Nasiona konopi (siemię konopne) i olej konopny: właściwości i zastosowanie

2019-07-25 11:05 Marzena Masna, dietetyk

Nasiona konopi (siemię konopne) są nazywane superskładnikiem diety ze względu na idealną proporcję kwasów omega-6 do omega-3 oraz zawartość 10 aminokwasów, co sprawia, że są doskonałym źródłem białka. Oprócz tego nasiona konopi to bogactwo witamin i składników mineralnych. Sprawdź, dlaczego warto włączyć nasiona konopi do diety.

Nasiona konopi coraz częściej można spotkać na półkach sklepowych w dziale biożywności. Ze względu na to, że posiadają kilka unikalnych cech wpływających korzystnie na organizm, są nazywane superżywnością. Nasiona konopne między innymi poprawiają profil lipidowy krwi i tym samym zmniejszają ryzyko miażdżycy, zawału serca oraz udaru. Poprawiają też wygląd skóry, włosów i paznokci, regulują trawienie wpływając na poprawę funkcjonowania układu pokarmowego.

Nasiona konopi siewnych a marihuana

Nasiona konopi najczęściej kojarzą się z nasionami kupowanymi w celu nielegalnej hodowli marihuany. Nasiona konopne, które można kupić w sklepach, nie są nasionami marihuany. Wyróżnia się bowiem dwa rodzaje konopi: konopie siewne (Cannabis sativa), czyli konopie przemysłowe, które mogą być uprawiane w krajach Unii Europejskiej, i konopie indyjskie (Cannabis indica), czyli marihuanę. Nasiona konopi siewnych znajdują zastosowanie w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.

Nasiona konopi: skład i właściwości

Nasiona konopi siewnych wyróżnia idealny dla człowieka stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 (3:1), których organizm nie potrafi syntetyzować, dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Stosunek ten jest bardzo ważny, ponieważ kwasy omega-6 mają działanie prozapalne, zaś omega-3 przeciwzapalne - zbyt duża ilość kwasów omega-6 w stosunku do omega-3 zwiększa skłonność do powstawania stanów zapalnych w organizmie, co sprzyja m.in. zapaleniu stawów, cukrzycy, nadciśnieniu tętniczemu. Większość Polaków spożywa za dużo kwasów omega-6 w stosunku do omega-3, dlatego nasiona konopi są produktem, o który warto wzbogacić swoją dietę.

Kwasy tłuszczowe spożywane w odpowiednich proporcjach zmniejszają ryzyko zawału serca, powstawania zakrzepów, zaburzeń rytmu serca, obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz obniżają ciśnienie krwi. Ponadto kwasy tłuszczowe zmniejszają stany zapalne stawów, poprawiają wygląd skóry przez zwiększenie jej elastyczności, są pomocne w leczeniu chorób skórnych (egzema, łuszczyca). Poprawiają wydolność umysłową i zmniejszają stany zapalne układu pokarmowego.

Nasiona konopi siewnej są dobrym źródłem witaminy E, żelaza, wapnia, cynku, fosforu, magnezu. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, chroni między innymi kwasy tłuszczowe omega-3 przed utlenianiem, tym samym zachowując ich prozdrowotne właściwości. Wpływa też na elastyczność naczyń krwionośnych, poprawia krążenie krwi, obniża ryzyko wystąpienia miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Cynk zaś zapewnia prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz zdrowy wygląd skóry, włosów i paznokci.

Oprócz tego nasiona konopi to źródło wysokiej jakości białka. Białko zawarte w nasionach konopi jest porównywalne do białek zwierzęcych, przy czym nie dostarcza cholesterolu i kwasów tłuszczowych nasyconych. Jest lepiej przyswajalne niż białka z soi oraz nie zawiera związków wzdymających.

Nasiona konopi charakteryzują się również wysoką zawartością błonnika pokarmowego, który poprawia pracę układu pokarmowego, sprzyja redukcji masy ciała, obniża stężenie cholesterolu i triglicerydów we krwi oraz normalizuje zaburzenia gospodarki węglowodanowej.

Nasiona konopi: w jakiej formie spożywać?

Nasiona konopi są dostępne w formie ziaren łuskanych i niełuskanych oraz nasion mielonych. Nasiona niełuskane zawierają znacznie większą ilość błonnika pokarmowego i węglowodanów w porównaniu do łuskanych, zaś nasiona łuskane cechuje znacznie większa zawartość białka i tłuszczów w porównaniu do niełuskanych. Nasiona konopi stanowią cenny dodatek do potraw. Można ich używać jako dodatek do pieczywa własnej produkcji, produktów mącznych, sałatek, koktajli owocowych, płatków śniadaniowych, musli lub traktować jako przekąskę.

To ci się przyda

Wartość odżywcza łuskanych nasion konopi (100 g):

Wartość energetyczna: 580 kcal

Białko: 37 g

Tłuszcze: 45 g

Węglowodany: 7 g

Błonnik pokarmowy: 3 g

Żelazo: 9,6 mg

Cynk: 11,5 mg

Magnez: 640 mg

 

Wartość odżywcza niełuskanych nasion konopi (100 g):

Wartość energetyczna: 463 kcal

Białko: 30  g

Tłuszcze: 27,9  g

Węglowodany: 31,3  g

Błonnik pokarmowy: 22,7 g

Żelazo: 13,1 mg

Cynk: 6 mg

Magnez: 390 mg

Wapń: 130 mg

Fosfor: 1100 mg

Witamina E: 1,8 mg

 

Ile kosztują nasiona konopi?

Nasiona konopi niełuskane są nieco tańsze niż ziarna łuskane. Za opakowanie 250 g nasion niełuskanych zapłacimy od 12,50 zł do 32 zł, zaś cena nasion łuskanych mieści się w granicach od 23 do 45 zł za 250 g.

Warto wiedzieć

Olej konopny

Z nasion konopi siewnej otrzymuje się w procesie tłoczenia olej konopny o ciemnym zabarwieniu i charakterystycznym orzechowym zapachu. Olej konopny stosowany jest zarówno w kuchni, jak i w kosmetologii (składnik kremów, olejków do masażu, balsamów i płynów do kąpieli).

Olej, podobnie jak nasiona konopi, zawiera cenne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-3 oraz optymalny stosunek tych kwasów (3:1). Prócz tego olej konopny to skarbnica witamin A, E oraz składników mineralnych: magnezu, wapnia i cynku. Zmniejsza ryzyko zawałów i udarów, przyspiesza regenerację błon śluzowych, jest polecany w łuszczycy i atopowym zapaleniu skóry, nadciśnieniu.

Olej konopny stosuj na zimno (pod wpływem temperatury kwasy tłuszczowe ulegają utlenieniu) jako dodatek do sałatek, kasz czy chleba.

Producenci ekstraktów z konopi walczą o ich zatwierdzenie przez UE

W Polsce i Unii Europejskiej bez żadnych obostrzeń można wprowadzać do obrotu produkty pochodzące z nasion konopi siewnych i ich pochodne, takie jak mąka i olej z nasion. Problemem są natomiast inne części rośliny, tzn. liście, kwiaty, łodygi i ekstrakty z konopi siewnych.

Źródło: Biznes.newseria.pl

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 10/2019 "Zdrowia" kreatywne podejście do seksu, podstępna borelioza, nowe terapie nowotworów, komu grozi cyberchondria, leki szkodzące urodzie, probiotyki w kiszonkach. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 10/2019
KOMENTARZE
mariola
|

Olej ma korzystny wpływ na stan oraz funkcję mięśni i stawów, wspiera system immunologiczny i optymalizuje jego reakcje. Pomaga regulować metabolizm glukozy u osób chorych na cukrzycę i wiele innych zalet. Ja korzystam jedynie z jego fantastycznego wpływu na moje włosy. Teraz już geste, lśniące i zdrowe.

On
|

Do Dżo - dane można znaleźć na przykład na stronie medyczne-konopie.pl. W blogu znajdziesz kilka interesujących artykułów o medycznej marihuanie. Po 4 marca 2016, kiedy to minister zdrowia wydaje zgody na refundację produktów zawierających kannabinoidy, czyli np. CBD temat bardzo na czasie. Pozdrawiam

Alicja
|

Olej konopny z pierwszego tłoczenia można kupić w marketach na stoiskach ze zdrową żywnością, aptekach, sklepach zielarskich. Płaciłam za 250 ml około 24-27 zł. W jednym ze sklepów zielarskich za taki sam olej chcieli ode mnie 70 zł. Poszłam do marketu i zapłaciłam 25 zł.

Robi
|

Olej kupiłem tydzień temu na jarmarku w Lesku

lena
|

nasiona konopi nieluskane mozna kupic w krakowie na starym kleparzu, na wage, 9 zl za 1 kg - tanio, pyszne i zdrowe!

AAron
|

Nigdzie nie mogę znaleźć informacji.

gaga
|

olej i nasiona mozna kupic w Niemczech w sklepach z eco-zywnoscia

Dżo
|

Skąd pochodzą dane dotyczące wartości odżywczych różnych postaci nasion konopnych?

daneczkaa
|

gdzie mozna kupic i nasiona i olej

Ania
|

O co chodzi z tą zielarnią z Lublina - są wszędze?