Nerkowce (orzechy nerkowca) – właściwości i wartości odżywcze

2019-02-18 8:46

Nerkowce (orzechy nerkowca) mają wiele wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Te odznaczające się delikatnym, słodkim smakiem orzechy mogą zapobiec rozwojowi cukrzycy typu 2, co zostało udowodnione naukowo. Poza tym garść orzechów nerkowca dziennie pomoże pozbyć się zbędnych kilogramów. Sprawdź, jakie jeszcze działanie mają nerkowce.

Jedz orzechy na zdrowie!

Nerkowce to owoce nerkowca zachodniego (znanego także jako nanercz zachodni - Anacardium occidentale L.) - gatunku drzewa z rodziny nanerczowatych, który jest bliskim krewnym mango (mango również należy do rodziny nanerczowatych). Nerkowce pochodzą z obszarów tropikalnych Ameryki Południowej (głównie z Brazylii). Te, przypominające kształtem nerkę orzechy (stąd ich nazwa), są uprawiane również w Indiach, Wietnamie oraz Afryce Środkowej. Odmiana brazylijska ma większy rozmiar i charakteryzuje się słodkim smakiem, natomiast te pochodzące z upraw indyjskich są mniejsze, bardziej chrupkie, ale mniej słodkie.

Orzechy nerkowca mogą chronić przed rozwojem cukrzycy typu 2

Przekonują nas o tym naukowcy z Uniwersytetu w Montrealu (Kanada) oraz Uniwersytetu w Jaunde (Kamerun), których wyniki opublikowano w piśmie "Molecular Nutrition & Food Research". Z ich badań wynika, że wyciąg z orzechów nerkowca stymuluje proces wchłaniania glukozy przez komórki mięśni, a co za tym idzie - poprawia się wrażliwość tkanek na insulinę. Naukowcy przebadali także ekstrakty z innych części rośliny, jednak okazało się, że nie dają taki dobrego efektu.

Nerkowce mogą włączyć do diety również diabetycy, gdyż indeks glikemiczny tych bakalii jest niski i wynosi 15.

To ci się przyda

Wartości odżywcze nerkowców (w 100 g)Wartość energetyczna - 533 kcalBiałko ogółem - 18,22 gTłuszcz - 43,85 gWęglowodany - 30.19 g (w tym cukry proste 5,91)Błonnik - 3,3 gWitaminyWitamina C – 0,5 mgTiamina – 0,423 mgRyboflawina – 0,058 mgNiacyna - 1,062 mgWitamina B6 - 0,417 mgKwas foliowy -  25 µgWitamina E – 0,90 mgWitamina K - 34,1 µgMinerałyWapń – 37 mgŻelazo - 6,68 mg Magnez - 292 mgFosfor - 593 mg Potas - 660 mgSód – 12 mg Cynk - 5,78 mg

Kwasy tłuszczowe

nasycone - 7,783 gjednonienasycone - 23,797 gwielonienasycone - 7,845 g

Źródło danych: USDA National Nutrient Database

Orzechy nerkowca zapobiegną nadciśnieniu i chorobom serca

Orzechy nerkowca wspierają pracę układu sercowo-naczyniowego, m.in. dzięki zawartości niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które zapobiegają podnoszeniu się poziomu cholesterolu i trójglicerydów, a także dbają o kondycje naczyń krwionośnych. Poza tym nerkowce to skarbnica potasu (660 mg/100 g), który obniża ciśnienie tętnicze i sprawia, że serce bije regularnie. Można w nich znaleźć także magnez (292 mg/100 g), który rozszerza tętnice i chroni przed zawałem. Poza tym nerkowce zawierają witaminę K (34,1 µg/100 g), która bierze udział w utrzymaniu prawidłowego stężenia czynników krzepnięcia.

Warto wiedzieć, że nerkowce (podobnie jak inne orzechy) są rekomendowane w diecie DASH, czyli diecie zapobiegającej nadciśnieniu.

Orzechy nerkowca dla nerwowych

Orzechy nerkowca wspierają funkcjonowanie układu nerwowego, gdyż są źródłem witamin z grupy B, a zwłaszcza niacyny (1,062 mg/100 g), które koją nerwy, dodają energii, a także poprawiają koncentrację oraz pamięć. Swoje uspokajacie właściwości nerkowce zawdzięczają także zawartości potasu oraz magnezu.

SPRAWDŹ >> DIETA, która poprawia HUMOR i daje poczucie SZCZĘŚCIA

Ważne

Uważaj na spleśniałe nerkowce

Uważaj na nerkowce, które mają pleśniowy, zatęchły smak. W takich orzechach mogą się znajdować pleśnie zwane aflatoksynami, będące przyczyną poważnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego.

>> Uwaga na PLEŚŃ w orzechach

Lepiej kupować nerkowce w paczkach, a nie te sprzedawane luzem, na wagę. Te w paczkach są chronione przed powietrzem, światłem i wilgocią, dzięki czemu spowalnia się szkodliwy dla nich proces utleniania.

Orzechy nerkowca a odchudzanie. Ile kalorii mają nerkowce?

Nerkowce są jednymi z mniej kalorycznych orzechów - 100 g dostarcza 553 kcal. To wciąż sporo, jednak mimo to mogą być składnikiem diety odchudzającej. Naukowcy, których wyniki badań zostały opublikowane w "American Journal of Clinical Nutrition", przekonują, że wystarczy garść orzechów dziennie (także nerkowców), aby zminimalizować uczucie głodu i warstwę tłuszczu w okolicach brzucha. Orzechy podnoszą poziom serotoniny w organizmie, która zarówno zmniejsza apetyt, jak i znacząco poprawia nastrój. Poza tym orzechy nerkowca zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, które sprzyjają utracie wagi.

Warto wiedzieć, że nerkowce znajdują się w jadłospisie diety dr. Ornisha. Jest to wysokowęglowodanowa dieta oparta na produktach roślinnych, dzięki której można stracić 5 kg w ciągu miesiąca. Nerkowce znajdują się w drugiej grupie produktów spożywczych (wg podziału dr. Ornisha ), które można jeść w czasie diety - zdrowych produktów roślinnych, ale zawierających więcej tłuszczów.

Orzechy nerkowca na zdrowe włosy i paznokcie

Orzechy nerkowca zawierają selen oraz cynk, które pozwalają zachować piękne włosy oraz paznokcie. Ze względu na zawartość tego ostatniego pierwiastka, nerkowce są polecane osobom, które zmagają się ze słabymi i przetłuszczającymi się włosami. Cynk pochłaniania bowiem sebum i przeciwdziałanie wypadaniu włosów.

To ci się przyda

Orzechy nerkowca – zastosowanie w kuchni

Orzechy nerkowca można jeść prażone, solone, a także oblane czekoladą. Jednak najlepiej smakują surowe, gdyż są zdrowsze, a do tego odznaczają się oryginalnym, delikatnym, lekko słodkim smakiem. To dlatego uważane są za jedne z najsmaczniejszych orzechów świata.

Nerkowce, ze względu na swój słodki smak, są znakomitą bazą do deserów. Mogą stanowić także dodatek do sałatek. W kuchni indyjskiej dodaje się je w całości do różnych rodzajów curry.

Z nerkowców można zrobić też masło orzechowe - jest dużo zdrowsze niż masło z orzechów arachidowych, ponieważ ma korzystniejszy stosunek kwasów omega-3 do omega-6 i odznacza się dużą zawartością żelaza, magnezu oraz cynku.

W kuchni wykorzystuje się nie tylko orzechy nanercza zachodniego, lecz też jabłko nanerczowe, z którego wyrabia się wino, soki, dżemy i marmolady. Warto wiedzieć, że jego miąższ zawiera duże ilości witaminy C i B2.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.