MARAKUJA - właściwości lecznicze i zastosowanie. Jak jeść marakuję?

2018-12-08 12:10 Monika Majewska

Marakuja (inaczej: męczennica jadalna lub passiflora) to egzotyczny owoc, którego właściwości odżywcze od dawna docenia się w obu Amerykach. Rdzenne plemiona Amazonii owoce marakui stosują jako środek kojący kaszel i wzmacniający serce. Brazylijczycy używają jej nasion jako środka nasennego. Portorykańczycy jedzą marakuję, by obniżyć ciśnienie krwi. Jakie jeszcze zastosowanie ma marakuja i pozyskiwany z niej olejek? Sprawdź też, jak i z czym jeść marakuję.

Marakuja, inaczej męczennica jadalna lub passiflora (łac. passiflora edulis), to owoc, którego właściwości doceniały już plemiona zamieszkujące Amerykę Południową. Z czasem owoce zawędrowały do Australii i Nowej Zelandii, a na początku XIX w. na Hawaje. Właśnie z tego ostatniego kraju pochodzi męczennica żółta.

Z kolei bardziej popularna męczennica fioletowa trafia do Europy głównie z Kolumbii, Ekwadoru, Brazylii i Peru.

Obie odmiany charakteryzują się skórzastą skórką i słodko-kwaśnym smakiem, jednak męczennica jadalna o fioletowej skórce jest mniej kwaskowata i bardziej soczysta. Łączą je także właściwości lecznicze.

Wykazano, że ekstrakt z owoców marakui ma działanie przeciwzapalne i wspomagające w leczeniu ran. Z nasion można pozyskać białko o działaniu przeciwgrzybiczym.

Rdzenne plemiona Amazonii wykorzystują moczopędne i uśmierzające ból właściwości liści tej rośliny, a owoce stosują jako środek kojący kaszel i wzmacniający serce.²

Liczne właściwości lecznicze i pielęgnacyjne ma także olejek z marakui.

Nazwa "marakuja" pochodzi od indiańskiego słowa maraú-ya, oznaczające owoc, który je się jednym haustem

Warto wiedzieć

Marakuja - wartości odżywcze (w 100 g)

Wartość energetyczna - 97 kcal
Białko ogółem - 2.20 g
Tłuszcz - 0.70 g
Węglowodany - 23.38 (w tym cukry proste - 11.20) g
Błonnik - 10.4 g

Witaminy

Witamina C - 30.0 g
Ryboflawina – 0.130 mg
Niacyna - 1.500 mg
Witamina B6  - 0.100 mg
Kwas foliowy -  14 µg
Witamina A – 1272 IU
Witamina E – 0.02 mg
Witamina K - 0.7 µg

Minerały

Wapń – 12 mg
Żelazo - 1.60 mg
Magnez - 29 mg
Fosfor - 68 mg
Potas - 348 mg
Sód – 28 mg
Cynk - 0.10 mg

Kwasy tłuszczowe

nasycone - 0.059 g
jednonienasycone - 0.086 g   
wielonienasycone - 0.411 g

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Marakuja na astmę

Składniki fioletowej skórki owoców marakui mogą okazać się przydatne w leczeniu lub łagodzeniu objawów astmy, przekonują naukowcy z University of Arizona i Mashhad Medical University w Iranie. Po miesiącu spożywania ekstraktu z fioletowej skórki u 76 proc. pacjentów odnotowano osłabione napady kaszlu, u czterech na pięć osób całkowicie ustąpiły świsty, a jedynie 10 proc. pacjentów nadal uskarżało się na duszności

Marakuja na nadciśnienie

Portorykańczycy stosują marakuję na nadciśnienie tętnicze. Nic dziwnego - 100 g tego owocu zawiera aż 278 mg obniżającego ciśnienie krwi potasu, a także inne związki o takich właściwościach. Ze wstępnych badań wynika, że nasiona marakui obniżają także ogólny poziom lipidów, trójglicerydów oraz cholesterolu.

Warto wiedzieć

Wykazano, że za prozdrowotne właściwości owoców marakui odpowiedzialne są związki należące do trzech grup substancji aktywnych: alkaloidów, glikozydów i flawonoidów. Związki te badane osobno wykazują zróżnicowany efekt, jedynie określone połączenia obecne w owocach wykazują udokumentowane działanie obniżające ciśnienie krwi i uspokajające.²

Marakuja na spokojny sen

Hiszpanie odkryli, że owoce męczennicy były stosowane w medycynie ludowej wielu kultur Ameryki Południowej jako środek uspokajający. Podobno w niektórych krajach owoc jest stosowany do wyciszania pobudzonych dzieci. Z kolei Brazylijczycy stosują nasiona marakui jako środek nasenny.

Sok z marakui na trawienie

Na Maderze sok z marakui podawany jest na poprawę trawienia. Współczesna fitoterapia poleca go także na dolegliwości ze strony układu pokarmowego na tle nerwowym, np. nerwicę żołądka.

Czy marakuję mogą jeść kobiety w ciąży i dzieci?

Marakuja jest źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, dlatego jest zalecana dla kobiet w ciąży. Jednak powinny one sięgać jedynie po miąższ marakui, a pestki zostawić. Marakuję można włączyć także do diety dzieci, już po ukończeniu 1. roku życia.

Marakuja a cukrzyca

Indeks glikemiczny marakui jest niski i wynosi 30, jednak ma ona stosunkowo duży ładunek glikemiczny (w ponad 23 proc. składa się z węglowodanów, z czego połowa to cukry proste), dlatego diabetycy nie powinni spożywać tego owocu zbyt często i w zbyt dużej ilości.

To ci się przyda

Jak obrać i zjeść marakuję?

Marakuję należy przekroić wzdłuż na pół i wybrać łyżeczką miąższ z nasionami, które są jadalne, choć zwykle się je usuwa. Aby pozbyć się nasion, należy odcisnąć miąższ na sitku (niealuminiowym) lub gazie. Powstaje w ten sposób papka, którą można zjeść lub wykorzystać w kuchni.

Marakuja - zastosowanie w kuchni

Otrzymany z marakui miąższ jada się głównie na surowo, choć może posłużyć także do zrobienia galaretki lub w połączeniu z ananasem lub pomidorami - dżemu. Z miąższu można przyrządzić także pyszną marmoladę. Można go nakładać łyżeczką na inne owoce oraz dodawać do deserów lodowych. Marakuja pasuje także do potraw z kurczaka, ryb i wieprzowiny, którym nadaje egzotycznego posmaku. Doskonale komponuje się z produktami mlecznymi - jest znakomitym dodatkiem do kefiru czy jogurtu. Australijczycy jedzą miąższ marakui ze śmietaną i cukrem, a w Wenezueli miąższ dodaje się do koktajli na bazie rumu.

PRZEPIS NA >> Deser lodowy o smaku czekolady z marakują i migdałami

Wideo: pomysł na śniadanie według Josepha Seeletso - pełnoziarnisty ryż z mlekiem kokosowym i marakują

Źródło: TVN Meteo Active/x-news

To ci się przyda

Jak kupować i przechowywać marakuję?

Należy wybierać owoce duże, ciężkie i twarde, z pomarszczoną skórką o barwie filetowej, czerwonej lub żółtej. Niedojrzałe są jeszcze zielone. Takie można przechowywać w temperaturze pokojowej, aż dojrzeją, czyli do momentu pomarszczenia się skórki. Kiedy osiągnie wymaganą dojrzałość, można je włożyć do lodówki (maksymalnie na tydzień).

Marakuja - zastosowanie w kosmetyce

W kosmetyce najbardziej znany jest olejek z marakui, który przeznaczony jest do pielęgnacji każdego rodzaju cery. Jednak najlepiej sprawdza się w przypadku cery naczynkowej (m.in. dzięki zawartości witamin C i K). To także sprawdzony sposób na przebarwienia. Olejek z marakui stosowany jest także na włosy suche i zniszczone.

Bibliografia:

1. Grotto D., 101 produktów dla zdrowia i życia, wyd. Vesper, Poznań 2010,
2. Cieślik E., Gębusia A., Charakterystyka właściwości prozdrowotnych owoców roślin egzotycznych, "Postępy Fitoterapii" 2012, nr 2

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Nana
|

W Azji poludniowej popularne jest dodawanie marakui do napojow. W najprostszej wersji wystarczy dmiazsz owocu dodac do wody. Mozna tez miazsz zblendowac z dodatkiem wody (wtedy rozdrabniamy pestki)

Hana82
|

Polecam kupować i jeść marakuje. Jest to pyszny owoc.