Miód rzepakowy - wartości odżywcze. Jak stosować miód rzepakowy?

2019-05-06 16:19 Katarzyna Terentiew

Miód rzepakowy wyróżnia się na tle innych miodów. Bywa biały, kremowany, ma łagodny smak, a przy tym miód rzepakowy jest najsłodszy ze wszystkich miodów. Jego cena jest stosunkowo niska. To cię nie zachęca? Dowiedz się, dlaczego jeszcze warto jeść miód rzepakowy.

Spis treści

  1. Miód rzepakowy - jak stosować
  2. Miód rzepakowy - wartości odżywcze, kalorie
  3. Miód rzepakowy - cena
  4. Miód rzepakowy - dlaczego jest biały
  5. Miód rzepakowy - smak
  6. Miód rzepakowy - skład
  7. Miód rzepakowy – właściwości zdrowotne

Miód rzepakowy charakteryzuje się jasnym kolorem, zdarza się nawet biały. Najszybciej ulega krystalizacji i zawiera nawet 80% cukrów. Miód rzepakowy jest łatwo przyswajalny. Polecany jest osobom z nadciśnieniem, z problemami układu trawiennego. Dzięki właściwościom regeneracyjnym doskonale wpływa na rekonwalescentów i osoby obciążone wysiłkiem psycho-fizycznym.

Miód rzepakowy - jak stosować

Bez względu na to, w jakim celu stosujemy miód, warto spożywać go regularnie. Jedna herbata z miodem raz na kilka tygodni z pewnością nie da żadnego rezultatu. Należy jeść miód kilka razy w tygodniu, niektórzy zalecają go codziennie.

Miód rzepakowy można także stosować zewnetrznie. Wykazuje on właściwości regeneracyjne dla poparzonej skóry, ułatwia gojenie się ran.

Miód rzepakowy - wartości odżywcze, kalorie

w 100 g w 5 g (1 łyżeczka)
Wartość energetyczna 340 kcal 17 kcal
Białko 0,3 g 0,01 g
Węglowodany 80 g 4 g
glukoza 47 g 2,04 g
fruktoza 37,6 1,88 g
Tłuszcz 0 g 0 g

Indeks glikemiczny miodu rzepakowego jest wysoki - wynosi 64.

Miód rzepakowy - cena

Miód rzepakowy jest w Polsce bardzo popularny. Ta popularność wpływa pozytywnie na jego cenę. Cena nie jest wysoka - litrowy słoik miodu to koszt od 25 do 30 zł. Dlaczego? Polska jest potentatem w produkcji miodów, w szczególności rzepakowego.

Powodem są liczne uprawy rzepaku (ponad 800 hektarów upraw). Z jednego hektara rzepaku można uzyskać od 80 do 300 kilogramów miodu (najczęściej 150-200 kg) i 100-150 kg pyłku. Wydajność miodowa rzepaku jest jednym słowem – imponująca. Pszczoły z niej chętnie korzystają.

Kiedy najlepiej zaopatrywać się w miód rzepakowy? Najlepiej w maju-czerwcu, gdy odbywa się miodobranie tej odmiany miodu. Miód rzepakowy jest więc jednym z pierwszych wiosennych miodów.

Rzepak to roślina miododajna
Miód rzepakowy

Autor: Getty Images

Miód rzepakowy pozyskuje się z nektaru rzepaku. Rzepak to roślina oleista (olej rzepakowy) oraz miododajna. Wysiany jesienią (ozimy) zakwita na początku maja pięknymi, żółtymi kwiatami, wydzielającymi intensywny, charakterystyczny zapach. Rzepak wysiewany wiosną (jary) zakwita w czerwcu i lipcu. Pszczoły mogą zatem zbierać nektar rzepakowy dwukrotnie.

Miód rzepakowy - dlaczego jest biały?

Gdy miód rzepakowy jest płynny, ma jasny słomkowy kolor, czasem z odcieniem zielonkawym. Gdy się skrystalizuje jest zwykle kremowy lub całkiem biały (często porównywany do barwy smalcu). Wiele osób obawia się, że z takim białym miodem jest coś nie tak – w rzeczywistości jest on jak najbardziej wartościowy.

Krystalizuje się bardzo szybko, czasem nawet w pszczelich plastrach, jak wiele innych jasnych miodów. Wpływa na to wysoki stosunek glukozy do fruktozy przy jednoczesnej niskiej zawartości wody. Zazwyczaj w ciągu kilku, kilkunastu dni po zbiorach zaczyna przybierać jednolitą, drobnoziarnistą konsystencję. Miód skrystalizowany może być mazisty, ale często zdarza się, że jest twardy.

Warto wiedzieć

Dużą popularnością cieszy się miód rzepakowy kremowany. Technika jego przygotowywania polega na długotrwałym, mechanicznym mieszaniu świeżo pozyskanej patoki (czyli produktu w stanie płynnym) aż do momentu krystalizacji. To sprawia, że przyjmuje on na wiele miesięcy kremową konsystencję oraz charakterystyczną białawą barwę.

W trakcie procesu kremowania do miodu nie powinno się nic dodawać, dzięki czemu wartości odżywcze miodu rzepakowego są takie same, jak produktu w stanie naturalnym. Zyskuje on za to dodatkowe walory: przede wszystkim nie rozwarstwia się, co minimalizuje ryzyko fermentacji. Łatwiej go również rozsmarować na pieczywie.

Kremowany miód rzepakowy powinien być przechowywany w ciemnym i suchym pomieszczeniu. Najlepsza dla niego temperatura to 20–22°C.

Miód rzepakowy - smak

Smak miodu rzepakowego jest łagodnym z łatwo wyczuwalna nutą kwiatów rzepaku. Smak miodu rzepakowego jest bardzo słodki, niektórzy określaja go nawet jako mdły. Zdaniem innych miód rzepakowy jest jednym z najdelikatniejszych miodów.

Polecamy
jesz co lubisz kulinaria

Autor: Time S.A

Zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i lepszego samopoczucia. Skorzystaj z JeszCoLubisz, innowacyjnego systemu dietetycznego online Poradnika Zdrowie. Wybieraj spośród tysięcy przepisów na zdrowe i smaczne dania z wykorzystaniem dobrodziejstw natury. Ciesz się indywidualnie dobranym menu, stałym kontaktem z dietetykiem i wieloma innymi funkcjonalnościami już dziś!

Miód rzepakowy - skład

Warto zwrócić uwagę na zawartość flawonoidów, garbniki, olejków eterycznych oraz biopierwiastkiów. Miód rzepakowy nie jest co prawda tak bogaty w związki mineralne, jak np. miód spadziowy, jednak zawarte w nim substancje są dobrze przyswajalne.

Ponadto miód rzepakowy zawiera:

  • Bor - pierwiastek rzadko wystepujący w przyrodzie, a niezbędny do zachowania równowagi w organizmie. Wykorzystywany przede wszystkim do budowy tkanki kostnej. Wpływa też na prawidłowe funkcjonowanie tarczycy oraz śledziony odpowiedzialnej za gromadzenie krwi.
  • Witaminy z grupy B
  • Witaminy z grupy K
  • Witaminę C
  • Żelazo. Ogólna przyswajalność żelaza z pożywienia wynosi zaledwie 25%, natomiast z miodu rzepakowego to aż 63%.
  • Kwasy fenolowe
  • Potas
  • Magnez

Spośród wszystkich miodów miód rzepakowy ma najwyższą zawartość glukozy (51%), fruktozy (47%) i aminokwasów.

Miód rzepakowy – właściwości zdrowotne

Spośród wszystkich miodów miód rzepakowy ma najwyższa zawartość glukozy i aminokwasów. A to oznacza, że stanowi doskonałą odżywkę, szczególnie dla organizmu wyczerpanego długotrwałą chorobą. Miód rzepakowy poprawia koncentrację, przyspiesza i wspomaga regenerację po wysiłku fizycznym i umysłowym.

Glukoza jest łatwo przyswajalna przez organizm, nie obciąża wątroby, pobudza i wzmaga jej działanie detoksykacyjne, dzięki czemu można łatwiej pozbyć się szkodliwych produktów przemiany materii.

Miód rzepakowy zawiera też potas i magnez, dzięki czemu warto stosować go w profilaktyce chorób serca i układu krążenia. Regularne spożywanie tej odmiany miodu wzmacnia serce, stabilizuje ciśnienie krwi, a także może w dużym stopniu spowolnić postępujące zmiany miażdżycowe.

W przeciwieństwie do innych miodów, zwłaszcza nawłociowego, gryczanego, lipowego i spadziowego, miód rzepakowy charakteryzuje się dość niską aktywnością antybiotyczną.

Miód rzepakowy wykorzystywany może być również zewnętrznie przy oparzeniach lub chorobach skóry, bo przyspiesza gojenie ran, oczyszcza je i zapobiega zakażeniom.

Niektóre rodzaje miodu wykazują właściwości antybakteryjne, jednak nie dostrzeżono takiego działania w przypadku miodu rzepakowego. Jedynie obecność nadtlenku wodoru, powstającego w wyniku reakcji dwóch enzymów zawartych w miodzie - oksydazy i katalazy - może mieć działanie bakteriobójcze.

Regularne stosowanie miodu rzepakowego poleca się osobom w okresie andro- i menopauzy.

Na właściwości lecznicze miodu rzepakowego wpływa też obecność witamin z grupy B, witaminy C oraz związków karotenoidowych, ma więc korzystny wpływ na skórę.

Miód ten ze względu na zawartość łatwo przyswajalnych przez organizm minerałów, m.in. magnezu, potasu, żelaza i boru, może być wartościowym uzupełnieniem diety osób zmagających się z chorobami wątroby, trzustki, przewodu pokarmowego, wrzodami żołądka czy dwunastnicy. Pomaga ograniczyć zgagę, wzdęcia i mdłości. Miód z rzepaku wykazuje również korzystne działanie na nerki.

Jest również wartościowym remedium na osłabienie i wyczerpanie. Ze względu na łatwą przyswajalność jest wskazany dla osób dbających o wagę. Choć 100 g miodu rzepakowego dostarcza ponad 300 kcal, są one dość szybko spalane przez organizm. Jednak osoby z cukrzycą powinny na ten miód, podobnie jak na inne miody, uważać, ponieważ ma wysoki indeks glikemiczny.

O autorze
Katarzyna Terentiew
Katarzyna Terentiew
Redaktor prowadząca Wformie24.pl. Absolwentka polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Jako redaktor współtworzyła wiele rozrywkowych programów telewizyjnych, w miesięczniku literackim "Bluszcz" i dwutygodniku "Viva!" pełniła funkcję sekretarza redakcji. Mama dwójki pełnych energii dzieci. Wakacje od lat spędza na żaglach.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Karolina
|

świeży miód rzepakowy z ekologicznej pasieki jest najlepszy, ważne, aby nie został przegrzany i nie stracił swoich właściwości

MikON
|

Smakowo i zapachowo jeden z najgorszych. W dodatku wygląda jak smalec.

Grabi
|

Miód rzepakowy jest tez super do maseczek na twarz bo dziala regeneracyjnie i odżywczo :)