Olej lniany: właściwości i zawartość kwasów omega-3 i omega-6 w oleju lnianym

2014-09-17 10:24 Iza Radecka - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Olej lniany wygładza skórę i opóźnia powstawanie zmarszczek. Chroni serce i zapobiega nowotworom. Poprawia pracę mózgu i działa antydepresyjnie. Len jest znany od tysiącleci, ale dziś robi niezwykłą karierę. Jakie zalety jeszcze ma olej lniany?

Olej lniany wyciskany jest z nasion lnu. Len - ta kwitnąca na niebiesko, niepozorna roślina jest dla człowieka naprawdę bezcenna. Już przed tysiącami lat z jej mocnych włókien tkano płótno. Potem nauczono się wykorzystywać wyciskany z nasion olej lniany. Używano go w kosmetyce, medycynie ludowej i... przemyśle maszynowym. Ale złoty wiek lnu mamy właśnie teraz.

Badania naukowe ostatnich lat dostarczyły niezbitych dowodów na to, że roślina ta zawiera unikalne składniki, niezwykle cenne dla zdrowia człowieka.

Olej lniany: źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych

Olej lniany (Oleum lini) to bogate źródło niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Stanowią one materiał budulcowy błon komórkowych, pełnią funkcję hormonów i międzykomórkowych informatorów.

Mają także właściwości lecznicze, m.in. obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają chorobom serca i naczyń krwionośnych, korzystnie wpływają na system odpornościowy i układ nerwowy, działają przeciwzapalnie.

Ale na tym nie koniec. NNKT wspomagają przemianę materii, uszczelniają barierę naskórka, przyczyniając się do jej lepszego nawilżenia i natłuszczenia.

Przeczytaj także >> Inne właściwości oleju lnianego<<

Ważne

Olej lniany przechowuj w zaciemnionym pomieszczeniu

W łyżce nierafinowanego oleju lnianego tłoczonego na zimno, aż połowę składu stanowi kwas tłuszczowy z rodziny omega-3! Jest również sporo kwasów omega-6. Wszystkie kwasy tłuszczowe wielonienasycone ulegają pod wpływem światła, powietrza i wysokiej temperatury bardzo szybkiemu procesowi utleniania. Dlatego olej lniany musi być przechowywany w warunkach chłodniczych, bez dostępu światła i powietrza.

Przeczytaj także >>Dawkowanie oleju lnianego<<

Olej lniany - dieta dr Budwig opiera się na oleju lnianym

Johanna Budwig - siedmiokrotnie nominowana do Nagrody Nobla niemiecka biochemiczka - wiele lat poświęciła na badania nad olejem lnianym. Opracowana przez nią dieta pomaga w leczeniu m.in. miażdżycy, alergii, dermatoz, nowotworów, depresji, choroby Alzheimera.

Podstawowym tłuszczem w diecie dr Budwig jest olej lniany tłoczony na zimno i nieoczyszczony. Zabronione jest używanie jakichkolwiek innych olejów, margaryn, majonezów. Wyeliminować trzeba też potrawy smażone, tłusty nabiał, mięsa.

Potrawy nie powinny być przyrządzane z produktów konserwowanych sztucznie, z dodatkami chemicznymi (np. benzoesanem sodu).

Olej lniany zjadać należy codziennie w postaci zrobionej w domu pasty. Wykonuje się ją, miksując przez 5 minut olej lniany i chudy biały twarożek w proporcjach 5-6 łyżek oleju na 12,5 dag sera. Można ją doprawiać do smaku np. ziołami, solą, czosnkiem, papryką, pieprzem.

Zapobiegawczo wystarczą 2 łyżki stołowe pasty dziennie, w lekkich schorzeniach 2-4, a w ciężkich przypadkach 6 łyżek. Wskazane jest także zjadanie zmielonego siemienia lnianego.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
bobek
|

nie ma to jak łyżka całego ziarna, na surowo, do pogryzienia.
tak wiem zawiera niewielkie ilości substancji która przekształca się w cyjanowodór.
ale mi taka forma najbardziej smakuje :)

adam
|

ale głupoty tu piszą, jest tylko 4 odmiany lnu których olej zawiera ponad 50% omega3 reszta ma sladowe ilości na poziomie 2%, po drugie len włóknisty czyli przeznaczony na włókno , nie jest przeznaczony na olej, to samo dotyczy siemienia - trzeba wiedzieć jaka odmiana a nie dowolnie kupować w markecie, to samo dotyczy oleju lnianego, kupowany w sklepie ma bardzo mało omega3, bo robiony jest metodą przemysłową i trzymany na półce a nie w lodówce, dlatego tylko olej z odpowiedniej odmiany tłoczony na zimno kupiony w dniu tłoczenia i trzymany w lodówce do 2tyg ma jakąkolwiek wartośc, RESZTA TO BAJKI

Wojtek
|

Lidio,
radzę ci zamiast drogiego oleju lnianego stosować siemię lniane. Masz wówczas 2 w 1, bo przecież olej jest wyciskany z ziarenek. Najlepiej spożywać nie mieląc, tylko w całości. Działa rewelacyjnie, wyrównuje trawienie w sposób idealny, dostarczając jednocześnie organizmowi mnóstwa bardzo cennych składników, w niezwykle niskiej cenie :). Ponieważ kobiety mają zazwyczaj większe problemy gastryczne, będziesz musiała zapewne jeść go więcej, niż przeciętnie. dodaj do tego więcej ruchu, chociażby energicznych spacerów (popularne 10000 kroków dziennie) i sytuacja powinna się poprawić.
Gdyby i to nie pomogło, to możesz kupić w sklepach z biożywnością zestaw ziarenek babki jajowatej i lancetowatej. Jest droższa (ok. 12 zł), ale działa jeszcze mocniej. A do tego wszystkiego doszedłem przez przypadek, bo zacząłem jeść chleb z siemieniem l. Zauważyłem wówczas zmianę na lepsze i moje podejrzenie padło na siemię i było słuszne :)!!! pozdrawiam i życzę powodzenia Wojtek

Lidia
|

Niestety mi olej lniany na zaparcia jakoś nie chce pomóc. Ale i tak go stosuje głownie dla tego, że posiada kwasy omega-3 i omega-6.

kasia
|

Olej lniany jest świetny, rzeczywiście pomaga na wszystko, jest też idealny jako dodatek do różnych potraw, nie jest aż taki drogi ja kupiłam całkiem tanio na http://www.asyk.eu/sklep-zy... - nieoczyszczony, pochodzi z Bieszczad.

Kelly
|

Honorata dobrze pisze. A dodatkowo po co faszerować się dodatkowymi składnikami nic nie wnoszącymi do pożywienia. Składniki otoczki to pewnie żelatyna wieprzowa albo inny badziew. Ja wolę kupić normalny, naturalny olej tłoczony na zimno.

Honorata
|

Oleju lnianego wg zaleceń powinno się spożywać ok 40 ml dziennie. Czyli należałoby zjeść ok. 20 kapsułek dziennie, żeby dostarczyć właściwą ilość kwasów omega-3. To się kompletnie nie opłaca. Ja kupuję olej lniany i normalnie go piję łyżką albo dodaję do posiłku.

helcia2
|

od jakiegoś czasu kupuję olej lniany Gal w kapsułach, nie utlenia się jak olej w butelce. Z działania jestem bardzo zadowolona, stosuję w kuchni jak i jako kosmetyk.

kate
|

Olej lniany jest wspaniały, zarówno w smaku i jak i działaniu. Ja również kupuję olej tylko w sklepach ze zdrową żywnością, ponieważ w zwykłych sklepach bardzo często występują oleje niskolinolenowe, a należy pić te wysokolinolenowe.

Hanna
|

Olej lniany jest w kuchni niezastąpiony, dzięki nie mu nie martwię się, że spożywam za mało ryb, uzupełnia dietę w nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3. Obniża poziom złego cholesterolu we krwi.