bez opamiętania na moje dolegliwości.Jeszcze raz super!!!!!!!!!!!!!!!!!