MANDARYNKI: właściwości i wartości odżywcze. Jakie witaminy i minerały zawierają mandarynki?

2017-12-05 16:14 Monika Majewska

Mandarynki są uważane za młodsze siostry pomarańczy. Są od nich nie tylko mniejsze, lecz także słodsze. Jednak od pomarańczy i innych owoców cytrusowych różnią się także zawartością witamin i innych składników odżywczych. Co prawda podobnie jak grejpfruty czy cytryny są skarbnicą witaminy C, lecz tylko one zawierają nobiletynę - flawonoid, który pomaga zwalczać otyłość, zapobiegać cukrzycy typu 2 i miażdżycy naczyń. To nie jedyne właściwości lecznicze mandarynek.

Mandarynki mają wiele właściwości leczniczych. Dzięki witaminom C i A - naturalnym przeciwutleniaczom - wspomagają układ odpornościowy, hamują działanie wolnych rodników odpowiedzialnych za proces starzenia, a także poprawiają kondycję skóry oraz chronią przed chorobami oczu. Z badań przeprowadzonych przez współczesnych naukowców wynika, że te niepozorne owoce pomagają także zwalczać otyłość, zapobiegać cukrzycy tupu 2, miażdżycy naczyń i niektórym rodzajom nowotworów.

Mandarynki poprawiają kondycję skóry i chronią przed chorobami oczu

Mandarynki to jedne z bogatszych w witaminę A (681 IU/100 g) owoce cytrusowe. Nie mogą im dorównać nawet pomarańcze (247 IU/100 g), cytryny (22 IU/100 g) czy pomelo (8 IU/100 g). Pod względem jej zawartości mandarynki ustępują tylko grejpfrutowi (1150 IU/100 g). Witamina A ma wpływ na wiele procesów zachodzących w organizmie, m.in. jest niezbędna w okresie wzrostu, ponieważ pozytywnie wpływa na budowę silnych kości i zębów, chroni skórę przed promieniami UV i poprawia jej kondycję. Ponadto chroni przed rozwojem chorób oczu, w tym jaskry i zaćmy.

Mandarynki wzmacniają układ odpornościowy i opóźniają proces starzenia

Mandarynki, jak wszystkie cytrusy, są bogatym źródłem witaminy C (26,7 mg/100 g, tj. 38% dziennego zapotrzebowania), która nie tylko wzmacnia układ odpornościowy i chroni organizm przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Witamina C to także przeciwutleniacz, który hamuje namnażanie się wolnych rodników odpowiedzialnych za proces degradacji komórek ciała.

Mandarynki - ile kalorii mają mandarynki?

100 g mandarynek dostarcza 53 kcal oraz:

Białko 0.81 g
Tłuszcz 0.31 g
Węglowodany 13.34 g (w tym cukry proste: 10.58 g)
Błonnik 1.8 g
Woda 85.17%


Mandarynki - jakie witaminy i minerały zawierają mandarynki?

Witaminy i minerały zawarte w 100 g mandarynki

Wapń 37 mg
Żelazo 0.15 mg
Magnez 12 mg
Fosfor 20 mg
Potas 166 mg
Sód 2 mg
Cynk 0.07 mg
Witamina C 26.7 mg
Tiamina 0.058 mg
Ryboflawina 0.036 mg
Witamina B6 0.078 mg
Witamina B3 0.376 mg
Witamina A 681 IU
Witamina E 0.20 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Mandarynki pomagają zwalczyć otyłość, zapobiegać chorobom serca i cukrzycy typu 2

A to wszystko dzięki zawartej w mandarynkach nobiletynie (rodzaj flawonoidu). Jak tłumaczą badacze, nobiletyna zapobiega procesom, które prowadzą do ww. schorzeń, tj. odkładaniu tłuszczów w wątrobie, poprzez stymulację genów odpowiedzialnych za ich spalanie oraz blokowanie genów odpowiedzialnych za ich gromadzenie się. Warto wiedzieć, że substancja ta występuje przede wszystkim w skórce mandarynek.

Mandarynki w profilaktyce przeciwnowotworowej

Według naukowców z Leicester School of Pharmacy związek pozyskiwany ze skórki mandarynek ma zdolność niszczenia pewnych rodzajów komórek nowotworowych, m.in. tych odpowiedzialnych za raka wątroby. Jest to salvestrol Q40 - rodzaj fitoaleksyny, czyli substancji używanej przez rośliny do odstraszania szkodników, np. owadów. Według badaczy związek ten przekształca się we wnętrzu komórek nowotworowych w toksyczną substancję i doprowadza do ich rozkładu, nie naruszając przy tym komórek zdrowych.

Lecznicze właściwości mandarynek [WIDEO]

Mandarynki a odchudzanie

Mandarynki, mimo że są słodkie, nie tuczą - jeden owoc (ok. 65 g) dostarcza tylko 34 kcal, w ponad 85% składają się z wody, a zawarte w nich kwasy organiczne (cytrynowy i jabłkowy) przyśpieszają proces oczyszczania organizmu z toksyn i poprawiają trawienie. W związku z tym są polecane nie tylko osobom, które walczą z nadwagą i otyłością, lecz także tym, które chcą zrzucić kilka kilogramów lub oczyścić organizm z toksyn.

Mandarynki a cukrzyca

Mandarynki mogą spożywać nie tylko osoby zdrowe, w celu zapobiegania wystąpienia cukrzycy typu 2, lecz także diabetycy. Mandarynki charakteryzują się średnią ilością węglowodanów i ogólną niską wartością energetyczną. Dlatego indeks glikemiczny tych owoców jest dość niski i wynosi 30. W związku z tym są bezpieczne dla chorych na cukrzycę.

Mandarynki w ciąży

Mandarynki, jak wszystkie owoce cytrusowe, mogą być przyczyną alergii, dlatego kobiety w ciąży powinny je jeść w małych ilościach, by zminimalizować ryzyko jej wystąpienia.

WAŻNE! Jesteś w ciąży? Przed spożyciem mandarynek dokładnie je umyj (najlepiej wyszoruj szczoteczką pod gorącą wodą), gdyż chemikalia, którymi są pokryte, mogą być szkodliwe dla dziecka.

Mandarynki - rodzaje

Wyróżnia się wiele odmian mandarynek, jednak najpopularniejsze są klementynki (skrzyżowanie mandarynki z gorzką pomarańczą), o słodkim, przyjemnie kwaskowatym i aromatycznym miąższu, małej ilości pestek i łatwej do ściągnięcia skórce. Dobrze znana jest także odmiana tangelo (skrzyżowanie mandarynki z grejpfrutem) - mandarynki bardzo słodkiej i soczystej z gorzkim posmakiem. W sklepach i na bazarach można znaleźć także odmianę satsuma, czyli mandarynki bez pestek, oraz odmianę tangerynka, która charakteryzuje się czerwonawą barwą skórki. Tangerynki osiągają różne rozmiary - od małego, jak orzech, do dużego, jak pomarańcza.

Jak kupować mandarynki?

Niezależnie od tego, na którą odmianę się zdecydujesz, pamiętaj, że o dobrej jakości i świeżości mandarynek świadczy ich intensywny aromat. Przy wyborze mandarynek kieruj się także ich wyglądem - zawsze wybieraj te mocno pomarańczowe, miękkawe, ale bez pustych miejsc pod skórką (taka mandarynka będzie wyschnięta).

Przepis na bezglutenowe ciasto mandarynkowe

Źródło: x-news.pl/Dzień Dobry TVN

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 9/2019 "Zdrowia": jak leczyć schorzenia stóp, fakty o chorobie Hashimoto, czerniak pokonany, miłość w jesieni życia, co mówią nasze sny, pomidory palce lizać. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 9/2019
KOMENTARZE
Przeciwnik nadmiaru mdłych cuk
|

Na puszce pepsi czy coli mniej więcej widnieje informacja, ze cukrów jest 11g/100g, no ale ja nie mogę w to uwierzyć, przecież to aż kwasi i parzy jak się wypije. Wgl ja w sklepowe ulotki nie wierzę. Zresztą coś ma cukry, a następne składniki to cukry pod inną nazwą. Obrzydzenie mnie bierze. Nawet masło orzechowe Sante miało w skladzie niedawno przed "ulepszeniem" smaku 4g/100g cukrów i to naturalnych, olej arachidowy, pycha, naturalnie się wytrącający, piękne kawałki orzechów i brak oelju palmowego, wiecie co się stało? Ulepszyli to wszystko w bardziej jednolitą, bardziej płynną papkę i dodali cukry. Teraz jest 6, coś cukrów na 100g. PO CO PRODUCENCI TO ROBIĄ?! Jestem załamana. Masło smakuje całkiem inaczej, ale skład pozostał ten sam, tylko cukrów więcej. Jak mieć zaufanie do producenta? A poza tym właśnie zjadłam mandarynkę i jest mi mdło, za słodko, musiałam popić wodą, co mi się nie zdarza, to też jest dla mnie zastanawiające.

brunia
|

Mandarynki są super. Zwykle nie jadam, bo jest bardzo dużo po prostu niesmacznych, mdłych, a jak sok zrobiony jest z tych najlepszych to smakuje jak niebo.

Zenon
|

jak obierać ze skórki, jak miąższ dzielić na części, a co ze skórką- czy są z
z niej korzyści /może wywar,gotowanie/ ?

Cler
|

Mandarynki są fajne, tylko problem jest taki, że ciężko o te naprawdę słodkie i aromatyczne. Takie, od których powąchania aż chce się kichać, taki unosi się aromat. Takie można dostać w ciepłych krajach. Albo kupić sok z prawdziwych mandarynek, to nawet lepsza opcja bo sok pozbawiony jest skórek więc jest to praktycznie sam miąższ.

Tak tylko
|

Większość owoców, w tym mandarynki zawierają więcej cukru niż np. coca-cola a jednak są zdrowe i polecane dla diabetyków. Bardzo ciekawe.

Anonimek.
|

Te nasze mandarynki znajdujące się w każdych tych marketach były tak zdrowe jak zostały tu opisane to z chęcią bym kupowała :) Ale niestety o typowych mandarynkach tylko pomarzyć bo te "resztki" sprzedawane to chyba nie do końca takie zdrowe...

Edyta
|

Cytryny mają mniej witaminy C niż ziemniak
NIeraziłoby to mnie tak gdyby nie było kilakrotnie w tekscie powtórzone :)