ORZECHY BRAZYLIJSKIE - właściwości zdrowotne i wartości odżywcze

2018-04-18 12:38 Monika Majewska

Właściwości orzechów brazylijskich powinni docenić zwłaszcza mężczyźni. Orzechy brazylijskie są bowiem skarbnicą selenu - pierwiastka poprawiającego jakość nasienia. Poza tym orzechy brazylijskie poprawiają pracę mózgu i są przy tym tak samo skuteczne jak orzechy włoskie. A już jedna porcja tego egzotycznego przysmaku poprawia profil lipidowy. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości i wartości odżywcze mają orzechy brazylijskie.

Orzechy brazylijskie, inaczej orzeszki para (od regionu Pará w Brazylii, skąd m.in. pochodzą) rosną na jednych z najwyższych drzew w puszczy amazońskiej - orzesznicy brazylijskiej. Orzechy brazylijskie mają wiele wartości odżywczych.

Odznaczają się wysoką zwartością wzmacniającego kości i zęby wapnia (160 mg/100 g), kojącego nerwy magnezu (376 mg/100 g) i obniżającego ciśnienie potasu (659 mg/100 g). Nie brakuje w nich także witaminy E, czyli witaminy młodości (5.65 mg/100 g) i ważnego dla kobiet w ciąży kwasu foliowego (22 µg/100g).

Jednak orzechy brazylijskie ceni się głównie ze względu na zawartość selenu, którego zawierają najwięcej ze wszystkich orzechów.

Orzechy brazylijskie poprawią jakość nasienia

Orzechy brazylijskie znane są z tego, że spośród wszystkich pokarmów to właśnie one stanowią najbogatsze źródło selenu. Według danych National Food Institute - Technical University of Denmark (DTU) w 100 g orzechów brazylijskich znajduje się aż 103 µg tego pierwiastka.

Tymczasem dzienne zapotrzebowanie na selen wynosi 55 µg. Selen wpływa na zwiększenie odporności organizmu. Może także obniżać ryzyko wystąpienia niektórych form nowotworów. Jest również niezbędny do metabolizmu hormonów tarczycy.

Poza tym selen jest szczególnie potrzebny mężczyznom, ponieważ poprawia jakość nasienia, wpływa pozytywnie na sprawność i szybkość poruszania się plemników.

Warto wiedzieć

Wartości odżywcze orzechów brazylijskich (w 100 g)

Wartość energetyczna - 659 kcal
Białko ogółem - 14.32 g
Tłuszcz - 67.10 g
Węglowodany - 11.74 g (w tym cukry proste 2.33)
Błonnik - 7.5 g

Witaminy

Witamina C – 0.7 mg
Tiamina – 0.617 mg
Ryboflawina – 0.035 mg
Niacyna - 0.295 mg
Witamina B6 - 0.101 mg
Kwas foliowy -  22 µg
Witamina E – 5.65 mg

Minerały

Wapń – 160 mg
Żelazo - 2.43 mg
Magnez - 376 mg
Fosfor - 725 mg
Potas - 659 mg
Sód – 3 mg
Cynk - 4.06

Kwasy tłuszczowe

Nasycone - 16.134 g
Jednonienasycone - 23.879 g
Wielonienasycone - 24.399 g

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Orzechy - poznaj ich właściwości zdrowotne

Orzechy brazylijskie - już jedna porcja poprawia profil lipidowy

Przyjęcie już jednej dużej porcji orzechów brazylijskich znacząco wpływa na poprawę profilu lipidowego - przekonują brazylijscy naukowcy. W ich badaniu wzięło udział 10 zdrowych ochotników. Najpierw nie jedli orzechów brazylijskich, potem przyjmowali kolejno 5, 20 i na końcu 50 g orzechów.

Na każdym etapie eksperymentu wielokrotnie sprawdzano profil lipidowy. Obniżenie poziomu "złego" cholesterolu LDL było znaczące już po 9 godzinach, a podwyższenie "dobrego" cholesterolu HDL po 6 godzinach od przyjęcia 20 lub 50 g orzechów.

Efekt ten utrzymywał się do 30. (ostatniego) dnia badania. Co ciekawe, wykazano, że przy przyjęciu 20 g orzechów owe zmiany były bardziej wyraźne niż przy 50 g, co wskazuje, że spożycie takiej ilości (20 g, czyli zaledwie kilka orzechów) wydaje się być wystarczające do poprawy profilu lipidowego.

Ważne

Orzechy brazylijskie mogą spowodować alergię!

Orzechy brazylijskie mogą spowodować objawy alergii pokarmowej po ich spożyciu, takie jak zaburzenia żołądkowo-jelitowe (nudności, wymioty, biegunka oraz bóle brzucha) lub zmiany skórne (różnego rodzaju wysypki) czy katar, któremu towarzyszy obrzęk i uczucie szczypania w obrębie warg, jamy ustnej i gardła.

Orzechy brazylijskie wspomagają pracę mózgu

Orzechy brazylijskie, zaraz po orzechach włoskich, są najbogatszym źródłem kwasów tłuszczowych wielonienasyconych. Tłuszcze wielonienasycone dzielą się na dwie rodziny: omega-6 i omega-3.

Szczególnie ważne w diecie są kwasy omega-3, ponieważ odgrywają ważną rolę w utrzymywaniu prawidłowej pracy mózgu i oczu oraz korzystnie oddziaływają na serce i układ krążenia. Wykazano również, że kwasy te hamują namnażanie się komórek nowotworowych.

Orzechy brazylijskie a odchudzanie. Ile kalorii mają orzeszki Para?

Orzechy brazylijskie, podobnie jak inne orzechy, są bardzo kaloryczne. 100 g dostarcza aż 659 kcal. Jeden orzech brazylijski, który waży około 4 g, dostarcza więc około 26 kcal.

Jednak nie należy ich całkowicie wykluczać z diety odchudzającej, ponieważ, jak przekonują naukowcy, tłuszcz zawarty w orzechach uruchamia w organizmie procesy przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej.

W związku z tym orzechy brazylijskie mogą wspomóc odchudzanie, ale tylko pod warunkiem, że nie przesadzimy z ich ilością.

CZYTAJ TAKŻE>>>Orzechy pomocne w zrzuceniu zbędnych kilogramów<<<

Warto wiedzieć

Orzechy brazylijskie kumulują bar i rad

Orzeszki brazylijskie mają zdolność kumulowania baru i radu - dwóch silnie promieniotwórczych pierwiastków. Na szczęście nie w takiej ilości, która mogłaby zaszkodzić zdrowiu.

Olej z orzechów brazylijskich - zastosowanie w kosmetyce

Olej z orzechów brazylijskich zawiera kwasy tłuszczowe oraz witaminę E, czyli witaminę młodości. Jest on polecany do pielęgnacji skóry suchej, wrażliwej, starzejącej się, ponieważ nawilża, odżywia, odmładza i poprawia koloryt skóry. Sprawdzi się także w przypadku suchych, matowych włosów i łamliwych paznokci.

Orzechy brazylijskie - zastosowanie w kuchni

Świeże, wyłuskane orzechy można jeść surowe lub dodać do sałatek owocowych czy deski serów. Sparzone i posiekane mogą być użyte do wypieku ciast, keksów oraz przyrządzania farszy.

Poza tym na ich bazie wytwarza się słodkie masło. Warto wiedzieć, że orzechy brazylijskie dobrze komponują się z pikantnymi przyprawami.

Bibliografia:

Zdrojewicz Z., Starostecka E., Królikowska N., Kuźnicki P., Wpływ składników zawartych w orzechach na organizm człowieka, "Medycyna Rodzinna" 2015, nr 3

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 12/2019 "Zdrowia" wszystko o fizjoterapii, operacja "przez dziurkę", leczenie raka trzustki, kim jest asystent zdrowienia, zielone biuro, antyrakowe menu, idealna koloryzacja. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 12/2019
KOMENTARZE
Marek Marecki
|

Dokładnie

YZ
|

Uwaga proszę nie sugerować się komentarzem poniżej jakoby 100 gram orzechów brazylijskich zawierało 103mg selenu. Już 1 orzech brazylijski zawiera 50mg do nawet 100mg selenu! Nie zaleca się spożywania więcej niż 1 do 2 orzechów brazylijskich dziennie, gdyż selen występuje także w wielu innych produktach jak jajka, ryby, sery, mięso, chleb i tym podobne.

Krzysztof
|

Powinien byc niezwykle wazny w codziennej diecie osob z problemami watroby!!! Dwa kazdego dnia,warto o tym pamietac.

pablo
|

"Według danych National Food Institute - Technical University of Denmark (DTU) w 100 g orzechów brazylijskich znajduje się aż 103 µg tego pierwiastka. Tymczasem dzienne zapotrzebowanie na selen wynosi 55 µg."
Warto czytać ze zrozumieniem albo jeść zdecydowanie częściej wszelkie orzechy

Tk
|

Skoro ma najwięcej selenu, to dlaczego nie podano ile? Tyle bezmyślności na tym PZ.