Olej lniany - jakie ma właściwości?

Olej lniany wyciskany jest z nasion lnu. Jest dobrym źródłem kwasów omega-3 i omega-6. Dzięki właściwościom leczniczym, olej lniany znalazł swoje zastosowanie na wiele dolegliwości. Oprócz tego doceniony został w kosmetyce - jako olejek na twarz lub do włosów. Jakie właściwości ma olej lniany oraz w jaki sposób go spożywać?

Spis treści

  1. Właściwości lecznicze oleju lnianego
  2. Wartości odżywcze oleju lnianego
  3. Jak stosować olej lniany?
  4. Olej lniany na twarz i włosy
  5. Jak pić olej lniany - rano czy wieczorem?

Olej lniany tłoczy się na zimno z nasion lnu, czyli z siemienia lnianego. Najważniejszą ich zaletę stanowi zawartość ok. 45% tłuszczu, w skład którego wchodzą przede wszystkim nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 oraz omega-6. Z pomocą kwasów jednonienasyconych w naszym ciele dochodzi do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu LDL, przy jednoczesnym zwiększeniu wskaźnika „dobrego” cholesterolu HDL. Zmiana powyższych proporcji istotnie ogranicza ryzyko chorób związanych z układem krążenia.

Właściwości lecznicze oleju lnianego

Niezwykłe bogactwo dobroczynnych substancji zawartych w oleju lnianym sprawia, że poza swoim tradycyjnym przeznaczeniem kulinarnym, jest on preparatem o niezwykle szerokim zastosowaniu zdrowotnym:

  • wspomaga profilaktykę oraz leczenie chorób układu krążenia (w tym nadciśnienia),
  • wspomaga działanie układu nerwowego i poprawia funkcję zapamiętywania,
  • pomaga przy chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy,
  • działa wspomagająco przy przewlekłych stanach zapalnych jelit,
  • wzmacnia i regeneruje błony śluzowe na całej długości przewodu pokarmowego,
  • obniża poziom "złego cholesterolu",
  • dzięki właściwościom antyoksydacyjnym stosowany jest w profilaktyce nowotworowej,
  • jest też skutecznym środkiem w łagodzeniu skutków chronicznych zaparć.

Wartości odżywcze oleju lnianego

Olej lniany jest bogaty w wielonienasycone kwasy tłuszczowe

Bogata zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych w oleju lnianym ma niebagatelne znaczenie. Nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytworzyć, przez co muszą być dostarczone wraz z pożywieniem. Są one niezbędne do prawidłowego transportu lipidów we krwi, a zwłaszcza cholesterolu. Obniżają jednocześnie jego ogólny poziom.

Szczególnie pozytywnie na metabolizm cholesterolu HDL wpływają kwasy z rodziny omega-3. Powodują wzrost poziomu jego podtypu HDL2, uznawanego przez badaczy za największego sojusznika w walce z miażdżycą.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są także głównym budulcem błon wszystkich komórek naszego ciała, a ponadto biorą udział w stymulowaniu licznych procesów życiowych. Służą do syntezy substancji biologicznie czynnych regulujących: 

Nienasycone kwasy tłuszczowe mają również duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania:

Ich niedobór może skutkować upośledzeniem czynności wielu organów wewnętrznych oraz zwiększoną podatnością na infekcje i zmiany skórne takie jak: łuszczenie się, odbarwienia czy nadmierne wysuszenie.

Brak odpowiedniej ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych może prowadzić do bezpłodności.

Ważne

W 100 g oleju tłoczonego z siemienia lnianego znajduje się około 70 g wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, a także kwasy jednonienasycone oraz witamina E.

Olej lniany zawiera witaminę E

W oleju lnianym znajdziemy szczególnie dużo witaminy E, zwanej popularnie witaminą młodości. Zbawienne skutki jej działania na skórę i ogólną urodę są powszechnie znane.

Niewielu z nas zdaje sobie jednak sprawę z tego, iż witamina E:

  • znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia,
  • ogranicza odkładanie się blaszek miażdżycowych
  • oraz powoduje spadek poziomu cholesterolu we krwi.

Badania prowadzone przez 8 lat w Stanach Zjednoczonych, na grupie ponad 120 tys. zdrowych osób, wykazały, że przyjmowanie zwiększonej dawki witaminy E przez co najmniej 2 lata przynosi efekt w postaci zmniejszenia ryzyka zapadnięcia na choroby wieńcowe aż o 40%.

Jak stosować olej lniany?

Olej lniany swoje zastosowanie znalazł przede wszystkim w kuchni. Można go spożywać w postaci dodatku do dań, surówek i sałatek. Olej lniany można również przyjmować bezpośrednio na surowo.

Nie zaleca się natomiast wykorzystywania oleju lnianego do smażenia i poddawania obróbce cieplnej, gdyż traci on wtedy swoje właściwości.

Olej lniany na twarz i włosy

Olej lniany może być stosowany także zewnętrznie w chorobach skóry i przy wypadaniu włosów.

Przyspiesza regenerację naskórka i skóry właściwej, dlatego przydaje się podczas leczenia odleżyn, owrzodzeń i czyraków. Olej lniany poprawia też ogólną kondycję organizmu oraz samopoczucie.

Dowiedz się więcej: Olej lniany na włosy i skórę. Kosmetyczne zastosowanie oleju lnianego

Jak pić olej lniany - rano czy wieczorem?

Zamiast dodawać olej lniany do dań, można go również pić samodzielnie. Zalecana dzienna dawka oleju lnianego wynosi ok. 30 ml dziennie, czyli 2 łyżki stołowe. 

Olej lniany zaleca się pić rano, najlepiej na czczo. 

Należy przechowywać go w ciemnych butelkach (najlepiej w zaciemnionym pomieszczeniu lub lodówce), gdyż olej lniany pod wpływem światła i wysokiej temperatury ulega rozkładowi.

Czytaj też:

Nasionka dobre dla zdrowia

Ważne

Z uwagi na szczególne właściwości oleju lnianego, nie należy go stosować do smażenia. Używany na zimno, stanowi idealny dodatek do sałatek, sosów, gotowanych jarzyn i innych potraw. Jest znakomitym rozwiązaniem dla osób odchudzających się i dbających o sylwetkę, ponieważ usprawnia procesy spalania tkanki tłuszczowej i zapobiega jej odkładaniu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.